Header: Bòlit

Bòlit
Centre d'Art Contemporani. Girona

Web provisional | Bòlit

Pàgina web provisional.

Bòlit. Centre d'Art Contemporani. Girona (fitxa + presentació)

Bòlit, Centre d'Art Contemporani

Dades de contacte:
Plaça del Pou Rodó, 7-9
17004 GIRONA
+ 34 972 427 627
bolit@ajgirona.cat

Tancat fins al 24 d'abril:
Degut a tasques de manteniment, l'espai del Bòlit_PouRodó romandrà tancat fins dimecres 24 d'abril 2024. Disculpeu les molèsties.

Dimecres: 10 a 14 h
Dijous i divendres: 10 a 14 h i de 17 a 19 h
Dissabtes: 11 a 14 h i de 17 a 19 h
Diumenges i festius: 11 a 14 h

Xarxes: Bòlit

Fitxa - Bòlit_StNicolau

Bòlit_StNicolau

Dades de contacte:
Plaça de Santa Llúcia, 1
17007 GIRONA

Horari d'obertura:
Dimecres: 10 a 14 h
Dijous i divendres: 10 a 14 h i de 17 a 19 h
Dissabte: 11 a 14 h i de 17 a 19 h
Diumenge i festius: 11 a 14 h    

Fitxa - Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar

Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar

Dades de contacte:
Rambla de la Llibertat, 1
17004 GIRONA

Horari d'obertura:
De dilluns a divendres de 9 a 20 h
Dissabtes de 9 a 14 h i de 15 a 19 h
Diumenges i festius de 9 a 14 h

Ruta de navegació

Bòlit Mentor | Bòlit educa

Bòlit mentor

Una activitat educativa basada en l'experiència

Bòlit_Mentor és un projecte que combina educació i creativitat amb un programa pilot basat en l'experiència i que va començar el 2012 amb l'objectiu d'establir una connexió futura i fructífera entre les escoles i els centres culturals de la ciutat.

Aquesta activitat educativa consisteix a introduir artistes visuals als centres d'educació secundària per desenvolupar un projecte creatiu juntament amb els estudiants (a través de tallers, conferències i altres activitats). Tot el procés està dirigit per un curador d'arts visuals que s’ocupa de la selecció dels artistes i propostes que hi participen, i que, al llarg dels anys, s’han anat triant en diferents modalitats de convocatòries públiques. 

Els instituts participen posant a disposició les seves instal·lacions, mentre que els artistes reben suport financer, de manera que puguin dedicar-se al projecte, que, sota la supervisió d'un comissari  culminarà en una exposició amb un seguit d'activitats complementàries.

Seguint amb la seva vocació de construir discurs, vincles i diàleg amb el seu context, el Bòlit pren l'educació com un dels àmbits des d'on actuar i treballa pel foment de nous públics i de la pràctica de la creativitat, en el si de la societat.    

Bòlit Mentor 2022-2023

Bòlit Mentor 2023-2024

ATLES, MAPA DE MAPES

Projecte de comissariat Bòlit Mentor 2023-2024

Artistes: Nirvana Jiménez, Paula Grande i Última Vèrtebra (Anna Garreta i Quim Vilagrà)
Comissària: Clara Garí
Instituts: Carles Rahola (Girona), Santiago Sobrequés (Girona) i Josep Brugulat (Banyoles)
Exposició: del 25 de maig al 23 de juny de 2024, al Bòlit_PouRodó

Atles, Mapa de Mapes agafa com a fil conductor un camí ambigu, ni totalment domèstic ni totalment escolar: el trajecte que separa la casa de l’escola.

Com diu Marina Garcés, el camí a l’escola vol ser un camí de recorregut únic, però finalment mai ho acaba de ser. Al contrari, el camí a l’escola és el primer assaig de mobilitat en llibertat i encara que sigui, com ella diu, “de porta a porta”, té el poder renovat dia rere dia, d’introduir variants que remeten tant a la responsabilitat com a la llibertat dels individus, tant al sentit del deure com a l’aprenentatge de la capacitat crítica de dissentir. 

El camí a l’escola té una altra característica que ens interessa: és escolar sense ser una activitat “de l’escola”; és formatiu sense ser una activitat específicament educativa i és personal (de cada estudiant) sense deixar de ser una activitat amb objectius comuns. 

Per aquest motiu i per la seva viabilitat pràctica, les artistes en consens l’han pres com a fil conductor en aquesta edició Bòlit Mentor 2023-24. Aquests camins que convergeixen a l’escola són els que han d’explorar, repertoriar, fer visibles, cantar, ballar i escriure els/les artistes i els/les estudiants. 

