Header: Mobilitat escolar sostenible

Mobilitat escolar sostenible

Ruta de navegació

Publicador de continguts

L'Ajuntament de Girona manté l’aposta pel transport públic i compensarà la disminució d'ingressos per la pèrdua de persones usuàries

Durant el darrer any, s’han comprat vuit autobusos i s’ha aprovat l’adquisició de tres més, s’ha creat una nova línia urbana, s’han inaugurat dues estacions de Girocleta i s’han introduït diverses mesures de seguretat i higiene per evitar contagis

Imatges de la presentació d'avui

L’Ajuntament de Girona seguirà apostant pel transport públic a la ciutat i mantindrà les línies d’autobús actuals i les freqüències de pas malgrat el descens en el nombre de persones usuàries del servei. En total, aquest 2021 preveu destinar-hi un total de 3.406.622 euros, que podria variar en funció de l’evolució en l’ús d’aquest servei per part de la ciutadania i de l’aportació econòmica que pogués fer l’Estat espanyol als operadors de transport públic. Es tracta d’un increment d’1.200.000 euros respecte la subvenció habitual, que el consistori assumirà com a mesura per compensar la disminució d’ingressos per usuaris i usuàries atribuïble a la pandèmia. El 2020 l’Ajuntament ja va afegir 815.000 euros a la subvenció habitual per compensar la pèrdua d’ingressos. 

Aquest matí, la regidora de Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament de Girona, Marta Sureda, ha donat a conèixer les principals dades relacionades amb el transport públic urbà durant l’últim any i ha detallat les mesures que ha emprès el consistori per potenciar aquest tipus de desplaçaments.

“Des del govern ens mantenim ferms en l’aposta pel transport col·lectiu sostenible tot i les xifres negatives que hem registrat al llarg del 2020, en què l’ús del transport públic de la ciutat s’ha vist reduït dràsticament per les restriccions de mobilitat, el canvi d’hàbits en l’àmbit laboral i en el consum, i la reticència d’algunes persones davant la situació de pandèmia. Tot i que l’Estat s’havia compromès a aportar més diners per al transport públic no ha complert, i des de l’Ajuntament estem assumint el que representa la reducció d’ingressos per venda de bitllets”, ha explicat la regidora Marta Sureda. Respecte l’any anterior, les línies urbanes van realitzar un 50’4% menys de viatges, especialment les línies L8 i L11, el trajecte de les quals passa per la universitat. L’ús de la Girocleta també va patir un descens d’ús, tant en percentatge de persones usuàries (-15’5%) com de viatges (-33’8%).

Malgrat les dades, el consistori no només ha incrementat el pressupost en transport públic, sinó que en l’últim any ha tirat endavant diverses accions enfocades a la millora d’aquest servei a la ciutat, fent créixer la xarxa de Girocleta, amb una estació nova a la rotonda de Santa Eugènia i una a Pedret, i fent un esforç per renovar la flota de vehicles de transport col·lectiu. En total s’han comprat vuit autobusos nous, quatre de gas natural i quatre minibusos de gasoil – dels quals la meitat ja es troben a la ciutat i els altres han d’arribar en els propers mesos-. A més, en el Ple de febrer l’Ajuntament va aprovar l’adquisició de 3 autobusos addicionals, de gas natural. Amb aquestes incorporacions, la ciutat tindrà un total de 34 autobusos urbans, tots ells adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, i 10 dels quals funcionaran amb gas natural, considerat un combustible més net.

Gràcies a la reorganització del servei també s’ha pogut crear una nova línia urbana per a la ciutadania, la L12. D’aquesta manera ha millorat el transport públic al barri de Sant Daniel, on el bus passa amb major freqüència. A més, com a conseqüència, la L2 ha passat a ser més puntual perquè la L12 ha absorbit la parada de Puig d’en Roca que abans corresponia a la L2 i ha millorat el servei al campus UdG del Barri Vell, ja que el bus que fa el trajecte té més capacitat.

A banda, des de l’inici de la pandèmia s’han introduït diverses mesures de seguretat i higiene en el transport públic urbà per evitar contagis. En aquest sentit, la regidora ha recordat que desplaçar-se en autobús o bicicleta compartida és segur i ha animat tothom a utilitzar els mitjans de transport públics que ofereix la ciutat. “El transport públic és segur, hem pres les mesures per fer-ho i els estudis ens demostren que no és un espai que tingui més risc de contagi que altres espais tancats. Esperem que amb totes aquestes mesures la gent torni a confiar en aquest servei perquè un dels nostres reptes d’aquest 2021 és recuperar la confiança dels usuaris i usuàries”, ha destacat Sureda.

Cada dia, els autobusos es desinfecten amb ozó i es netegen de forma manual els elements d’interior. També es vetlla per a una correcta renovació de l’aire a dins el vehicle, ja que contínuament s’obren les portes, se circula amb les finestres obertes i l’aire condicionat té un generador d’ozó que n’assegura la renovació. A més, totes les persones usuàries estan obligades a portar mascareta i a comprar els bitllets senzills i recarregar les targetes de Bus 18 i Bus 25 a través del sistema de pagament electrònic que es va instal·lar en tots aquests vehicles. Més enllà d’una major higiene i seguretat, aquestes mesures preventives també han incrementat la puntualitat del servei, ja que descarreguen feina al conductor.

Per acabar, cal destacar que des del mes de febrer la tramitació dels abonaments de Bus Social, bus 18, bus 25, bus 65, bus 70 es fa des de la oficina de la Girocleta – TMG ubicada a l’estació d’autobusos, i no des de Oficina d'Assistència en Matèria de Registre (OAMR). Això ha permès aglutinar els serveis relacionats amb el transport en un mateix punt i, alhora, alleugerir la pressió a l’OAMR, de manera que el temps d’espera per demanar cita prèvia s’ha reduït a la meitat, passant d’1 mes a 15 dies.

Quant a la Girocleta, la regidora Marta Sureda ha destacat que “és un servei molt ben valorat que el govern seguirà potenciant amb la creació de noves estacions” i ha afegit que “es tracta d’un model d’èxit per la seva simplicitat i pel baix cost que té tant per als usuaris com per l’Ajuntament”. En aquests moments circulen per la ciutat 220 bicicletes, 180 de les quals estan distribuïdes permanentment al carrer. A més, el consistori està pendent de rebre 250 bicicletes més, comprades a principis del 2020, i que haurien d’arribar properament. La ciutat compta amb 23 estacions i 607 aparcaments individuals.
 

Presentació de les principals dades
Tornar