Recomanacions d'ofici | Defensora de la Ciutadania
Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
Recomanacions d'ofici
No sancionar per mal ús els titulars de vehicles amb la targeta de reserva d'estacionament per a persones amb la mobilitat reduïda caducada
2022/DCG/092-O - Recomanació ACCEPTADA
Hem observat que en els casos de persones que estacionen en llocs reservats per persones amb discapacitat que tenen l’autorització caducada se’ls imposa una multa per infracció de l’OMC per estacionar en lloc reservat a persones amb mobilitat reduïda (per infracció de l’article 15. 7 de l'OMC sancionada amb multa de 200 euros per infracció GREU).
Que paral·lelament a aquesta multa, s’incoa un expedient sancionador per ús fraudulent de la targeta d’aparcament, segons la mateixa resolució, per infracció de l’article 52 de la Llei 13/2014 de 30 d’octubre d’accessibilitat que l’article 67 h) de la mateixa llei tipifica com a lleu, amb multa de 301 euros.
Que aquesta Defensora ha examinat la legislació al·legada en aquests expedients (com a exemple en l’expedient 2022000072) i considera que fer un ús d’una targeta caducada no està tipificada com a infracció. En efecte l’article 52 d’aquesta llei que defineix els supòsits d’ús fraudulent de la targeta tipifica els següents:
- Emprar-la en absència del seu titular
- Emprar la targeta amb dades manipulades o un reproducció o falsificació del document original.
- El fet de reproduir o falsificar targetes destinades a la comercialització
Per tant utilitzar una targeta caducada no constitueix cap ús fraudulent ni pot ser sancionat com a tal.
Les OMC tampoc contemplen, ni descriuen enlloc que l’ús d’una targeta caducada sigui un ús fraudulent d’aquesta, atès que l’article 15.17 es limita a descriure: estacionar en un lloc reservat a persones amb discapacitat sense autorització, de manera que tenir la targeta caducada podria equivaler a no tenir autorització, però no fer-ne un ús fraudulent.
En conseqüència estacionar amb una targeta caducada no pot constituir ús fraudulent de la mateixa perquè no està tipificada com a tal, a més i en qualsevol cas ja ha estat sancionada com a infracció per considerar no tenir autorització d’estacionament, de manera que la incoació d’expedient sancionador per infracció de l’article 52 de la Llei 13/2014 no és correcte, vulnera el principi de legalitat de l’article 25 de la CE i el de ne bis in idem, perquè la infracció comesa ja ha estat sancionada, i no constitueix cap altra conducta tipificada per la llei.
Atès tot el que exposo, i atenent els principis d’equitat, proporcionalitat i Bona Administració, formulo D’OFICI la recomanació següent:
RECOMANACIÓ
Que en els casos de targes d’autorització d’estacionament per persones amb mobilitat reduïda, que es trobin caducades, només se sancioni per infracció de l’article 15.17 de les OMC i no es procedeixi a incoar un altre expedient per infracció de l’article 52 de la Llei 13/2014 de 30 d’octubre d’accessibilitat, perquè la caducitat no està tipificada com a ús fraudulent i es vulnera l’article 25 de la CE, i en aquest sentit es donin les instruccions procedents a la Policia Municipal i a l’Àrea de Mobilitat perquè actuïn en conseqüència.
Aquesta recomanació garanteix l'aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.