Notícies | Mobilitat i Via Pública
L'Ajuntament de Girona engega una campanya per promoure l'ús del bus urbà
El transport públic a la ciutat recupera viatgers i viatgeres i se situa en xifres properes a abans de la pandèmia.
L’Ajuntament de Girona ha començat aquesta setmana una campanya de difusió per promoure l'ús del bus urbà a la ciutat. Girona compta actualment amb dotze línies de bus que connecten tots els barris i enllacen el municipi amb Salt, Sarrià de Ter, Sant Julià de Ramis, Vilablareix, Aiguaviva i Fornells de la Selva.
L’ús del bus urbà es va reduir durant la pandèmia i els anys 2020 i 2021 va arribar a la xifra de 1.658.150 viatges i 2.256.279 viatges anuals respectivament (el 2019 van ser 3.345.105). Aquest 2022 els números estan remuntant i de gener a agost s'ha arribat als 1.726.008 viatges, gairebé un 30% més que els viatges que es van fer durant el mateix període del 2021 (1.329.140) i pràcticament un 70% més que els viatges que es van fer els primers vuit mesos de 2020 (1.019.380). La xifra d’aquest any s'aproxima, a més, als 2.178.230 de viatges que es van fer de gener a agost del 2019 i la tendència creixent fa que es prevegi igualar les dades prepandèmia en els propers mesos.
“La pandèmia va representar un canvi d’hàbits en molts aspectes, i un dels més afectats en va ser l’ús del transport públic, que va patir una gran davallada. En l’actual context energètic i climàtic, des de l’Ajuntament iniciem aquesta campanya amb l’objectiu de conscienciar a la ciutadania sobre l’ús del transport públic, recordant tots els avantatges que representa i també les diferents possibilitats de targetes i bitllets. Des del govern hem fet un gran esforç d’inversió en la modernització de la flota d’autobusos, i tot i que estem recuperant nivells de viatgers propers a les xifres prepandèmia, volem que més gent conegui i utilitzi aquest servei públic tan necessari per al conjunt de la ciutat”, ha destacat la regidora de Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament, Marta Sureda.
Amb l’objectiu de recuperar encara més viatgers i viatgeres, des del consistori es portarà a terme durant les pròximes setmanes una campanya informativa per promoure l’ús del transport públic i informar d'aspectes diversos, com que es pot pujar en el bus amb bicicleta, patinet o animals de companyia; que tots els busos estan adaptats a persones amb mobilitat reduïda, i que, per evitar situacions de perill o possible assetjament, les persones que hi ha al bus poden demanar al conductor o conductora baixar del vehicle en un punt sense parada fixa.
Pel que fa a les tarifes, cal destacar que els títols multiviatge comprats entre l'1 de setembre i el 31 de desembre d'aquest any tenen un descompte d’entre el 30% (en el cas de les T-10 i T-10/30, BUS 18, BUS 25 i BUS UdG) i el 50% (en el cas de les T-50/30, T-MES i resta de títols multiviatge de l’àrea urbana de Girona) sobre el preu vigent. A banda, totes les persones de més 70 anys o menys de 12 tenen el viatge gratuït i els que tenen entre 12 i 25 anys i entre 65 i 70 anys tenen un preu reduït en cada viatge. Per gaudir d'aquests descomptes, però, cal demanar la targeta corresponent als centres que formen part de la xarxa de venda i recàrrega de l'ATM o a l'estació d'autobusos del parc Central.
A la ciutat hi ha 290 parades de bus actualment i una flota de 33 autobusos urbans. Gràcies a la compra d’onze autobusos en el darrer any, l’antiguitat mitjana de la flota és de 8,2 anys. A més, deu busos funcionen amb gas natural i pròximament se n'incorporaran dos més d'elèctrics.
El trànsit de vehicles privat es redueix més d'un 20%
El trànsit de vehicles privats a la ciutat de Girona s'ha reduït més d'un 20% des del 2019, l'any anterior a la pandèmia de COVID-19. De gener a desembre del 2019 es va registrar una mitjana de trànsit de 6.618 vehicles privats al dia. Quan falten quatre mesos per acabar l'any, la mitjana de vehicles de gener a agost del 2022 és de 5.125 cotxes, dada que representa una disminució del 22,56% respecte al 2019.
Segons la regidora de Mobilitat i Via Pública, “aquest descens està motivat en gran part per la instauració del teletreball, que va començar durant la pandèmia i ha vingut per quedar-se en gran part d'empreses i organismes públics i privats”.
La intensitat del trànsit de vehicles privats a la ciutat de Girona es calcula a partir de la circulació que es registra en 33 punts del municipi i que inclou vies com el carrer de Barcelona, el carrer d’Emili Grahit, el carrer Güell, el carrer de Santa Eugènia o el passeig d’Olot, entre d’altres.
Girona App - Horaris en temps real