Header: Oficina Municipal d'Habitatge (OMH)

Oficina Municipal d'Habitatge (OMH)

Ruta de navegació

EIX A. Facilitar l'accés i el manteniment de l'habitatge | Pla Local per l'Habitatge de Girona | OMH

EIX A. Facilitar l'accés i el manteniment de l'habitatge

Pla Local per l'Habitatge de Girona

Girona no disposa actualment dels recursos suficients per fer front a l’emergència habitacional que viu una part important de la ciutadania.

Les situacions de risc de pèrdua de l’habitatge, així com les dificultats d’accés a l’habitatge i a recursos residencials d’emergència, han anat en augment durant els últims anys, i es fa imprescindible redimensionar els equips i recursos municipals per tal de donar-hi resposta.
La prevenció és fonamental per afrontar casos de risc de pèrdua de l’habitatge, tant des del punt de vista dels drets i les necessitats de les persones, com des del punt de vista de l’eficiència en l’ús dels recursos públics. 

Malgrat això, quan es produeix la pèrdua de l’habitatge, i especialment per a aquelles persones que ja no en disposen, és necessari tenir a l’abast una diversitat de recursos residencials adaptats a les necessitats dels diferents col·lectius i adequadament dimensionats.

Les actuacions proposades són: 

  • A1. Acompanyament a les situacions de risc de pèrdua de l’habitatge, mitjançant la detecció precoç de les situacions de risc de pèrdua de l’habitatge (coordinació entre els equips municipals i les entitats socials, protocol de detecció precoç, Espais de suport mutu), l’acompanyament a les situacions de risc de pèrdua de l’habitatge (suport al pagament del lloguer, consolidació del servei municipal de mediació en habitatge, i el Programa Reallotgem per evitar la pèrdua de l’habitatge), i el manteniment de l’atenció territorialitzada (Serveis bàsics d’atenció social).
  • A2. Treball amb xarxes ciutadanes i entitats socials per prevenir i atendre l’emergència, desplegant un conjunt d’iniciatives per millorar el treball dels equips municipals amb aquestes xarxes i entitats ciutadanes (difusió i informació, coordinació amb entitats, xarxes de suport veïnal, guia de lloguer d’habitacions, i impuls d’una borsa d’habitacions segures).
  • A3. Accés i creació de recursos d’atenció a l’emergència, facilitant l’accés a recursos d’emergència, la dotació de nous recursos col·lectius per a l’emergència habitacional (dotació d’un recurs per a famílies amb menors i de nous recursos residencials per a La Sopa), la dotació d’habitatges per a l’emergència habitacional (Programa Reallotgem, habitatges municipals d’inclusió i el Programa 60-40), i la cessió d’habitatges a entitats socials en el marc de programes específics.
  • A4. Atenció a la pobresa energètica, amb la finalitat de garantir l’accés als subministraments bàsics en matèria energètica amb Punts d’Assessorament Energètic, la reducció del consum a llars vulnerables, i l’accés als subministraments de llars vulnerables (mitjançant l’elaboració d’informes de Risc d’Exclusió Residencial o IRER, el suport al pagament de subministraments, i la gestió de casos de pobresa energètica a través del PAE).
  • A5. Mediació i acompanyament a comunitats amb problemes d’ocupacions i amb connexions fraudulentes, amb el desenvolupament de diferents accions en l’àmbit de la mediació i l’acompanyament: l’atenció a les situacions de risc d’ocupació (Programa ‘Escales Netes, comunitats Segures’), la creació del servei de mediació comunitària, i l’atenció a les connexions fraudulentes a la xarxa mitjançant mesures preventives i de regularització en casos de vulnerabilitat.