Header: Girona, ciutat educadora

Girona, Ciutat Educadora

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Un projecte pedagògic al voltant dels monestir benedictins de Girona guanya la 19a Beca Josep Pallach

Un projecte pedagògic al voltant dels monestir benedictins de Girona guanya la 19a Beca Josep Pallach

Aquesta tarda s’ha presentat la proposta guanyadora, titulada, “Brunissenda de Gironella i Blanca de Santaeugènia : un món entre dos monestirs” a Sant Pere de Galligants

Imatges de la presentació d’aquesta tarda.

“Brunissenda de Gironella i Blanca de Santaeugènia”, un projecte pedagògic al voltant dels monestirs benedictins de la ciutat de Girona, ha guanyat la 19a Beca Josep Pallach. La proposta s’ha presentat aquesta tarda al monestir de Sant Pere Galligants i ha comptat amb la participació de la regidora d’Educació del consistori, Queralt Vila Vergés, i de la vicerectora de Territori i Compromís de la Universitat de Girona (UdG), Sílvia Llach, a més del coordinador del Museu d’Arqueologia de Catalunya-Girona, Ramon Buxó.

Aquest projecte ha estat presentat per la Pia Fundació Monestir de Sant Daniel i és fruit del treball de l’equip format per unes persones que comparteixen la seva estima pel patrimoni cultural de la ciutat de Girona i que provenen de l’àmbit educatiu i de l’àmbit cultural de la ciutat. Aquesta configuració significa incorporar educació formal i no formal al projecte. L’equip està format per la responsable de l’acció educativa i cultural del Museu d’Arqueologia de Catalunya-Girona, Carme Baqué; per l’arxivera i responsable de patrimoni al Monestir de Sant Daniel, Núria Tura; i per les professores i professors Júlia Blanco i Merche Ginés (Institut Montilivi), Anna Bosch (Institut Vallvera), Núria Pastor (Institut Jaume Vicens Vives), Isaac Poch Almar (Institut Salvador Espriu), i amb la col·laboració de Martí Puig, de l’Institut Montgrí.

La proposta convida als participants a submergir-se en el món medieval a través dels monestirs benedictins de Girona: Sant Daniel i Sant Pere Galligants. Una experiència d’aprenentatge amb sentit (EAS) que incorpora reptes i gamificació. Es tracta d’ un recurs pedagògic en forma de projecte educatiu a partir d’una estreta col·laboració entre els àmbits formal i no formal de l’educació, que enriqueixi el procés d’aprenentatge de les ciències socials i , en concret, de la història medieval. 

La proposta guanyadora de la 19a convocatòria de la beca Josep Pallach ens ofereix una bona oportunitat per endinsar els alumnes de secundària, de forma lúdica, en el fascinant món dels monestirs benedictins de la ciutat, mitjançant dos personatges femenins: Brunissenda de Gironella i Blanca de Santaeugènia. Història, cultura, patrimoni i perspectiva de gènere en un projecte educatiu que donarà molt joc a la ciutat”, ha destacat la regidora Queralt Vila.

La vicerectora de Territori i Compromís de la UdG, Sílvia Llach, ha recordat que “la Beca Josep Pallach és un tribut a la memòria del polític i pedagog que va exercir de professor al Col·legi Universitari de Girona. La Beca Josep Pallach  representa, en bona part, el llegat que ens va deixar, en el sentit de procurar que l'educació es fonamenti en la realitat més propera. Així, la Beca fa possible visions de Girona a partir de diverses disciplines. En aquest cas, a partir del diàleg entre monestirs, s'estableix una manera d'endinsar-nos en l'Edat Mitjana, de conèixer el nostre passat i d'extreure'n coneixement, tant del territori com de la tradició que recuperem.  Així mateix, des de la UdG, reafirmem el nostre compromís amb el territori, fent xarxa amb les institucions i agents socials, per avançar plegats en la recerca de respostes, però sobretot per continuar fent-nos preguntes que ens permetin transformar la societat”.

La beca, convocada de forma biennal per l’Ajuntament de Girona i l’Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach de la UdG, premia projectes d’innovació educativa relacionats amb Girona i dels quals es vulgui fer una explotació didàctica.

Alguns dels projectes guanyadors de la Beca Josep Pallach en edicions anteriors han estat “Ventall d’Art”, de Carme Garriga; “Escultura”, de Xus Ferrusola; “Josafat”, de Marta Ors i Pere Sànchez; “Ep, mainada, descobrim Girona!”, de Pere Cornellà i Quim Cufí; “Materials per l’estudi geològic de l’entorn de Girona”, del grup ICE de la UdG; “E-Rutes Sostenibles Girona”, de l’Associació de Naturalistes de Girona; “Girona Aprenc, Girona em diverteix”., de l’equip de professores de l’Institut Montilivi Anna Serra, Anna M. Martín i Merche Ginés; i “Eduparc Girona”, de Khale Malas, Olga Malas i Meritxell Ribas, i “Alegria, és festa major”, de Marc Daunis i Gemma Pla, que van guanyar en la darrera edició.

Podeu consultar la informació del projecte a www.gironamonastica.cat  

Tornar