Un pol de coneixement són els camins, en aquest cas els que permeten arribar a l’escola des del domicili de cada estudiant. Camins de vianants, carreteres, espais de transport públic. 

Els camins han estat des de la colonització romana i l’Edat Mitja un dels primers garants de llibertat i democràcia enfront dels drets privats. Com s’hi va, a peu, o sobre rodes, d’un lloc a l’altre? A aquesta pregunta tan simple respondrem amb una exploració que posarà el cos com a punt de partida: s’explora el territori amb el cos i és el cos qui fixa els límits.
 
Els mapes tradicionals cartografien la terra i els seus relleus, incloent-hi les aigües superficials. Els mapes de la nostra recerca hauran de cartografiar la terra i també donar testimoni dels éssers vius que les beuen, les gaudeixen, les absorbeixen. Els mapes, per tant, donaran testimoni dels animals, les plantes i les persones amb les seves estructures de producció, d’habitatge, de jardineria, de creativitat i d’oci. I ho faran com fa el bon dibuix: delimitant, suprimint tot allò que no és necessari per a la descripció i l’expressió del que és essencial en el “dir”. 

Com es faran els mapes?, en aquest cas, a més dels mapes gràfics, obrirem l’espectre als mapes sonors, a les escriptures cartogràfiques, i a l’amidament amb el propi cos i al testimoni que tenen els habitants del territori. Això donarà cabuda a la música, la dansa, el moviment, l’escriptura, la paraula i la veu. Cada artista desenvoluparà el mapa en el format que s’escaigui millor a la seva recerca creativa: mapes gràfics i de color, mapes sonors, mapes corporals de moviment, etc.

Bòlit Mentor (llistat) Històric de projectes | Bòlit

Històric de projectes

Bòlit Mentor 2023-2024

ATLES, MAPA DE MAPES

Projecte de comissariat Bòlit Mentor 2023-2024

Artistes: Nirvana Jiménez, Paula Grande i Última Vèrtebra (Anna Garreta i Quim Vilagrà)
Comissària: Clara Garí
Instituts: Carles Rahola (Girona), Santiago Sobrequés (Girona) i Josep Brugulat (Banyoles)
Exposició: del 25 de maig al 23 de juny de 2024, al Bòlit_PouRodó

Atles, Mapa de Mapes agafa com a fil conductor un camí ambigu, ni totalment domèstic ni totalment escolar: el trajecte que separa la casa de l’escola.

Com diu Marina Garcés, el camí a l’escola vol ser un camí de recorregut únic, però finalment mai ho acaba de ser. Al contrari, el camí a l’escola és el primer assaig de mobilitat en llibertat i encara que sigui, com ella diu, “de porta a porta”, té el poder renovat dia rere dia, d’introduir variants que remeten tant a la responsabilitat com a la llibertat dels individus, tant al sentit del deure com a l’aprenentatge de la capacitat crítica de dissentir. 

El camí a l’escola té una altra característica que ens interessa: és escolar sense ser una activitat “de l’escola”; és formatiu sense ser una activitat específicament educativa i és personal (de cada estudiant) sense deixar de ser una activitat amb objectius comuns. 

Per aquest motiu i per la seva viabilitat pràctica, les artistes en consens l’han pres com a fil conductor en aquesta edició Bòlit Mentor 2023-24. Aquests camins que convergeixen a l’escola són els que han d’explorar, repertoriar, fer visibles, cantar, ballar i escriure els/les artistes i els/les estudiants. 

Un pol de coneixement són els camins, en aquest cas els que permeten arribar a l’escola des del domicili de cada estudiant. Camins de vianants, carreteres, espais de transport públic. 

Els camins han estat des de la colonització romana i l’Edat Mitja un dels primers garants de llibertat i democràcia enfront dels drets privats. Com s’hi va, a peu, o sobre rodes, d’un lloc a l’altre? A aquesta pregunta tan simple respondrem amb una exploració que posarà el cos com a punt de partida: s’explora el territori amb el cos i és el cos qui fixa els límits.
 
Els mapes tradicionals cartografien la terra i els seus relleus, incloent-hi les aigües superficials. Els mapes de la nostra recerca hauran de cartografiar la terra i també donar testimoni dels éssers vius que les beuen, les gaudeixen, les absorbeixen. Els mapes, per tant, donaran testimoni dels animals, les plantes i les persones amb les seves estructures de producció, d’habitatge, de jardineria, de creativitat i d’oci. I ho faran com fa el bon dibuix: delimitant, suprimint tot allò que no és necessari per a la descripció i l’expressió del que és essencial en el “dir”. 

