Header: Bòlit

Bòlit
Centre d'Art Contemporani. Girona

Xarxes: Bòlit

Bòlit. Centre d'Art Contemporani. Girona (fitxa + presentació)

Bòlit, Centre d'Art Contemporani

Dades de contacte:
Plaça del Pou Rodó, 7-9
17004 GIRONA
+ 34 972 427 627
bolit@ajgirona.cat

Horari:
Dimecres: 10 a 14 h
Dijous i divendres: 10 a 14 h i de 17 a 19 h
Dissabtes: 11 a 14 h i de 17 a 19 h
Diumenges i festius: 11 a 14 h

Fitxa - Bòlit_StNicolau

Bòlit_StNicolau

Dades de contacte:
Plaça de Santa Llúcia, 1
17007 GIRONA

Horari d'obertura:
Dimecres: 10 a 14 h
Dijous i divendres: 10 a 14 h i de 17 a 19 h
Dissabte: 11 a 14 h i de 17 a 19 h
Diumenge i festius: 11 a 14 h    

Fitxa - Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar

Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar

Dades de contacte:
Rambla de la Llibertat, 1
17004 GIRONA

Horari d'obertura:
De dilluns a divendres de 9 a 19 h
Dissabtes de 9 a 14 h i de 15 a 19 h
Diumenges i festius de 9 a 14 h

Ruta de navegació

Publicador de continguts

Inauguració de l’exposició «Tornar l’aigua», un projecte que neix de la col·laboració entre el Servei d’Educació, l’escola Carme Auguet i el Bòlit.

Dimarts 25 de febrer, a les 15 h i a les 18 h, tindrà lloc la inauguració al Bòlit_PouRodó que es podrà visitar fins al al 18 de maig.

Dilluns 24/02/2025 - 9.32 h

El proper dimarts 25 de febrer, a les 15 h i a les 18 h, al Bòlit_PouRodó tindrà lloc la inauguració de l’exposició «Tornar l’aigua». El primer acte, a les 15 h, el protagonitzarà l’alumnat de l’escola Carme Auguet i hi assistirà Lluc Salellas i Vilar, Alcalde de Girona, entre d’altres càrrecs polítics. Un cop acabat, a les 18 h, es convocarà al públic habitual del centre.

«Tornar l’aigua» és una exposició que sorgeix en el marc del programa educatiu Nexes, que impulsa el Servei d’Educació de l’Ajuntament de Girona, i que posa en contacte un equipament cultural de la ciutat, en aquest cas el Bòlit, i un centre educatiu de màxima complexitat com és el Carme Auguet, per impulsar accions conjuntes que augmentin les oportunitats educatives de l’alumnat.

Aquesta proposta es va materialitzar en una primera acció: posar dos artistes dins de l’escola per tal de tirar endavant un projecte creatiu, de tres cursos escolars de durada, a l’entorn d’un tema tria entre l’alumnat i els mateixos artistes.

Amb el títol de Diguem-li paraigües, Marta R Chust i tRoc Domingo Puig van aterrar al Carme Auguet el 2022 amb unes accions de descoberta que varen acabar amb els artistes instal·lant-se al seu taller i participant del dia a dia de l’escola.

Des de les finestres d’aquest atelier es pot veure el riu Ter. La majoria dels infants el situaven darrere l’escola, sabien el nom dels ocells que s’hi apropaven, reconeixien els sorolls de la fàbrica i, fins i tot, alguns hi havien anat a pescar. Els artistes, en canvi, coneixien el riu des d’una altra perspectiva, des de la seva desembocadura i en el seu pas per altres municipis. Aquesta combinació els va motivar a construir un projecte a partir de la realitat i del coneixement compartit.

L’aigua, doncs, n’és la protagonista perquè van decidir centrar-se en el riu Ter, en un període de sequera i emergència climàtica com el que hem viscut els darrers tres anys. La relació amb el riu no només els va situar en un espai d’intercanvi, sinó que també va ser el motor per començar a fer-se preguntes compartides.

Per entendre la vinculació del riu amb l’aigua que arriba a l’escola, el grup de quart va investigar el circuit hídric de l’edifici. A partir d’aquí, van crear una sèrie d’escultures de ceràmica que imitaven les canonades i les van ubicar en diferents punts estratègics de l’escola, per fer-los conscients que darrere d’aquelles parets hi circula l’aigua.

Els alumnes de tercer van escoltar i enregistrar els diferents sons de l’aigua per crear un ritual que invoqués la pluja ja que feia molts dies que no plovia. A partir dels sons recollits, van fer una cançó de percussió corporal imitant una tempesta: vent, pluja i trons. Sorprenentment, després del ritual va ploure tota la tarda.

Per intentar ajudar el riu, el grup de segon va decidir col·locar diferents dipòsits a la terrassa de la classe per tal de recol·lectar l’aigua de pluja i així tornar-la al Ter. Per fer-ho van construir uns bols de ceràmica esmaltats que després van repartir als companys i companyes de l’escola per poder passar-se l’aigua tot fent un circuit fins a arribar al riu. 

El resultat de totes aquestes accions és el que aplega «Tornar l’aigua», però no només, ja que l’exposició en mostra les peces, però també fa visibles els processos i la recerca que hi ha al darrere.

L'exposició presenta, doncs, un conjunt d’obres realitzades pels alumnes de segon, tercer i quart de primària acompanyats dels mestres i dels artistes, però el projecte, en conjunt, ha comptat amb la col·laboració de tota l’escola.

El procés de disseny de cartell i la gràfica de l’exposició, que ha portat a terme l’estudi Vanderpla, s’ha fet en cocreació amb l’alumnat del grup d’infantil. A partir de les imatges d’uns collages treballats a l’aula, s’ha creat una sèrie de pòsters que promocionen la mostra, així com tota la senyalística que es pot trobar en l’espai expositiu.

El grup de cicle superior ha redactat els textos que acompanyen l’usuari en el recorregut per la sala així com les traduccions a les llengües de l’escola: català, castellà, anglès i àrab.

A més, alguns alumnes han preparat la mediació de continguts i seran ells mateixos el que faran les visites a l’exposició a altres grups escolars de Girona i, d’altres, han participat de la presa de decisions durant el muntatge de les diferents peces a sala així com de la seva instal·lació.

La seva veu es podrà escoltar en activar els codis QR que acompanyen les cartel·les, on expliquen les diferents peces, a format de visita comentada.

En definitiva, aquest projecte ha permès que l’alumnat s’endinsi en les pràctiques artístiques, però no d’una forma abstracta, sinó a partir d’un element tan comú i present –o absent- com és l’aigua.

«Tornar l’aigua» és una exposició que tanca un projecte que és, alhora, educatiu, artístic i comunitari.

Un darrer apunt: durant el procés, el projecte Nexes s'ha considerat una experiència referent d'Educació 360, en el marc del projecte "Widespread School: Innovating Teaching Approaches Outside the Classroom", una iniciativa KA220 Erasmus+ liderada pel Comune Di Reggio Emilia que aspira a transformar l'educació destacant mètodes d'ensenyament innovadors fora de les aules i influenciant les polítiques per crear entorns d'aprenentatge dinàmics dins de les comunitats.

Nota de premsa ampliada
Web de l'exposició
Tornar