Header: Mobilitat escolar sostenible

Mobilitat escolar sostenible

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Girona invertirà 5 milions d’euros en els propers 3 anys per fomentar la mobilitat sostenible a la ciutat 

Està previst que un 70% de la despesa es cobreixi amb una subvenció del fons NextGenerationUE 

Imatge de la presentació

L’Ajuntament de Girona invertirà 5 milions d’euros fins al desembre del 2024 per fomentar la mobilitat sostenible a la ciutat. Concretament, el consistori ha presentat un conjunt d’actuacions valorades en 4.921.999,15 euros a la convocatòria estatal de subvencions incloses dins del Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la Unió Europea, element central del NextGenerationUE. Està previst que el 70% de la despesa es cobreixi amb diners provinents d’aquest fons. 

L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, i la regidora de Mobilitat i Via Pública del consistori, Marta Sureda, han detallat aquest matí les propostes que s’han de desenvolupar en l’àmbit de la mobilitat sostenible a la ciutat des d’ara fins al 2024.  “Estem compromesos amb la lluita climàtica i en aquest sentit la mobilitat és un dels factors que més poden ajudar a revertir aquesta crisi, reduint les emissions de CO2. A Girona tenim una qualitat de l'aire entre bona i molt bona, però seguim posant eines a l’abast de la ciutadania perquè puguin anar-les utilitzant de forma progressiva. Intentem fer acompanyament i generar complicitats amb la ciutadania, no imposicions, per aconseguir una ciutat cada vegada molt més sostenible”, ha afirmat l’alcaldessa, que també ha destacat que aquestes accions són pròpies de Girona i adaptades a les característiques i necessitats de la ciutat. 

Entre les accions programades en els tres propers anys, hi ha la creació de dotze noves estacions de Girocleta, l’adquisició de dos autobusos elèctrics per al servei de transport públic de la ciutat, l’establiment d’un aparcament dissuasiu a la rotonda de Mas Gri, la construcció d’un carril bici de 1,713 km que uneixi Girona amb Vilablareix, la instal·lació d’un aparcament segur de bicicletes d’alta capacitat a l’estació intermodal de tren d’alta velocitat, Rodalies i autobús interurbà, la connexió dels sectors de Torre Gironella i Les Pedreres amb una vorera de 765 metres i la implantació de la zona de baixes emissions a Girona. Pel que fa a aquesta última proposta, aquesta tardor s’iniciarà el procés de redacció de l’ordenança que ha de regular les zones de baixes emissions al municipi amb una consulta pública oberta a la ciutadania, tal com preveu la normativa.

“L’objectiu de les mesures que hem inclòs dins de la subvenció és millorar la qualitat de l’aire i mitigar els nivells de soroll provinents del trànsit rodat motoritzat a través de la descarbonització del transport urbà i l’aposta pel transport col·lectiu i la mobilitat activa”, ha subratllat la regidora Marta Sureda.

Detall de les actuacions

  • Creació de dotze noves estacions de Girocleta: aquesta actuació té un pressupost de 435.600 euros i preveu seguir ampliant el servei públic de lloguer de bicicletes de la ciutat per apropar-la als barris més perifèrics i a les noves zones urbanes de la ciutat (entrada sud). Actualment el servei disposa de 22 estacions distribuïdes arreu del municipi.
  • Adquisició de dos autobusos elèctrics per al servei de transport públic de la ciutat; aquesta actuació té un pressupost de 1.203.950 euros. La flota de Transports Metropolitans del Gironès (TMG) té una mitjana d’edat de 9-10 anys. En els darrers anys s’ha anat renovant la flota, principalment amb vehicles de gas natural, a causa de l’alt cost dels vehicles elèctrics.
  • Establiment d’un aparcament dissuasiu a la rotonda de Mas Gri, connectat amb carril bici i bus urbà amb el centre: aquesta actuació té un pressupost de 668.150 euros. El Pla de Mobilitat Urbana de 2014 ja preveia l’habilitació d’aparcament dissuasius a la ciutat i, en concret, aquest ubicat a l’antic Centre Verd. Es preveu la pavimentació d’aquest espai i la instal·lació de mesures de control d’accés. L’aparcament tindrà capacitat per almenys 220 vehicles i estarà connectat amb el centre (plaça del Marquès de Camps) amb un bus llançadora.
  • Construcció d’un carril bici de 1,713 km que uneixi Girona amb Vilablareix: aquesta proposta s’ha presentat juntament amb la instal·lació de l’aparcament de bicicletes a l’estació i tenen un pressupost conjunt de 1.351.777,36 euros. El projecte dibuixa un carril bici totalment segregat pel vial de servei de la carretera Santa Coloma que connecta el carril bici del carrer Oviedo amb el del municipi de Vilablareix.  L’escull més important que ha de salvar aquest carril bici és la rotonda de la plaça de Salt. El projecte preveu la construcció d’una nova rotonda, més petita que l’actual, per encabir-hi un carril bici.  El projecte també preveu la millora del paisatge en un entorn industrial per incloure verd urbà amb percepció de continuïtat urbana.  
  • Instal·lació d’un aparcament segur de bicicletes d’alta capacitat a l’estació intermodal de tren d’alta velocitat, Rodalies i autobús interurbà: el projecte del carril bici anterior es complementa amb la instal·lació d’un aparcament segur per a bicicletes al parc Central de Rafael Masó i Valentí, al costat de l’estació de l’AVE per fomentar  la intermodalitat.
  • Connexió dels sectors de Torre Gironella i Les Pedreres amb una vorera de 765 metres: aquesta actuació té un pressupost de 293.580,41 euros. Es tracta de la construcció d’una vorera a la pujada Torre Alfons XII entre el carrer del Regiment de Baza i l’inici del grup Torre Gironella. La vorera es construirà al marge esquerre en el sentit de la pujada i s’integrarà en el paisatge. Es preveu també la renovació de tot l’enllumenat. La creació d’aquest espai de connexió entre els dos barris va ser el projecte més votat al barri de Torre Gironella a la consulta dels pressupostos participats dels barris dels anys 2018 i 2019.
  • Implantació de la zona de baixes emissions a Girona: aquesta actuació té un pressupost de 968.941,38 euros. La Llei  7/2021, de 20 de maig, de Canvi Climàtic i Transició Energètica estableix l’obligació dels municipis de més de 50.000 habitants d’adoptar, abans del 2023, una zona de baixes emissions (ZBE) i altres mesures de contribució a la mobilitat sostenible i a  la millora de la qualitat de l’aire.  La subvenció inclou la contractació d’una consultoria pel disseny de la ZBE i els costos derivats de la posta en marxa: senyalització, càmeres de control d’accés, software, etc. 
Tornar