Com es faran els mapes?, en aquest cas, a més dels mapes gràfics, obrirem l’espectre als mapes sonors, a les escriptures cartogràfiques, i a l’amidament amb el propi cos i al testimoni que tenen els habitants del territori. Això donarà cabuda a la música, la dansa, el moviment, l’escriptura, la paraula i la veu. Cada artista desenvoluparà el mapa en el format que s’escaigui millor a la seva recerca creativa: mapes gràfics i de color, mapes sonors, mapes corporals de moviment, etc.

Bòlit Mentor 2022-2023

On es recolzen les imatges


Comissària, Marta Dahó
Artistes: Erik Estany Tigerström, Núria Nia, Roc Herms i Bárbara Sánchez Barroso
Residència: novembre 2022 –febrer 2023
Exposició: del 6 de maig al 4 de juny de 2023. Bòlit_PouRodó

El marc temàtic que es proposa en aquest projecte pel Bòlit Mentor 2022-2023 planteja abordar des de la pràctica artística una reflexió sobre la materialitat de les imatges i els seus múltiples vincles amb el territori. Les possibles línies de treball que es poden desplegar a partir d’un àmbit tan ampli i complex són múltiples, però el caràcter de la proposta és que estiguin ben arrelades a la realitat situada de cada grup de treball i als seus contextos geogràfics específics. L’objectiu principal serà el explorar, assajar, experimentar o performar formes d’atenció i sensibilitat diferents o inesperades en relació als usos i consum d’imatges dels participants en el projecte.

Es proposa engegar processos creatius que puguin ajudar l’alumnat a formular noves preguntes sobre el control que exerceix el sistema en l'operativitat de les imatges; les que genera cadascú, però també les que creen les màquines per a altres màquines. Tot i que en la major part dels casos no són visibles als humans, moltes d’aquestes imatges captades de forma sistemàtica condicionen constantment les nostres decisions. Ens orienten per prendre un camí o seguir-ne un altre, desvien la nostra atenció en determinades direccions; ens permeten veure determinades realitats per lluny que estiguin i alhora també contribueixen a invisibilitzar-ne d’altres. Els dispositius tecnològics permeten trobar-nos, treballar i aprendre més veloç, i sovint més eficaçment, però a mesura que augmenten les seves prestacions tècniques, també desactiven sabers, capacitats i intuïcions; les pantalles capitalitzen cada cop més la nostra mirada i les lògiques que determinen a què cal prestar atenció, observar o recordar estan canviant molt ràpidament. La proposta i la selecció d’artistes que presentem s’orienta cap a la necessitat de pensar en aquestes noves realitats a través de la pràctica artística; és a dir, no només partint de l’aprenentatge de diversos continguts pràctics, tècnics o teòrics que puguin transmetre els artistes en residència, sinó també gràcies a la singularitat dels propis processos de treball creatiu que s’engeguin en comú.

El propòsit de fons que anima el projecte respon a una doble necessitat: conèixer les contrapartides que implica el creixent ús, producció i difusió d’imatges i, alhora, poder calibrar els efectes d’aquesta mediació en l’ecosistema que ens permet viure. Aquests objectius no passen tant per atendre els relats sobre l’impacte humà i el col·lapse ecològic, prou presents a l’esfera mediàtica, sinó sobretot per buscar escletxes que permetin renovar les possibilitats que la potència epistèmica de les imatges pot oferir. En aquest sentit, la proposta també busca incentivar formes d’imaginació que contribueixin a pensar de maneres menys automatitzades els vincles i retroalimentacions que mantenim amb les imatges.

Els quatres artistes proposats pel projecte del Bòlit Mentor 2022-2023 són: Erik Estany Tigerström, Núria Nia, Roc Herms i Bárbara Sánchez Barroso.  Tots ells plantejaran processos creatius i dinàmiques de treball interdisciplinar que permetin explorar la dimensió material de les imatges i abordar processos de reflexió en relació als automatismes que marquen la seva producció amb el propòsit de repensar, des de la pràctica artística, els vincles entre cossos i dispositius, entre imatges i territoris. A través de la posada en comú d’experiències i situacions que marquen el propi present de les persones participants, s’assajaran formes d’obrir espais d’interrogació i recerca en els àmbits temàtics que travessen aquest projecte. No es tracta, doncs, de generar noves representacions del que ja sabem sobre els efectes del desastre ecològic, sinó d’identificar possibles fissures que ens permetin imaginar el que no havíem pogut pensar fins ara. 

