Notícies | Acció Climàtica
Girona comença a definir la zona de baixes emissions de la ciutat
La Taula de Mobilitat del municipi s’ha reunit aquesta tarda per debatre l’àmbit de la ZBE.
La Taula de Mobilitat de Girona s’ha reunit aquesta tarda per començar a treballar per definir la zona de baixes emissions (ZBE) de la ciutat. La regidora de Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament de Girona, Marta Sureda, i el regidor de Sostenibilitat del consistori, Martí Terés, han explicat les característiques que han de tenir les ZBE i com es podria aplicar a Girona. També han participat a la trobada d’avui membres d’entitats veïnals, d’AFA i de restauració i comerços.
La delimitació de l’àmbit d’una ZBE ve determinada per criteris tècnics, ja que l’àmbit ha de coincidir amb la zona on els paràmetres de la qualitat de l’aire superin els límits de la normativa espanyola (RD 10/2011, de 28 de gener, relatiu a la qualitat de l’aire). Els paràmetres que es controlen amb sensors a la ciutat són NO2 i PM10. Malgrat que la qualitat de l’aire a Girona en conjunt és bona, hi ha determinats punts del municipi on, en hores i dies concrets, se supera el valor límit establert per normativa o s’hi apropa.
La millora de la qualitat de l’aire és un dels motius principals pels quals la Llei de canvi climàtic i transició energètica obliga a tenir una ZBE definida a tots els municipis de més de 50.000 habitants abans d’acabar el 2023. Aquesta ZBE ha d’anar acompanyada d’altres mesures per fomentar la mobilitat sostenible, com la creació de carrils bici i aparcaments dissuasius.
Segons la regidora de Mobilitat, Marta Sureda, “tenim clar que la zona de baixes emissions ha de garantir l’equilibri entre diversos factors, i per això volem escoltar tothom i així prendre una decisió al màxim de ponderada possible. En general, a Girona tenim una bona qualitat de l’aire i hem d’incidir en aquells punts on no es compleixen les condicions mínimes de qualitat, per concentració de NO2”.
Aquest procés s’ha iniciat avui per complir amb els requisits de terminis que marquen les subvencions Next Generation de la Unió Europea d’aquest projecte, que obliguen a tenir les actuacions iniciades al llarg de l’abril. La definició de la ZBE de la ciutat ha de quedar recollida en una ordenança que també establirà els requisits i les restriccions de circulació dins de l’àrea. La redacció d’aquest document inclourà un procés participatiu i s’aprovarà per Ple.