Notícies | Girona, Ciutat Educadora
Un centenar d’alumnes participen en el primer any del projecte “Nexes” a l’Institut Santa Eugènia
L’Ajuntament de Girona, a través del projecte "Escoles Planter" de l'Associació ConArte Internacional, ha impulsat la proposta al centre educatiu
Un centenar d’alumnes i una seixantena de docents de l’Institut Santa Eugènia han participat aquest curs escolar en la primera edició del projecte “Nexes” a l’institut, una iniciativa que ha impulsat l’Ajuntament de Girona al centre educatiu a través de l’Associació ConArte Internacional i que té com a objectiu connectar i enfortir els vincles entre educació i cultura en el territori amb la finalitat d’oferir més i millors oportunitats educatives.
El resultat del projecte és la instal·lació “Believers Santa Eugènia”, que es podrà veure a partir de demà al centre. La mostra, que estarà distribuïda en tres espais de l’institut, combinarà projeccions de vídeo i performances en directe i recollirà les activitats més destacades que s’han desenvolupat durant el curs a través d’una aproximació a les arts escèniques de forma interdisciplinària i transversal.
“El projecte NEXES vol ser i ha de ser una eina més per poder singularitzar els centres que més ho requereixin, per tenir un distintiu propi i específic, que permeti donar més eines al centre per poder fer la seva feina en un context de més complexitat, i per tant, de donar-hi més oportunitats, en el marc del Pla per a l'equitat educativa a Girona”, ha assenyalat el regidor d’Educació, Infància i Esports de l’Ajuntament de Girona, Àdam Bertran, qui ha afegit que “vincular centres educatius a equipaments culturals de la ciutat fa eixamplar el radi d'actuació, i permet traslladar el concepte de ciutat educadora en el sentit més ampli. Entendre que l'educació es desenvolupa arreu i en totes les circumstàncies, i que tothom n'és responsable és el primer pas per fer entendre que no podem delegar-ho tot a les escoles”.
Enguany, ha participat en el projecte l’alumnat de 2n d’ESO amb l’acompanyament artístic de la creadora escènica Mercè Vila Godoy i ha comptat també amb la col·laboració de les artistes Glòria Sirvent i Neus Masó i les docents Anna Cuenca, Maria Cots i Maria Àngels Alsina. A més, s’ha ofert formació en l’àmbit de les pedagogies artístiques als i a les docents del centre educatiu i a les artistes implicades.
Està previst que el projecte, impulsat pel Teatre Municipal i el Servei d’Educació de l’Ajuntament, continuï el proper curs. D’aquesta manera, l’alumnat que hi ha participat durant aquest curs continuaria en una fase més orientada a la creació artística i l’alumnat del nou curs de 2n d’ESO se sumaria al projecte i iniciaria el seu diàleg amb les arts escèniques. També s’hi afegiria participació de noves col·laboracions d’artistes.
El projecte s’emmarca dins “Girona, Ciutat Educadora” i “Girona Educació 360”, que entén l’educació com un procés al llarg de la vida i on tots els agents i equipaments de la ciutat tenen un paper en l’educació de la ciutadania, a més d’apostar per apropar les persones joves a la cultura de la ciutat.
El projecte uneix diferents artistes amb un centre educatiu i un equipament cultural per fer de les arts una eina de democratització, cohesió i transformació social. Aquesta col·laboració té com a objectiu facilitar l’accés i promoure la participació i l’interès per la cultura, formant a l’alumnat en el gaudi de les arts escèniques i treballant la formació del públic cultural del futur; incorporar les metodologies d’intervenció artística a les aules per contribuir a la innovació educativa, i implicar artistes i formadors/es del territori en la vessant artística dels espectacles. I, en definitiva, donar més oportunitats educatives a les persones joves de la ciutat per aconseguir més i millors resultats per l’èxit educatiu.