Header: Bòlit

Bòlit
Centre d'Art Contemporani. Girona

Bòlit. Centre d'Art Contemporani. Girona (fitxa + presentació)

Bòlit, Centre d'Art Contemporani

Dades de contacte:
Plaça del Pou Rodó, 7-9
17004 GIRONA
+ 34 972 427 627
bolit@ajgirona.cat

Horari:
Dimecres: 10 a 14 h
Dijous i divendres: 10 a 14 h i de 17 a 19 h
Dissabtes: 11 a 14 h i de 17 a 19 h
Diumenges i festius: 11 a 14 h

Xarxes: Bòlit

Fitxa - Bòlit_StNicolau

Bòlit_StNicolau

Dades de contacte:
Plaça de Santa Llúcia, 1
17007 GIRONA

Horari d'obertura:
Dimecres: 10 a 14 h
Dijous i divendres: 10 a 14 h i de 17 a 19 h
Dissabte: 11 a 14 h i de 17 a 19 h
Diumenge i festius: 11 a 14 h     

Tancat:
Dissabte 16 de novembre de 2024 aquest espai acull un dels 'Concerts a cegues' i, per aquest motiu, l'exposició romandrà tancada al públic.

Disculpeu les molèsties!

Fitxa - Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar

Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar

Dades de contacte:
Rambla de la Llibertat, 1
17004 GIRONA

Horari d'obertura:
De dilluns a divendres de 9 a 20 h
Dissabtes de 9 a 14 h i de 15 a 19 h
Diumenges i festius de 9 a 14 h

Ruta de navegació

Programa Nexes | Bòlit educa

Programa Nexes

NEXES és un programa impulsat des del Servei Municipal d'Educació que vol incorporar a les escoles públiques de la ciutat aprenentatges artístics, científics i literaris per millorar les oportunitats d'èxit escolar.

Aquesta proposta busca establir relacions entre equipaments culturals de Girona i centres educatius d'alta complexitat de la mateixa ciutat, amb la voluntat d'acostar les pràctiques artístiques a aquests entorns.

Diguem-li paraigües és el projecte amb el qual les artistes Marta R. Chust i Roc Domingo Puig despleguen un treball continuat -al llarg de tres cursos escolars- amb l'alumnat i l'equip docent de l'escola Carme Auguet del barri de Pont Major de Girona.

En aquest cas concret, l'equipament de referència del projecte és el Bòlit, Centre d'Art Contemporani. Girona i la proposta compta amb un procés de mediació a càrrec de la cooperativa Cultural Rizoma (Celrà).

Programa Nexes 24-25 | Bòlit educa

Tornar l’aigua al riu (curs 2024-2025)

En el darrer any del projecte Nexes, les artistes Marta R Chust i Roc Domingo Puig i l’alumnat de l’escola Carme Auguet s’han centrat a donar forma a l’exposició en la qual culminarà la seva proposta, i que tindrà lloc al Bòlit, Centre d’Art Contemporani. Girona del 25 de febrer al 18 de maig de 2025.

Al llarg d’aquest curs escolar, doncs, els esforços es destinen a donar continuïtat a algunes de les produccions iniciades durant l’any anterior i a generar noves propostes site-specific per a l’espai del Bòlit. Així mateix, durant el procés, s’incideix en les diverses fases que intervenen en la conceptualització i en la producció d’una exposició, fent partícip a l’alumnat en les decisions que afecten a la construcció del relat de l’exposició, el muntatge, la comunicació o les estratègies de mediació i de relació amb els públics.

Per tal de fer més extensiu l’impacte del projecte, durant aquest curs —a banda dels grups amb els quals s’ha treballat de forma continuada des del seu inici— s’han pensat accions per tal que hi intervinguin altres grups classe de l’escola. D’aquesta manera, l’alumnat d’i5 i primer de primària contribueixen al disseny de la gràfica de l’exposició i els grups de cinquè i sisè en l’elaboració del text de sala.

Paral·lelament a aquest treball, el projecte també inclou una proposta de mediació comunitària que busca traduir els aspectes treballats amb l’alumnat de l’escola Carme Auguet a les comunitats que habiten el barri de Pont Major.

