Header: Bòlit

Bòlit
Centre d'Art Contemporani. Girona

Web provisional | Bòlit

Pàgina web provisional.

Bòlit. Centre d'Art Contemporani. Girona (fitxa + presentació)

Bòlit, Centre d'Art Contemporani

Dades de contacte:
Plaça del Pou Rodó, 7-9
17004 GIRONA
+ 34 972 427 627
info@bolit.cat

Horari d'obertura:
Dimecres: 10 a 14 h
Dijous i divendres: 10 a 14 h i de 17 a 19 h
Dissabtes: 11 a 14 h i de 17 a 19 h
Diumenges i festius: 11 a 14 h

Xarxes: Bòlit

Fitxa - Bòlit_StNicolau

Bòlit_StNicolau

Dades de contacte:
Plaça de Santa Llúcia, 1
17007 GIRONA

Horari d'obertura:
Dimecres: 10 a 14 h
Dijous i divendres: 10 a 14 h i de 17 a 19 h
Dissabte: 11 a 14 h i de 17 a 19 h
Diumenge i festius: 11 a 14 h    

Fitxa - Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar

Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar

Dades de contacte:
Plaça de la Llibertat, 1
17004 GIRONA

Horari d'obertura:
De dilluns a divendres de 9 a 20 h
Dissabtes de 9 a 14 h i de 15 a 20 h
Diumenges i festius de 9 a 14 h

Ruta de navegació

Bòlit Mentor | Bòlit educa

Bòlit mentor

Una activitat educativa basada en l'experiència

Bòlit_Mentor és un projecte que combina educació i creativitat amb un programa pilot basat en l'experiència i que va començar el 2012 amb l'objectiu d'establir una connexió futura i fructífera entre les escoles i els centres culturals de la ciutat.

Aquesta activitat educativa consisteix a introduir artistes visuals als centres d'educació secundària per desenvolupar un projecte creatiu juntament amb els estudiants (a través de tallers, conferències i altres activitats). Tot el projecte està dirigit per un curador d'arts visuals i la selecció dels artistes que hi participen es fa a través de convocatòria pública i les propostes presentades són seleccionades per un jurat expert.

Els instituts participen posant a disposició les seves instal·lacions, mentre que els artistes reben suport financer, de manera que puguin dedicar-se al projecte, que, sota la supervisió d'un comissari  culminarà en una exposició amb un seguit d'activitats complementàries.

Seguint amb la seva vocació de construir discurs, vincles i diàleg amb el seu context, el Bòlit pren l'educació com un dels àmbits des d'on actuar i treballa pel foment de nous públics i de la pràctica de la creativitat, en el si de la societat.    

Bòlit Mentor 2021-2022

Bòlit Mentor 2021-2022

El projecte Dins i Fora vol posar el punt d'atenció en tractar la voluntat particular i al mateix temps, actuar sota l'òptica de la voluntat general. Com deia Rousseau, cada persona forma part d'un tot, i així esdevenim comunitat i com a conseqüència creix i s'expandeix el sentiment de pertinença, per, d'aquesta manera, reivindicar el concepte de societat com a formadora de persones.

Per molts joves, l'espai públic (físic i digital), s'ha revelat com un espai de resistència davant unes normes que no les senten pròpies, posant en evidència que les normes de convivència no estan actualitzades als temps complexos que vivim. 
Aquest treball a les aules, aspira a ficcionar, fer un exercici d'imaginar i visibilitzar que és necessari que ens sentim part de les decisions que es prenen davant d'una cadena d'esdeveniments determinada, i que és primordial un nou contracte social.
Rousseau, és categòric en afirmar el caràcter de fenomen exclusivament cultural de la política: la constitució de l'Estat és obra de l'art.

I ho fem a través de la pràctica artística -muralisme, art tèxtil, fotografia documental i art electrònic i sonor-, transitant per quatre eixos que tractaran sobre la seguretat dels cossos, independentment del seu origen i les seves preferències; sobre l'ús de la via pública per dur a terme activitats d'oci; sobre l'ús de dispositius de mobilitat i el soroll que se'n deriva, tenint cura de la diversitat en aspectes sensorials; i sobre l'ús per manifestar desacords amb l'abús de poder, la llibertat d'expressió i la manca d'oportunitats.

Montserrat Moliner, curadora

Bòlit Mentor 2021-2022 (llistat) | Bòlit

Paula Clay

La proposta de Paula Clay, que s’està desenvolupant a l’Institut Josep Brugulat de Banyoles, gira al voltant de l'expressió personal de cadascú a través de la costura, l'esbós, el collage tèxtil i la indumentària, donant importància a allò que estem manipulant. La intenció serà poder reflexionar sobre com se situa l'individu dins d'una societat de convivència i quina relació tenim amb l'espai que compartim.

