Projecte Nexes | Bòlit, Centre d'Art Contemporani. Girona
Centre d'Art Contemporani. Girona

Programa Nexes
NEXES és un programa impulsat dels del Servei Municipal d'Educació que vol incorporar a les escoles públiques de la ciutat aprenentatges artístics, científics i literaris per millorar les oportunitats d'èxit escolar.
Diguem-li paraigües
Un projecte de Marta R. Chust i Roc Domingo Puig
Amb la mediació de Cultural Rizoma
Escola Carme Auguet (Pont Major, Girona)
Diguem-li paraigües és la proposta amb la qual els artistes Marta R. Chust i Roc Domingo Puig despleguen un treball continuat -al llarg de tres cursos escolars- amb l'alumnat i l'equip docent de l'escola Carme Auguet del barri de Pont Major de Girona.
El projecte s'inscriu en el marc del programa Nexes, una proposta impulsada des de l'Àrea d'Educació de l'Ajuntament de Girona que busca establir relacions entre equipaments culturals de Girona i centres educatius d'alta complexitat de la mateixa ciutat, amb la voluntat d'acostar les pràctiques artístiques a aquests entorns.
En aquest cas concret, l'equipament de referència del projecte Diguem-li paraigües és el Bòlit, Centre d'Art Contemporani. Girona i la proposta compta amb un procés de mediació a càrrec de la cooperativa Cultural Rizoma (Celrà).
Diguem-li paraigües s'inicia durant el curs escolar 2022/2023 a través d'una sèrie de sessions de treball a l'Escola Carme Auguet amb els grups d'I5, 1r i 2n de primària. Durant la fase inicial, els artistes van dur a terme una sèrie d'activitats partint de la instal·lació a l'escola de la peça Un mapa com un autoretrat (2019) de Roc Domingo Puig. La peça servia com a pretext per apropar la pràctica d'aquests artistes a l'alumnat, per entendre les dinàmiques de cada grup classe i per començar a introduir nocions vinculades al treball artístic amb el paisatge i el territori.
Paral·lelament a aquestes sessions de treball a l'aula, es va treballar amb les docents de l'equip d'art de l'escola -dues d'elles tutores dels grups classe en els quals s'incideix de forma directa-, per tal de dotar-les d'eines a l'hora d'aproximar-se a continguts relacionats amb les pràctiques artístiques contemporànies. Amb aquesta propòsit, es va dur a terme una sessió de treball al Bòlit, Centre d'Art Contemporani. Girona en la qual es van presentar una sèrie de projectes referencials que transiten entre l'art i l'educació.
D'aquest treball amb l'equip docent i de les primeres sessions amb l'alumnat, en va sorgir la necessitat d'entendre millor de quines maneres i com són els espais en els quals treballen els artistes. En relació amb aquesta qüestió, es va realitzar una visita a La Volta de Girona amb els tres grups classe participants en el projecte, per tal de conèixer de primera mà com són els tallers dels artistes en funció de la pràctica que desenvolupen i, en consonància, s'ha treballat amb l'equip d'art per pensar com podria ser un futur "taller artístic" dins la mateixa escola Carme Auguet.
Estirant el fil d'aquesta darrera qüestió, durant la primavera els artistes han instal·lat el seu propi taller dins un dels espais de l'escola, utilitzant-lo com a lloc des del qual anar desplegant els projectes que actualment tenen en curs. Aquests projectes, que tenen com a nexe comú el riu Ter -riu que, al mateix temps, travessa el barri de Pont Major i és un element central d'alguns dels projectes que ja es treballen des de l'escola-, serveixen com a pretext a l'hora d'activar les sessions de treball a l'aula. Així mateix, el fet que els artistes estiguin treballant de forma continuada in situ, permet entendre la seva presència a l'escola com un "recurs" per altres docents i grups classe, podent aproximar-se a les artistes i vinculant els seus treballs a qüestions que estan treballant en diverses matèries, més enllà de les específicament relacionades amb l'art.