Enllaç a l'exposició

Bòlit Mentor 2021-2022

Dins i Fora. Transitar entre l'espai públic i privat


Curadora: Montserrat Moliner
Artistes: Paula Clay, Aleix Font, Helena Roig i Nicolás Saganías
Instituts: Carles Rahola i Santiago Sobrequés (Girona), Josep Brugulat (Banyoles) i Castell d'Estela (Amer)

“Dins i fora. Transitar entre l'espai públic i privat”, el projecte pensat pel Bòlit Mentor (2021-2022), posa el focus en la relació que estableixen els i les estudiants amb l'espai públic, tant físic com digital, i reflexiona sobre com se situa l'individu dins d'una societat capitalista que produeix una jerarquia de valors pervertida i alienada, tot posant en evidència que les normes de convivència no estan actualitzades als temps complexos que vivim. També analitza el que succeeix en el fet de transitar del dins i el fora, com es genera aquest trànsit i sota quines normes (contracte social) i costums no escrits ens relacionem.

Enllaç a l'exposició

Històric d'edicions Bòlit Mentor | Bòlit educa

Bòlit Mentor 2020-2021

Entre d'altres


nyamnyam, Job Ramos, Alba Sanmartí, Taller Estampa

A cura d'Azahara Cerezo i Rita Andreu
Instituts: Carles Rahola i Santiago Sobrequés (Girona), Josep Brugulat (Banyoles) i Castell d'Estela (Amer)

"Entre d'altres" es proposa abordar les relacions que s'estableixen entre aquells cossos que conformen i participen de l'ecosistema educatiu. Dins d'aquest context específic, trobem uns cossos que es mouen, es desplacen i es relacionen amb altres cossos d'unes maneres concretes; unes formes de relació que venen condicionades i mediades per una arquitectura específica que és, al mateix temps, física i, cada cop més, digital.

Imatge: Omplir segons contingut. Taller Estampa (2020)

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2019-2020

En construcció


L'eix vertebral del projecte "En construcció", comissariat per Maria Soler, girava entorn el concepte d'identitat. La pregunta "qui som?" implica començar un camí per a definir-nos. Quina part mostrem de nosaltres mateixos/es i com ens veuen els altres? En l'etapa de l'adolescència, totes aquestes preguntes estan en plena ebullició.

Durant el treball a les aules s'indagà en aquesta recerca constant de la identitat, creant un espai per a la reflexió, l'experimentació, la creativitat i la cooperació. Aquesta línia és la que treballaran Azucena Moya, Mireia Ferron i Ingrid Riera, cada una d'elles des d'una disciplina diferent. El tema de la identitat es va treballar d'una manera transversal, com un cub que està format per diferents cares, però que sense una d'elles no estaria complet. La recerca del tema, la proves, els errors... tenien cabuda en el projecte i de fet, tenen molt de sentit com a eina que ens serveix per a trobar el que ens interessa agafar i el que no. Jugar amb el buit i el ple, el dins i el fora, el ser o no ser (que diria Hamlet).

L'alumnat també va ser una peça clau a l'hora de definir el muntatge expositiu. Com volen donar a conèixer tot allò que han creat a les aules? La forma com exposem una obra d'art condiciona la manera com serà rebuda, mirada, analitzada. En conseqüència, "En construcció" és un projecte que pretén generar un espai de diàleg, un punt de trobada on poder ser crítics, compartir idees i expressar-nos mitjançant canals artístics que encara estan per descobrir.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2018-2019

Benvinguts a la plaça!


Artistes: Ariadna Serrano i Maria Bosch, en residència a l'Institut Josep Brugulat de Banyoles; Marta Rosell i Roc Domingo a l'institut Santiago Sobrequés de Girona i Anna Vilamú i Albert Gironès a l'institut Carles Rahola de Girona.

La proposta que el mentor Rafel G. Bianchi va llençar als quatre artistes i dos arquitectes de l'edició 2018/2019 girava entorn a l'ús de l'espai públic i de les preguntes que aquest genera. "Benvinguts a la plaça!" proposava a un grup de llicenciats que posessin a pensar un grup d'estudiants d'ESO què seria millorable dels espais d'ús públic que utilitzen i com.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2017-2018

Nacionalisme d'un mateix

 

Amb el mentoratge de l'artista Núria Güell, va comptar amb les artistes Alba Mayol Curci, que va treballar a l'Institut Carles Rahola (Girona), Irma Marco, a l'Institut Santiago Sobrequès (Girona) i Clara Pelegrin i Iris Torruella, a l'Institut Josep Brugulat (Banyoles).

