Protocol d'absentisme | Educació

Protocol d'absentisme escolar
El protocol d’absentisme va ser creat l’any 2010 per la Comissió Tècnica d’Absentisme, amb representació de tots els organismes de la ciutat que, directament o indirectament, tenen competències en aquesta qüestió. La primera actualització del protocol es va dur a terme l’any 2015 i el passat any 2024 es va aprovar a la Comissió Institucional d’Absentisme de ciutat la darrera versió del document.
La finalitat principal d’aquest protocol és establir un marc de referència clar que orienti les actuacions dels i les professionals implicats en la detecció, intervenció i seguiment de l’absentisme escolar. A més, defineix les estructures bàsiques de coordinació entre els diferents serveis i nivells del territori, per tal de garantir que tot l’alumnat, especialment aquell en situació de major vulnerabilitat social i educativa, pugui mantenir-se en el sistema educatiu i completar amb èxit la seva trajectòria escolar.
Aquesta darrera revisió ha permès incorporar millores significatives com l’ús d’un llenguatge més inclusiu, la incorporació del concepte d’abandonament escolar prematur, l’actualització de la normativa vigent, i la inclusió de noves figures professionals com les TIS (Tècniques d’Integració Social). També s’ha reforçat el pes de la prevenció, especialment en l’etapa d’educació infantil, i s’ha posat més èmfasi en el paper de les CAEI (Comissió d’Atenció Educativa Inclusiva). A més, s’han revisat els documents annexos, afegint noves tipologies d’absentisme, ajustant la documentació a les noves necessitats i millorant l’estructura i l’estètica del protocol per fer-lo més clar i funcional.


