Notícies | Agenda Urbana de Girona
L’Ajuntament de Girona preveu aprovar inicialment l’Ordenança de la zona de baixes emissions de Girona al Ple de setembre
L’objectiu principal del document és definir l’àmbit territorial i els criteris d’accés i circulació dels vehicles més contaminants.
L’Ajuntament de Girona preveu aprovar inicialment l’Ordenança de la zona de baixes emissions de Girona al Ple municipal ordinari del mes de setembre, que tindrà lloc el dilluns 16. Aquesta ordenança té la finalitat de reduir la contaminació ambiental, preservar i millorar la qualitat de l’aire i la salut pública, apropar els nivells de contaminació de la ciutat als recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), complir els valors límit de qualitat de l’aire legalment establerts i mitigar els impactes del canvi climàtic.
“Amb l’aprovació inicial d’aquesta ordenança donem compliment a la normativa europea en aquesta matèria. La ZBE és una estratègia més en el conjunt d’iniciatives que estem impulsant en favor d’una mobilitat sostenible i inclusiva a la ciutat, i entre aquesta i la resta de municipis de l’àrea urbana”, ha destacat la tinenta d’alcaldia i regidora de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu Displàs.
L’objecte principal del document és definir l’àmbit territorial delimitat de la zona de baixes emissions (ZBE) de Girona i establir els criteris d’accés, circulació i estacionament dels vehicles més contaminants dins d’aquest àmbit territorial, per tal de millorar la qualitat de l’aire i mitigar les emissions de gasos d’efecte hivernacle.
Tal com s’establia també en el projecte de la ZBE, aprovat definitivament el 29 de juliol, no es permetrà l’accés ni la circulació a la ZBE dels vehicles més contaminants (és a dir, els que no tenen assignat cap distintiu ambiental i els que tinguin categoria L, M o N) de dilluns a divendres de dies feiners, de les 7 a les 20 h.
Malgrat aquesta restricció, podran circular igualment per la ZBE els vehicles més contaminants que estiguin inscrits al Registre de vehicles autoritzats a la ZBE i que compleixin una de les següents condicions: que tinguin el domicili del permís de circulació a Girona; que siguin vehicles destinats al transport de persones amb mobilitat reduïda; que siguin autobusos o autocars destinats al transport públic de viatgers; que siguin vehicles de serveis mèdics, funeraris, protecció civil, bombers, serveis municipals de Girona i cossos i forces de seguretat, o que es tracti de vehicles amb matrícula estrangera que compleixin determinats requisits tecnològics i d’emissions equivalents als distintius ambientals que emparen l’accés a la ZBE.
Tot i això, els vehicles més contaminants que no tinguin una exempció o una autorització temporal podran circular igualment per la ZBE un màxim de 24 dies a l’any. Així, amb aquests criteris i exempcions es garantirà la possibilitat que les persones de fora de la ciutat que vinguin habitualment a Girona a fer compres puguin seguir accedint al centre de la ciutat amb facilitat. D’aquesta manera s'assegurarà el dinamisme econòmic del Barri Vell, el Mercadal i l’Eixample.
Pel que fa a l’àmbit territorial, el perímetre de la ZBE està definit per les vies i elements geogràfics següents: plaça de l’Assemblea de Catalunya; carrer del Poble Sahrauí; tram de l’avinguda Josep Tarradellas i Joan des del extrem sud del carrer del Poble Sahrauí fins a la rotonda de Santa Eugènia; tram del carrer Riu Güell entre les rotondes de Santa Eugènia i del passeig d’Olot; tram del passeig d’Olot entre la rotonda del passeig d’Olot i el carrer de Barcelona; sentit de la circulació oest del tram del carrer d’Emili Grahit entre el carrer de Barcelona i la plaça dels Països Catalans; sentit de la circulació est del tram del carrer d’Emili Grahit entre el carrer del Migdia i la plaça de Països Catalans; riu Onyar entre la plaça dels Països Catalans i el jardí de la Infància; passeig de Fora Muralla; carrer de la Muralla; carrer de Sant Cristòfor; passeig de la Reina Joana; plaça dels Jurats; carrer de Bellaire (exclosos tots dos sentits de circulació); carrer de Jaume Pons i Martí; pont de Sant Feliu; tram del carrer de José Canalejas entre el Pont de Sant Feliu i la rotonda de Pedret, i tram del passeig de la Devesa des de la rotonda de Pedret fins al pont de França i fins a la plaça de l’Assemblea de Catalunya (rotonda de Pedret exclosa de l’àmbit).
Un altre dels punts importants que estableix l’ordenança és la creació d’un registre de vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions. El Registre de vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions regula per cada una de les categories d’exempcions i excepcions: les persones sol·licitants, les limitacions, les condicions, la tipologia de vehicles, la documentació, la temporalitat, la validesa i les incidències. Per poder crear aquest registre, cal aprovar un reglament que actualment estan redactant els serveis tècnics municipals.
Els passos següents per a la implementació de la ZBE a Girona són, per un costat, l’aprovació definitiva de l’ordenança –un cop aprovada inicialment se sotmetrà a informació pública durant un termini de 30 dies hàbils i, posteriorment, es resoldran les al·legacions, si n’hi ha, i s’aprovarà definitivament- i l’aprovació del reglament, i, per altre costat, la instal·lació de les càmeres del sistema de lectura de matrícules i la implementació de la plataforma tecnològica corresponent.
Procediment d’elaboració de l’ordenança
El procediment d’elaboració de l’ordenança va començar amb la consulta prèvia a la redacció, que va tenir lloc entre el 18 de gener i el 14 de febrer del 2022. Al març del mateix any, es va constituir la Comissió d’estudi per a la redacció de l’ordenança i, entre el 12 de juliol del 2022 i el 28 de febrer del 2023, va tenir lloc el procés participatiu per l’ordenança sobre la qualitat de l’aire.
L’abril del 2024 es va aprovar inicialment el projecte de la zona de baixes emissions i, durant el període d’exposició pública, es van rebre trenta al·legacions, disset de les quals tenien un contingut repetit. El 29 de juliol s’ha aprovat definitivament el projecte i s’han acceptat algunes de les al·legacions, principalment les estan relacionades amb els vehicles que necessiten autorització temporal per accedir a la ZBE (com els que es fan servir per a la venda d’articles en fires i mercats o els que estan relacionats amb el món de la construcció) i els que estan exempts de tenir l’etiqueta ambiental (s’hi ha afegit els vehicles de transport privat i de transport públic amb adaptació per a persones amb mobilitat reduïda; els vehicles sense etiqueta que els queda menys de 5 anys per la jubilació; els autobusos i autocars destinats al transport públic de viatgers i els vehicles estrangers si compleixen els requisits tècnics).
A més, també s’han portat a terme un total de sis sessions en els últims anys dedicades a la zona de baixes emissions.