Més d’un centenar de monitors i monitores participen en la formació del Programa Municipal de Casals d’Estiu

Més d’un centenar de monitors i monitores participen en la formació del Programa Municipal de Casals d’Estiu
Més d’un centenar de monitors i monitores participen en la formació del Programa Municipal de Casals d’Estiu
L’Ajuntament de Girona organitza per primer cop aquesta activitat, que té com a objectiu reforçar les habilitats i els coneixements del monitoratge. S’hi ha fet una sessió de sensibilització lingüística, que respon a la necessitat detectada de reforçar l’ús del català com a llengua vehicular durant les activitats de lleure
Més d'un centenar de monitors i monitores van participar ahir en la formació del Programa Municipal de Casals d'Estiu que va tenir lloc al Centre Cultural La Mercè. Des de l'Ajuntament de Girona s'organitzen cada any els casals d'estiu, que proposen activitats de lleure educatiu a la ciutat durant els mesos de juny, juliol i agost. Enguany s'han ofert prop de 3.300 places repartides en 48 casals, la majoria dels quals comencen demà, dia 1 de juliol.
Aquest 2025, com a novetat, s'ha impulsat aquesta formació per al monitoratge contractat per les entitats col·laboradores. La iniciativa té la voluntat de reforçar habilitats i coneixements i empoderar-los per poder dur a terme les activitats amb la màxima qualitat. La sessió s'ha organitzat en dues parts: una de coneixement del funcionament del programa, els valors del lleure educatiu i de sensibilització lingüística, i una altra que consisteix en tallers de diferents àmbits temàtics.
"Des de la Regidoria d'Educació de l'Ajuntament de Girona, estem compromesos amb garantir una educació en el lleure de qualitat, enriquidora i inclusiva. És per això que, treballant transversalment amb altres àrees de l'Ajuntament, hem impulsat una nova iniciativa formativa per oferir píndoles i tallers específics als monitors i monitores que treballaran als casals municipals d'aquest estiu. Aquesta formació complementària els dotarà d'eines pedagògiques, emocionals i preventives, amb l'objectiu de millorar encara més l'atenció als infants i adolescents que participen en les activitats. És una aposta clara per reforçar el valor cohesionador del nostres casals i per la igualtat d'oportunitats educatives en tots els espais, també durant les vacances escolars", ha destacat la regidora d'Educació i de Participació i Atenció Ciutadana, Queralt Vila Vergés.
La sessió de sensibilització lingüística, organitzada conjuntament amb el Servei de Llengua Catalana de l'Ajuntament i en col·laboració amb el Centre de Normalització Lingüística de Girona, respon a la necessitat detectada de reforçar l'ús del català com a llengua vehicular durant les activitats de lleure. Aquesta va ser de caràcter participatiu i va convidar a reflexionar els monitors i monitores sobre el seu paper com a referents lingüístics, tot posant sobre la taula situacions i preguntes per prendre consciència de la importància de mantenir el català en contextos informals i propers.
"El reforç de l'ús del català, la incorporació de referents d'inclusió i la sensibilització en temes com la salut emocional, la convivència o la diversitat són accions que parlen d'un model de casals compromès, arrelat i amb voluntat de fer xarxa", ha subratllat la tinenta d'alcaldia i regidora de Servei a les Persones i Convivència i de Llengua Catalana.
Els tallers van respondre a les necessitats detectades per les entitats i tenen una mirada transversal. Se'n van fer de benestar emocional i resolució de conflictes que van portar a terme els psicòlegs del Centre Jove de Salut; un altre de gènere i comunicació inclusiva que va fer l'entitat Igualtat Creativa amb la col·laboració de la Secció d'Igualtat i Feminisme de l'Ajuntament, i un tercer de dinamització i lleure educatiu que va realitzar una persona experta en lleure educatiu de la Fundació Esplai.
Una altra de les novetats del programa de casals municipals d'estiu és la creació de la figura de referent d'inclusió. Les disset persones dirigents referents han participat en les formacions organitzades pel Pla d'Inclusió dels Casals d'Estiu, un recurs per garantir la inclusió educativa a les activitats de lleure educatiu municipals. En paral·lel, han dedicat la seva jornada laboral a recollir informació de les diverses necessitats dels infants i joves amb necessitats educatives especials i risc social amb famílies, escoles i diferents agents educatius d'aquests.
Des del Pla d'inclusió se'ls han ofert 3 formacions. La sessió inicial va ser d'acollida i traspàs d'informació dels participants de cada activitat i del circuit de comunicació amb els diferents agents referents d'aquests infants i famílies. La segona sessió, a càrrec de la Laura de Batlle del Projecte TEAcompanyem, va estar enfocada a l'acompanyament i participació d'infants i joves amb neurodivergències, principalment TEA.
Finalment, la sessió de tancament va ser conduïda per una educadora social i una treballadora social dels SBAS municipals, amb l'objectiu formatiu d'educar la mirada dels dirigents del lleure en la detecció d'indicadors de risc social.