Programa Nexes 23-24 | Bòlit educa

Diguem-li (construir un) paraigües (curs 2023-2024)

Un projecte de Marta R. Chust i Roc Domingo Puig

Amb la mediació de Cultural Rizoma
Escola Carme Auguet (Pont Major, Girona)

En aquest segon any de treball del projecte, les artistes Marta R Chust i Roc Domingo Puig estan desplegant una proposta de producció amb cada grup classe participant, centrant-se, en cada un dels casos, en un aspecte vinculat amb la relació que establim amb l'aigua i, concretament, amb el riu Ter –molt present en la vida del barri de Pont Major, en el qual s'ubica l'escola Carme Auguet–. L'objectiu principal és explorar la relació entre els estudiants i aquest element per tal de realitzar un projecte artístic en totes les seves fases; investigació, experimentació, conceptualització, producció i socialització.

Al llarg del primer trimestre, les artistes i l'alumnat de tercer de primària de l'escola han començat a investigar al voltant dels llocs a través dels quals circula l'aigua dins l'escola, el consum que en fem i les possibles formes de reduir-lo. A través de diverses estratègies artístiques, han visibilitzat aquest circuit i han iniciat un procés de treball encaminat a la producció d'una sèrie de peces –escultòriques i útils al mateix temps– que serveixin, d'una banda, per indicar i fer visible el circuit de l'aigua a l'escola i, de l'altra, per reduir-ne el consum.

Durant el segon trimestre, el treball amb l’alumnat de segon de primària s’ha centrat a invocar la pluja a través del cant i de la performativitat per intentar fer ploure i, així, contribuir a augmentar el cabal del riu Ter. Finalment, amb l’alumnat de primer de primària, al llarg del tercer trimestre s’ha treballat a partir de la idea de ‘retornar l’aigua al riu’ —com a gest simbòlic i poètic—, recollint aigua de la pluja, construint una sèrie de recipients per contenir aigua i traslladant-la, fent una cadena humana, des de l’escola fins a la llera del riu Ter.

Programa Nexes 22-23 | Bòlit educa

Diguem-li paraigües (curs 2022-2023)

Un projecte de Marta R. Chust i Roc Domingo Puig

Amb la mediació de Cultural Rizoma
Escola Carme Auguet (Pont Major, Girona)

Diguem-li paraigües s'inicia durant el curs escolar 2022/2023 a través d'una sèrie de sessions de treball amb els grups d'I5, 1r i 2n de primària. Durant la fase inicial, les artistes van dur a terme una sèrie d'activitats partint de la instal·lació a l'escola de la peça Un mapa com un autoretrat (2019) de Roc Domingo Puig. La peça servia com a pretext per apropar la pràctica d'aquests artistes a l'alumnat, per entendre les dinàmiques de cada grup classe i per començar a introduir nocions vinculades al treball artístic amb el paisatge i el territori.

Paral·lelament a aquestes sessions de treball a l'aula, es va treballar amb les docents de l'equip d'art de l'escola, per tal de dotar-les d'eines a l'hora d'aproximar-se a continguts relacionats amb les pràctiques artístiques contemporànies. Amb aquesta propòsit, es va dur a terme una sessió de treball al Bòlit, Centre d'Art Contemporani. Girona en la qual es van presentar una sèrie de projectes referencials que transiten entre l'art i l'educació.

D'aquest treball amb l'equip docent i de les primeres sessions amb l'alumnat, en va sorgir la necessitat d'entendre millor de quines maneres i com són els espais en els quals treballen els artistes. En relació amb aquesta qüestió, es va realitzar una visita a La Volta de Girona amb els tres grups classe participants en el projecte, per tal de conèixer de primera mà com són els tallers dels artistes en funció de la pràctica que desenvolupen i, en consonància, s'ha treballat amb l'equip d'art per pensar com podria ser un futur "taller artístic" dins la mateixa escola Carme Auguet.

Estirant el fil d'aquesta darrera qüestió, durant la primavera els artistes van instal·lar el seu propi taller dins un dels espais de l'escola, utilitzant-lo com a lloc des del qual desplegar els projectes que actualment tenen en curs. Aquests projectes, que tenen com a nexe comú el riu Ter -riu que, al mateix temps, travessa el barri de Pont Major i és un element central d'alguns dels projectes que ja es treballen des de l'escola-, serveixen com a pretext a l'hora d'activar les sessions de treball a l'aula. Així mateix, el fet que els artistes estiguin treballant de forma continuada in situ, permet entendre la seva presència a l'escola com un "recurs" per altres docents i grups classe, podent aproximar-se a les artistes i vinculant els seus treballs a qüestions que estan treballant en diverses matèries, més enllà de les específicament relacionades amb l'art.