Ampliar i gestionar el parc d’habitatge assequible i social | Pla Local per l'Habitatge | OMH)
EIX C. Ampliar i gestionar el parc d’habitatge assequible i social
Pla Local per l'Habitatge de Girona
El Pla Territorial Sectorial d’Habitatge de Catalunya (PTSHC) estima que actualment Girona disposa únicament d’un 8,7% d’habitatges destinats a polítiques socials. Tenint en compte que el gruix d’aquests habitatges són habitatges de protecció oficial (HPO) sota un règim de protecció temporal o habitatges de lloguer de pròrroga forçosa que s’extingiran progressivament durant els propers anys, es fa evident que la ciutat haurà de fer un esforç notable per complir amb els objectius marcats per aquest Pla.
A mitjà termini, i en el marc temporal d’aquest PLH, Girona haurà de generar 770 nous habitatges destinats a polítiques socials, la majoria d’ells en règim de lloguer social o tinença equivalent. Per a fer-ho, caldrà impulsar modificacions de planejament orientades a generar noves reserves per a HPO. Paral·lelament, s’haurà de fomentar la promoció d’habitatges i allotjaments per part de promotors públics i promotores socials; i recórrer a l’adquisició o captació temporal d’habitatge privat per donar resposta a les necessitats presents d’habitatge.
Alhora, la precarització econòmica i la vulnerabilitat social de les llars residents en habitatge assequible han fet augmentar les seves necessitats de seguiment social. El poc coneixement de l’estat del parc assequible, principalment pel que fa als interiors dels habitatges, també fa imprescindible millorar-ne el seguiment immobiliari.
Les dificultats de gestió del parc d’habitatge municipal i l’augment actual i previst del parc d’habitatge assequible, tant municipal com promogut i gestionat per altres entitats públiques i socials, també fan imprescindible una millora integral dels instruments i mecanismes de gestió, així com de la coordinació entre els actors implicats.
Les actuacions proposades són:
- C1. Modificacions de planejament per generar habitatge assequible: Planificació estratègica a nivell d’Àrea Urbana, criteris per a nous planejaments, i modificacions de planejament d’abast municipal.
- C2. Promoció d’habitatges i allotjaments dotacionals, mitjançant la planificació estratègica de la promoció d’habitatge protegit i allotjaments dotacionals (estudi de sòls i patrimonis disponibles, coordinació licitació de sòls públics, agilització dels processos administratius, desenvolupament d’un Programa d’Actuació Concertada), mecanismes de promoció d’habitatge (municipal, per part de l’Incasòl, col·laboració publicoprivada), i bonificacions fiscals per a promocions d’HPO.
- C3. Adquisició d’habitatge privat, diversificant els mecanismes d’adquisició i els habitatges objecte d’adquisició amb la finalitat d’augmentar el parc d’habitatge social i assequible de forma distribuïda arreu de la ciutat.
- C4. Captació d’habitatge privat, mitjançant 3 línies de captació complementàries: reforç de la Borsa de mediació per al lloguer social, recuperació del programa de cessió i mobilització d’habitatge buit propietat d’entitats financeres i grans tenidors.
- C5. Gestió de l’habitatge municipal, concentració de la gestió de l’habitatge municipal en l’OMH, gestió del parc adquirit (inspecció dels habitatges, incorporació dels habitatges al Patrimoni Municipal de sòl i Habitatge, i anàlisi de la situació de les persones residents, millora dels habitatges, i adjudicació dels habitatges vacants), i millora de la gestió del parc municipal (anàlisi, millora de la gestió immobiliària i comunitària-social).
- C6. Coordinació amb altres titulars d’habitatge assequible, com l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i les promotores d’habitatge assequible i social, amb la finalitat de millorar la gestió immobiliària i social de l’habitatge assequible no municipal.