Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions d'ofici (títol) | Defensora de la Ciutadania

Recomanacions d'ofici

Publicador de continguts

Queixa per les deficiències que afecten a totes les persones que utilitzen els serveis al centre La Sopa.
2024/DCG/335-O - Recomanació PENDENT

Dimecres 26/03/2025 - 10.10 h

Dues persones usuàries del Centre d'Acollida i Serveis Socials de La Sopa, presenten una queixa davant d'aquesta defensora per una sèrie de deficiències greus en les seves instal·lacions que, no només afecten el col·lectiu especialment vulnerable que en fa ús, sinó també a tot l'equip de professionals que hi treballen.

Per una banda, recollides les observacions de les dues persones que representen a la part dels
usuaris del servei, comprovo personalment amb una visita que, efectivament, hi ha una deixadesa notable i un mal funcionament pel que fa a les instal·lacions i a l'equipament en general.

Per altra banda, fetes vàries reunions amb l'equip professional del centre i el seu director, confirmo la precarietat en la que es treballa i com s'han de dur a terme les tasques laborals i logístiques del dia a dia per al bon funcionament del servei.

Primerament, comprovo que la problemàtica més greu que té La Sopa deriva del subministrament d'aigua. A la planta superior, l'aigua pràcticament no hi arriba i, si ho fa, és amb molt poca força i amb una temperatura freda. Això fa que les persones que viuen a la planta de dalt de tot, que són persones grans, hagin de rentar-se amb galledes d'aigua que prèviament escalfa el personal laboral del centre i que, a tals efectes, ha d'anar a la planta de baix i pujar a dalt de tot amb les galledes plenes.

A la resta de l'edifici, l'aigua hi arriba amb molt poca pressió i, moltes vegades, no és ni calenta.
Segons m'informo sembla que l'escomesa és massa petita per a les necessitats que té el centre i que amb una escomesa que permetés major entrada d'aigua i més pressió el problema quedaria resolt provisionalment, si bé el que cal és canviar tota la instal·lació i especialment les canonades.

En segon lloc, destaco el mal estat dels lavabos i dutxes, especialment pel que fa els lavabos de la planta primera on hi ha dues dutxes nul·les; a la segona planta hi ha 3 dutxes inusables, 2 lavabos inservibles i 1 bany adaptat que també està fora de servei.

En tercer lloc, constato en la meva visita que, respecte d'anteriors, les coses no han millorat, sinó al contrari: hi ha deficiències que cada vegada són pitjors atès que l'edifici necessita una àmplia reforma.

En darrer lloc, observo que tota aquesta situació també afecta a l'equip de professionals del centre, que ja han posat en coneixement de l'Ajuntament la seva problemàtica i les seves reivindicacions i que estan a l'espera d'una resposta.

Tanmateix, em consta que en data 24/10/2024, amb registre d'entrada 2024102402, quaranta-cinc usuaris més van presentar una queixa a l'Ajuntament per posar en manifest les condicions en les quals es trobaven i, aquesta va ser redirigida al mateix centre la Sopa, tot i que suposo que finalment l'Alcalde i la Regidora en tenen coneixement. En aquest cas, essent l'administració municipal la que disposa dels recursos necessaris per fer front a la situació de la Sopa, atès que segons sembla el Consorci que la gestiona no té pressupost propi per destinar-lo a les obres de manteniment i reparació que s'han de fer, no deixa de ser curiós que aquesta queixa sigui remesa -en definitiva retornada- al propi centre. Sembla que de vegades, l'administració o no té prou coneixement dels temes que gestiona o no té prou sensibilitat per saber on ha d'adreçar determinades peticions.

En últim terme, La Sopa com a Consorci públic, ha de sotmetre's a la llei de contractes, i per tant ha de complir amb les exigències de la contractació pública, i això ha comportat serioses dificultats per tirar endavant els projectes de licitació per fer front a les obres necessàries per solucionar els problemes esmentats, perquè des de l'Ajuntament els han fet esmenar reiteradament els projectes per no ajustar-se a la normativa. Actualment, han presentat una altra licitació, i estan a l'espera que se'ls digui si s'aprova o no. En aquest sentit, considero que l'Ajuntament els hauria de prestar assistència jurídica i ajudar-los en aquests tràmits en lloc de fer-los rectificar i esmenar propostes tècniques que s'escapen a les funcions del personal que gestiona el centre, i només fan que endarrerir i posar entrebancs a les solucions urgents que necessiten.

El Consorci La Sopa porta a terme una tasca fonamental a la ciutat de Girona en relació a les
persones que es troben sense llar i sense recursos, presentant uns serveis essencials per atendre les seves necessitats més bàsiques (higiene, alimentació i llit), així com l'acompanyament necessari a aquelles persones que volen sortir de la situació que els afecta, i ho fa amb unes condicions realment precàries.

Tenint en compte el nombre de persones que atenen cada dia, és molt lamentable que hagin de trobar-se en aquestes condicions i que no es puguin resoldre amb certa diligència problemes com el de l'aigua, ni que sigui amb alguna solució provisional i d'emergència.

No sembla del tot raonable que en un estat de coses com el que hi ha a la Sopa no es pugui actuar de manera més àgil, és a dir, que el mateix consorci de la Sopa sense un tècnic amb coneixement específic de contractació hagi de presentar projectes de licitació que des de l'any 2021 ha hagut de fer constant esmenes per ajustar-se a la legalitat, i a petició del mateix serveis jurídics de
l'Ajuntament, sense tenir un assessorament previ, i entenc que això s'hauria de poder resoldre
d'una altra manera per poder facilitar tots aquests tràmits.

Per tot això, considero que estem davant una mala pràctica de l'administració i d'un greuge envers la ciutadania afectada perquè es veu perjudicada per una inacció de l'Ajuntament, i en aplicació dels principis d'eficàcia dels serveis públics i el dret a una Bona Administració contemplats a la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, aquesta defensora formula D’OFICI la següent recomanació:

Es proposa

Primer.- Solucionar, amb la major celeritat possible, la problemàtica més greu, com ho és la de
l'aigua  per raons d'emergència i per tal de posar fi a la situació tan precària que pateixen els
usuaris del centre i tot l'equip de professionals que treballen a La Sopa.

Segon.- Dotar a La Sopa d'un assessorament eficient o de personal qualificat per conèixer tots els requisits que han de complir les licitacions, els plecs de prescripcions tècniques i administratives per a dur a terme un procediment administratiu adequat segons la Llei de Contractes del Sector Públic.

Tercer.- Garantir solucions alternatives d'urgència, pel que fa a la contractació de serveis o
subministraments de temes necessaris, per tal de complir amb els principis d'eficàcia i celeritat als que està obligada l'administració.

Quart.- Executar les obres necessàries per a la rehabilitació integral i adequació de l'edifici a la
funció que porta a terme, amb implicació de totes les administracions que integren el consorci que gestiona la Sopa, amb el pressupost corresponent amb la màxima celeritat possible, considerant que cal fer una actuació d'emergència.

Tornar