Nicolas Saganias

La proposta de Nicolas Saganias, en residència a l’Institut Sobrequés de Girona, és treballar a través del so. Promovent l'escolta activa per a connectar amb lxs estudiants, obrint canals perquè puguin expressar i relatar el que ellxs pensen del món en el qual viuen. Una societat que estableix normes en les quals no estan inclosos. Aquest relat coral anirà generant arxius i objectes sonors dins i fora de l'aula que compondran i formaran part d'una escultura i, o itinerari sonor.

Helena Roig

La proposta que Helena Roig està desplegant a l’Institut Castell d’Estela d’Amer, és utilitzar el llenguatge visual com a eina clau per a la comunicació i l'empatia.
Històricament, la fotografia documental ha estat una eina de documentació del que passa a fora, però en l'era de les xarxes socials s'ha convertit en una forma d'ensenyar el que passa a dins. Quina part de nosaltres habita l'espai real i quina part l'espai digital? Quan decidim viure en quin i per què? On ens sentim més segures?

Aleix Font

Aleix Font, en residència a l’Institut Carles Rahola de Girona, treballa a partir del muralisme com acte comunicatiu en l'espai públic. Com aquest, un cop és traslladat a l'interior modifica les relacions entre el concepte i l'espectador/públic. Com a punt de partida, mitjançant els conceptes dins i fora, normes d'ús de l'espai públic, confluències d'interessos i llibertat d'expressió, proposa generar un material que finalitzarà en una intervenció, i com en el trànsit entre exterior/interior modifica la peça global.

Històric d'edicions Bòlit Mentor | Bòlit educa

Històric de projectes

Bòlit Mentor 2020-2021

Entre d'altres


nyamnyam, Job Ramos, Alba Sanmartí, Taller Estampa

A cura d'Azahara Cerezo i Rita Andreu
Instituts: Carles Rahola i Santiago Sobrequés (Girona), Josep Brugulat (Banyoles) i Castell d'Estela (Amer)

"Entre d'altres" es proposa abordar les relacions que s'estableixen entre aquells cossos que conformen i participen de l'ecosistema educatiu. Dins d'aquest context específic, trobem uns cossos que es mouen, es desplacen i es relacionen amb altres cossos d'unes maneres concretes; unes formes de relació que venen condicionades i mediades per una arquitectura específica que és, al mateix temps, física i, cada cop més, digital.

Imatge: Omplir segons contingut. Taller Estampa (2020)

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2019-2020

En construcció


L'eix vertebral del projecte "En construcció", comissariat per Maria Soler, girava entorn el concepte d'identitat. La pregunta "qui som?" implica començar un camí per a definir-nos. Quina part mostrem de nosaltres mateixos/es i com ens veuen els altres? En l'etapa de l'adolescència, totes aquestes preguntes estan en plena ebullició.

Durant el treball a les aules s'indagà en aquesta recerca constant de la identitat, creant un espai per a la reflexió, l'experimentació, la creativitat i la cooperació. Aquesta línia és la que treballaran Azucena Moya, Mireia Ferron i Ingrid Riera, cada una d'elles des d'una disciplina diferent. El tema de la identitat es va treballar d'una manera transversal, com un cub que està format per diferents cares, però que sense una d'elles no estaria complet. La recerca del tema, la proves, els errors... tenien cabuda en el projecte i de fet, tenen molt de sentit com a eina que ens serveix per a trobar el que ens interessa agafar i el que no. Jugar amb el buit i el ple, el dins i el fora, el ser o no ser (que diria Hamlet).

L'alumnat també va ser una peça clau a l'hora de definir el muntatge expositiu. Com volen donar a conèixer tot allò que han creat a les aules? La forma com exposem una obra d'art condiciona la manera com serà rebuda, mirada, analitzada. En conseqüència, "En construcció" és un projecte que pretén generar un espai de diàleg, un punt de trobada on poder ser crítics, compartir idees i expressar-nos mitjançant canals artístics que encara estan per descobrir.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2018-2019

Benvinguts a la plaça!


Artistes: Ariadna Serrano i Maria Bosch, en residència a l'Institut Josep Brugulat de Banyoles; Marta Rosell i Roc Domingo a l'institut Santiago Sobrequés de Girona i Anna Vilamú i Albert Gironès a l'institut Carles Rahola de Girona.

La proposta que el mentor Rafel G. Bianchi va llençar als quatre artistes i dos arquitectes de l'edició 2018/2019 girava entorn a l'ús de l'espai públic i de les preguntes que aquest genera. "Benvinguts a la plaça!" proposava a un grup de llicenciats que posessin a pensar un grup d'estudiants d'ESO què seria millorable dels espais d'ús públic que utilitzen i com.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2017-2018

Nacionalisme d'un mateix

 

Amb el mentoratge de l'artista Núria Güell, va comptar amb les artistes Alba Mayol Curci, que va treballar a l'Institut Carles Rahola (Girona), Irma Marco, a l'Institut Santiago Sobrequès (Girona) i Clara Pelegrin i Iris Torruella, a l'Institut Josep Brugulat (Banyoles).