Els projectes de l'edició 2017/2018 es situen dins del món de les xarxes socials amb el propòsit d'obrir un ventall de qüestions sobre el model identitari, partint de la idea que el subjecte, l'individu, va més enllà de les identificacions i categories que se'ns imposen com a imperatiu.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2016-2017

Wireless


Amb el mentoratge d'Alicia Kopf, va comptar amb les artistes Laura Torres, que va treballar a l'Institut Carles Rahola (Girona), Laura Llaneli, a l'Institut Santiago Sobrequès (Girona) i Irena Visa, a l'Institut Josep Brugulat (Banyoles)

Els projectes de l'edició 2016/2017 s'articulen entorn de la idea i representacions de l'adolescència i proposen una exploració del món "teen", en la qual els adolescents tenen un paper de col·laboradors i alhora protagonistes del relat artístic i expositiu. L'adolescència s'entén, aquí, d'una manera àmplia, com a construcció i també com a etapa crítica i fonamental, revisitable emocionalment per part dels adults.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2015-2016

Picar a la porta, entrar, sortir


L'edició 2015/2016 va estar dirigida per l'artista Jordi Mitjà en qualitat de comissari i mentor, i els artistes van ser Anna Mitjà, que va desenvolupar el seu projecte a l'institut Carles Rahola de Girona; Azahara Cerezo a l'institut Santiago Sobrequés, també de Girona i el tàndem format per Enric Farrés Duran i Joana Llauradó Farrés que ho van fer al Josep Brugulat de Banyoles.

L'exposició portava per títol "Picar a la porta, entrar, sortir" en clara referència als rols que exerceix l'espai que aquests artistes parasiten temporalment, així com la relació que tenen amb els que entren temporalment a exercir-hi algun treball. El projecte no volia qüestionar les lògiques de funcionament dels instituts sinó que les volia incorporar per tal de donar veu al grup d'alumnes, que des d'un àmbit tan llunyà com l'art se senten capacitats per conversar, qüestionar i pensar, com el veritable repte dels projectes.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2014-2015

L'art de saltar


Ester Baulida, professora de l'INS Alexandre Deulofeu (Figueres) ha desenvolupat el projecte a l'INS Josep Brugulat (Banyoles).
Conxa Moreno, professora de l'INS Montgrí (Torroella de Montgrí) ha desenvolupat el projecte a l'Escola Cor de Maria (Olot).
Josep Masdevall, professor de l'INS Brugulat (Banyoles) ha desenvolupat el projecte a l'INS Alexandre Deulofeu (Figueres).
Servand Solanilla, professor de l'Escola Cor de Maria (Olot) ha desenvolupat el projecte a l'INS Montgrí (Torroella de Montgrí).
Mentor: Àlex Nogué

L'artista ensenyant ha estat el focus d'aquesta edició. Els quatre artistes seleccionats desenvolupen un projecte de creació participat per estudiants d'un centre que no és el que hi desenvolupen la docència amb un doble objectiu. D'una banda, s'ha volgut que els estudiants rebin l'estímul directe de participar en tot el procés de creació, des de les primeres idees a l'exposició pública del treball i, de l'altra, que l'artista, situat fora del seu context docent habitual i al marge dels programes estipulats, pugi fer una aportació creativa personal i, alhora, experimentar més lliurement sobre la seva pràctica docent i els vincles d'aquesta amb els seus conceptes artístics.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2013

Retrat de l'artista adolescent


Artistes seleccionats: Marta Sureda i Joanot Cortès,Marla Jacarilla i Dani Medina.

La segona edició de l'activitat Bòlit Mentor, es va portar a terme als IES Carles Rahola de Girona, IES La Bisbal i IES Josep Brugulat de Banyoles i en aquesta ocasió el projecte va estar conduit pel comissari d'arts visuals David Santaeulària.

L'estada dels artistes als instituts d'educació secundària va tenir lloc entre el mesos d'octubre de 2013 i gener de 2014. Els resultats de l'experiència es van poder veure a l'exposició "Retrat de l'artista adolescent" entre els mesos de gener i maig de 2014.

Enllaç a l'exposició

Bòlit mentor 2012

Ænvers Girona_Mapes intangibles


Bòlit_Residents es va desenvolupar per primera vegada a l'Institut Carles Rahola entre l'11 d'abril i el 20 de juny de 2012 amb la residència de l'artista Marta Negre i la col·laboració de l'investigador i creador sonor Martí Ruiz Carulla, coincidint amb la preparació i evolució del projecte expositiu "Ænvers Girona_Mapes intangibles", comissariat per Flora Bacquelaine.

Els materials generats pels alumnes es presentaren en un entorn expositiu real, l'exposició"Ænvers Girona_Mapes intangibles", juntament amb l'obra de Marta Negre, gestada a partir del procés compartit amb els estudiants.

Enllaç a l'exposició