Projecte comunitari de sensellarisme | Promoció de la Salut
Projecte comunitari de sensellarisme
Projecte d'intervenció comunitària per a persones en situació de sensellarisme
Diversos estudis demostren que el risc de morir de les persones sense llar és de dues a cinc vegades més gran entre persones sense llar més joves i de sexe femení, que en pla població general. Entre les causes de mortalitat precoç (fins 28 anys abans) es troben les malalties infeccioses com el VIH, la tuberculosi, la cardiopatia isquèmica, l’ús indegut de substàncies i factors externs com lesions no intencionades, suïcidis, homicidis i intoxicacions. El consum d’alcohol, de tabac, drogues il·lícites i els problemes de salut mental són els factors de risc més rellevants. A més, el sensellarisme per si mateix ja és un factor de risc de mort.
Els anys 2016 i 2021, es presentaren els resultats de dos estudis realitzats a la ciutat de Girona que confirmaven aquestes dades, mostrant una elevada prevalença de conductes autolítiques en la població sense llar del municipi. Especialment, entre aquelles que feien un consum diari d’alcohol i entre les de sexe femení.
Tot i les dificultats d’obtenir unes dades exactes, es calcula que a Girona hi ha al voltant de 86 persones en situació de sensellarisme. Aquesta xifra juntament amb l’evidència disponible sobre els greus factors de risc per a la seva salut justifiquen la necessitat de dissenyar i aplicar estratègies de promoció de la salut mental i de prevenció del suïcidi per a aquesta població.
Amb aquesta finalitat, i amb la col·laboració de Dipsalut, el 2024 es va iniciar un projecte d’intervenció comunitària per abordar aquesta problemàtica. La seva finalitat principal és la de desestigmatitzar i promoure el bon tracte de les persones en situació de sensellarisme.
OBJECTIUS:
- L’objectiu de la proposta és dissenyar un programa grupal dirigit a millorar la salut mental i reduir el risc de suïcidi de persones en situació de sensellarisme (PSL), incloent-hi la perspectiva de gènere i la interseccionalitat en tots els seus components.
- Com a objectiu secundari s’elaborarà una estratègia de màrqueting social per promoure la desestigmatització i el bon tracte d’aquest col·lectiu entre el sector comercial, de serveis i veïnatge, especialment de les zones amb espais públics ocupats.
- Promoure l’apoderament i la participació del col·lectiu en els processos d’elaboració i implementació del programa grupal així com de l’estratègia de màrqueting social.