Notícies i continguts multimèdia | Bòlit, Centre d'Art Contemporani. Girona
Centre d'Art Contemporani. Girona
Dins i Fora. Transitar entre l'espai públic i privat
En aquesta ocasió, els i les artistes Paula Clay, Aleix Font, Helena Roig i Nicolás Saganías han creat les seves obres durant la seva estada en residència als instituts d’educació secundària Josep Brugulat de Banyoles, Carles Rahola de Girona, Castell d’Estela d’Amer i Santiago Sobrequés de Girona
El divendres 9 de setembre a les 19 h al Bòlit_StNicolau tindrà lloc la inauguració de l’exposició “Dins i Fora. Transitar entre l'espai públic i privat” que aplega les propostes desenvolupades durant l’edició 2021/2022 del projecte educatiu Bòlit Mentor, que coproduïm amb la Casa de la Paraula de Santa Coloma de Farners.
Bòlit Mentor és un projecte que combina educació i creativitat i que consisteix a introduir artistes visuals a quatre instituts de secundària del territori per desenvolupar un projecte creatiu juntament amb els estudiants, dirigits per un curador d'arts visuals.
En aquesta ocasió, els i les artistes Paula Clay, Aleix Font, Helena Roig i Nicolás Saganías han creat les seves obres durant la seva estada en residència als instituts d’educació secundària Josep Brugulat de Banyoles, Carles Rahola de Girona, Castell d’Estela d’Amer i Santiago Sobrequés de Girona.
L’exposició posa el focus en la relació que estableixen els i les estudiants, que hi han participat, amb l'espai públic, tant físic com digital, i reflexiona sobre com se situa l'individu dins d'una societat, posant en evidència que les normes de convivència no estan actualitzades als temps complexos que vivim, que succeeix en el fet de transitar del dins i el fora, com es genera aquest trànsit i sota quines normes escrites (contracte social), i costums no escrites, ens relacionem.
D'aquesta manera, els i les artistes han treballat a les aules, des del muralisme (Aleix Font), la fotografia documental (Helena Roig), l'art electrònic i sonor (Nicolás Saganías), i l'art tèxtil (Paula Clay), generant un itinerari de peces per visibilitzar la necessitat d'evidenciar com els i les estudiants se senten part o no de les decisions que es prenen davant d'una cadena d'esdeveniments determinada. Per mostrar com entenen el seu entorn més immediat de relacions, raonant com operen i com ens marquen habitar i transitar per aquests espais, tot generant un debat sobre el valor del col·lectiu i la importància dels joves en la construcció de la societat. Destriar el trànsit entre el dins i el fora està cobert de matisos que en la majoria de les ocasions no sabem discernir ni percebre.
Aquest marc tan ampli es va acotar a quatre eixos de reflexió: sobre la seguretat dels cossos independentment del seu origen i les seves preferències; l’ús de la via pública per dur a terme activitats d’oci; l’ús de dispositius de mobilitat i la diversitat sensorial, i l’ús per manifestar desacords amb l’abús de poder, la llibertat d’expressió i la manca d’oportunitats.
El procés que es va establir a les aules, amb la complicitat de les artistes i les seves pràctiques, volia defugir el resultat immediat, cercant la reflexió i el debat a partir de l'acte de fer. Una obra col·lectiva necessita temps per situar el debat, capacitat d'escolta i capacitat de seducció en un just equilibri. Per aconseguir-ho, era important que l'alumnat visqués la pràctica artística des del primer moment, i que els i les artistes poguessin transcendir la seva visió artística en benefici de la mirada comuna que buscava aquest projecte, similar a la línia de treball que es genera en el projecte de La Volta de Sant Narcís, en el qual participen, per, d'aquesta manera, anar aterrant les propostes que anaven sorgint a les aules.
Sota la premissa que els murs són la impremta del poble, Aleix Font (Sabadell, 1984) com a muralista i educador social ha treballat de manera molt propera als estudiants, ja que té experiència en creació de metodologies d’intervenció artística comunitària.