Header: Bòlit

Bòlit
Centre d'Art Contemporani. Girona

Bòlit. Centre d'Art Contemporani. Girona (fitxa + presentació)

Bòlit, Centre d'Art Contemporani

Dades de contacte:
Plaça del Pou Rodó, 7-9
7004 GIRONA
+ 34 972 427 627
info@bolit.cat

Horari d'obertura:
Dimecres: 10 a 14 h
Dijous i divendres: 10 a 14 h i de 17 a 19 h
Dissabtes: 11 a 14 h i de 17 a 19 h
Diumenges i festius: 11 a 14 h

Xarxes: Bòlit

Fitxa - Bòlit_StNicolau

Bòlit_StNicolau

Dades de contacte:
Plaça de Santa Llúcia, 1
17007 GIRONA

Horari d'obertura:
Dimecres: 10 a 14 h
Dijous i divendres: 10 a 14 h i de 17 a 19 h
Dissabte: 11 a 14 h i de 17 a 19 h
Diumenge i festius: 11 a 14 h    

Fitxa - Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar

Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar

Dades de contacte:
Plaça de la Llibertat, 1
17004 GIRONA

Horari d'obertura:
De dilluns a divendres de 9 a 20 h
Dissabtes de 9 a 14 h i de 15 a 20 h
Diumenges i festius de 9 a 14 h

Ruta de navegació

Bòlit Mentor | Bòlit educa

Bòlit mentor

Una activitat educativa basada en l'experiència

Bòlit_Mentor és un projecte que combina educació i creativitat amb un programa pilot basat en l'experiència i que va començar el 2012 amb l'objectiu d'establir una connexió futura i fructífera entre les escoles i els centres culturals de la ciutat.

Aquesta activitat educativa consisteix a introduir artistes visuals als centres d'educació secundària per desenvolupar un projecte creatiu juntament amb els estudiants (a través de tallers, conferències i altres activitats). Tot el projecte està dirigit per un curador d'arts visuals i la selecció dels artistes que hi participen es fa a través de convocatòria pública i les propostes presentades són seleccionades per un jurat expert.

Els instituts participen posant a disposició les seves instal·lacions, mentre que els artistes reben suport financer, de manera que puguin dedicar-se al projecte, que, sota la supervisió d'un comissari  culminarà en una exposició amb un seguit d'activitats complementàries.

Seguint amb la seva vocació de construir discurs, vincles i diàleg amb el seu context, el Bòlit pren l'educació com un dels àmbits des d'on actuar i treballa pel foment de nous públics i de la pràctica de la creativitat, en el si de la societat.    

Bòlit Mentor 2020-2021 | Bòlit educa

Edició 2020-2021

Entre d'altres

Bòlit Mentor 2020-2021
nyamnyam, Job Ramos, Alba Sanmartí, Taller Estampa
A cura d'Azahara Cerezo i Rita Andreu
Instituts: Carles Rahola i Santiago Sobrequés (Girona), Josep Brugulat (Banyoles) i Castell d'Estela (Amer)

Una entrada lluminosa, un pati diàfan i obert o, al contrari, conformat per espais que no sempre queden a la vista, uns passadissos més o menys estrets, la distribució d'unes taules i cadires en una aula, la dimensió i disposició d'unes finestres, l'existència d'una tarima sobre la qual es troba el mobiliari des del qual el docent imparteix les classes...; totes aquestes formes condicionen i, en molts casos, determinen els tipus de relacions que s'estableixen entre els cossos que participen d'aquest ecosistema concret.

"Entre d'altres" es proposa abordar les relacions que s'estableixen entre aquells cossos que conformen i participen de l'ecosistema educatiu. Dins d'aquest context específic, trobem uns cossos que es mouen, es desplacen i es relacionen amb altres cossos d'unes maneres concretes; unes formes de relació que venen condicionades i mediades per una arquitectura específica que és, al mateix temps, física i, cada cop més, digital.

D'acord amb Manuel Castells, aquesta realitat, tal com s'experimenta, sempre ha estat virtual, perquè sempre apareix a través de símbols que formulen la pràctica amb algun significat que s'escapa de la seva estricta definició semàntica… D'aquesta forma, no és que les aparences es trobin a la pantalla, sinó que es converteixen en experiència. No hi hauria, doncs, una distinció entre allò que succeeix a les pantalles i fora d'aquestes, sinó una virtualitat real. En aquest context, entenem que estem creixentment travessats per capes de mediació, com el gps, les xarxes socials o les retransmissions a temps real i lluny de desaparèixer, el cos pren un paper rellevant.

Apareixem interfíciejats, retallats per aplicacions que marquen cada vegada més un règim escòpic, mostrant la nostra intimitat alhora que ens fem públics a les pantalles dels i de les altres. Alhora, en la nostra materialitat existencial, els ulls es cansen i les esquenes noten els efectes de passar hores asseguts. Esdevenim cossos connectats que, paradoxalment, solen estar sols davant de l'ordinador. Junts conformen una multitud, però, com diu Remedios Zafra, es tracta de cossos connectats en soledat. Mirar un vídeo, fer click, bellugar el cursor, tancar una pestanya i obrir-ne una altra són accions d'aquests cossos connectats que, malgrat semblar passius, es mouen, se situen a sobre de la pantalla i, amb aquesta, al món. Amb aquestes accions establim vincles amb altres, siguin a prop o lluny, en una multidimensionalitat que liqua les arquitectures físiques i, en definitiva, les nostres formes de relacionar-nos, treballar i conviure. És a dir, les nostres formes d'habitar.

Davant la qüestió de la relació amb els altres, Maurice Merleau-Ponty afirmarà que aquest problema deriva d'un error primigeni: pensar-nos com unes individualitats situades les unes davant les altres, en l'intent de trobar maneres de posar-nos en relació. Per tal de desmuntar el que ell considera com la trampa de la filosofia de la consciència, pensa aquests cossos des dels vincles i els entrellaçaments que no ens situen davant dels altres sinó entre la resta. D'aquesta manera, trobem a l'altre quan aprenem a experimentar el que ell defineix com la nostra coimplicació en un món comú i això depèn de la nostra relació amb tot allò amb què tractem: amb les coses, amb la naturalesa, amb els cossos, amb els llenguatges...; en definitiva, és la relació amb tot aquest continu de materialitat física i no física que ens fa ser qui som.

A "Entre d'altres", els quatre artistes escollits abordaran, a través dels seus respectius projectes, les dinàmiques dels cossos en el context educatiu, entenent que aquestes relacions no són quelcom fix, sinó que s'escriuen i es reescriuen en un entorn no només físic, sinó també -i cada vegada més- digitalitzat. Pensar des de les pràctiques artístiques sobre cossos i dins de l'escenari educatiu significa assumir el repte d'aquesta complexitat i l'ambivalència de la materialitat al nostre context.

Els artistes participants -Iñaki Álvarez i Ariadna Rodríguez (nyamnyam), Job Ramos, Alba Sanmartí i Taller Estampa- desenvoluparan els seus treballs cadascun des de la seva mirada, atansant les seves pràctiques i integrant l'alumnat en tot el procés. Amb diferents graus, posaran l'accent en els vincles del cos amb qüestions com la performativitat, l'escriptura, el site-specific i els nous mitjans tecnològics.

Imatge: Omplir segons contingut. Taller Estampa (2020)