Els projectes de l'edició 2017/2018 es situen dins del món de les xarxes socials amb el propòsit d'obrir un ventall de qüestions sobre el model identitari, partint de la idea que el subjecte, l'individu, va més enllà de les identificacions i categories que se'ns imposen com a imperatiu.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2016-2017

Wireless


Amb el mentoratge d'Alicia Kopf, va comptar amb les artistes Laura Torres, que va treballar a l'Institut Carles Rahola (Girona), Laura Llaneli, a l'Institut Santiago Sobrequès (Girona) i Irena Visa, a l'Institut Josep Brugulat (Banyoles)

Els projectes de l'edició 2016/2017 s'articulen entorn de la idea i representacions de l'adolescència i proposen una exploració del món "teen", en la qual els adolescents tenen un paper de col·laboradors i alhora protagonistes del relat artístic i expositiu. L'adolescència s'entén, aquí, d'una manera àmplia, com a construcció i també com a etapa crítica i fonamental, revisitable emocionalment per part dels adults.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2015-2016

Picar a la porta, entrar, sortir


L'edició 2015/2016 va estar dirigida per l'artista Jordi Mitjà en qualitat de comissari i mentor, i els artistes van ser Anna Mitjà, que va desenvolupar el seu projecte a l'institut Carles Rahola de Girona; Azahara Cerezo a l'institut Santiago Sobrequés, també de Girona i el tàndem format per Enric Farrés Duran i Joana Llauradó Farrés que ho van fer al Josep Brugulat de Banyoles.

L'exposició portava per títol "Picar a la porta, entrar, sortir" en clara referència als rols que exerceix l'espai que aquests artistes parasiten temporalment, així com la relació que tenen amb els que entren temporalment a exercir-hi algun treball. El projecte no volia qüestionar les lògiques de funcionament dels instituts sinó que les volia incorporar per tal de donar veu al grup d'alumnes, que des d'un àmbit tan llunyà com l'art se senten capacitats per conversar, qüestionar i pensar, com el veritable repte dels projectes.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2014-2015

L'art de saltar


Ester Baulida, professora de l'INS Alexandre Deulofeu (Figueres) ha desenvolupat el projecte a l'INS Josep Brugulat (Banyoles).
Conxa Moreno, professora de l'INS Montgrí (Torroella de Montgrí) ha desenvolupat el projecte a l'Escola Cor de Maria (Olot).
Josep Masdevall, professor de l'INS Brugulat (Banyoles) ha desenvolupat el projecte a l'INS Alexandre Deulofeu (Figueres).
Servand Solanilla, professor de l'Escola Cor de Maria (Olot) ha desenvolupat el projecte a l'INS Montgrí (Torroella de Montgrí).
Mentor: Àlex Nogué

L'artista ensenyant ha estat el focus d'aquesta edició. Els quatre artistes seleccionats desenvolupen un projecte de creació participat per estudiants d'un centre que no és el que hi desenvolupen la docència amb un doble objectiu. D'una banda, s'ha volgut que els estudiants rebin l'estímul directe de participar en tot el procés de creació, des de les primeres idees a l'exposició pública del treball i, de l'altra, que l'artista, situat fora del seu context docent habitual i al marge dels programes estipulats, pugi fer una aportació creativa personal i, alhora, experimentar més lliurement sobre la seva pràctica docent i els vincles d'aquesta amb els seus conceptes artístics.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2013

Retrat de l'artista adolescent


Artistes seleccionats: Marta Sureda i Joanot Cortès,Marla Jacarilla i Dani Medina.

La segona edició de l'activitat Bòlit Mentor, es va portar a terme als IES Carles Rahola de Girona, IES La Bisbal i IES Josep Brugulat de Banyoles i en aquesta ocasió el projecte va estar conduit pel comissari d'arts visuals David Santaeulària.

L'estada dels artistes als instituts d'educació secundària va tenir lloc entre el mesos d'octubre de 2013 i gener de 2014. Els resultats de l'experiència es van poder veure a l'exposició "Retrat de l'artista adolescent" entre els mesos de gener i maig de 2014.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2012

Ænvers Girona_Mapes intangibles


Bòlit_Residents es va desenvolupar per primera vegada a l'Institut Carles Rahola entre l'11 d'abril i el 20 de juny de 2012 amb la residència de l'artista Marta Negre i la col·laboració de l'investigador i creador sonor Martí Ruiz Carulla, coincidint amb la preparació i evolució del projecte expositiu "Ænvers Girona_Mapes intangibles", comissariat per Flora Bacquelaine.

Els materials generats pels alumnes es presentaren en un entorn expositiu real, l'exposició"Ænvers Girona_Mapes intangibles", juntament amb l'obra de Marta Negre, gestada a partir del procés compartit amb els estudiants.

Enllaç a l'exposició