Presentació | Aula d'escriptura
Vicenç Pagès Jordà
Presentació
Dos anys per impulsar i compartir la passió per l’escriptura i la lectura
L’Aula d’escriptura és l’escola d’escriptura de Girona. S’hi aprenen tècniques d’expressió escrita i anàlisi de textos literaris. Treballem amb grups petits, cosa que permet generar dinàmiques molt interessants i enriquidores. A més, tenim un professorat amb trajectòria consolidada com a escriptors/escriptores i com a docents en ensenyança de la literatura.
Ens agrada la paraula taller perquè ens acosta a l’artesania, a l’aprenentatge, a les provatures no sempre reeixides, a la humilitat.
Tot i que som una mica romàntics, també tenim molt clara una idea, la idea de base de la nostra escola: en l’escriure no tot és talent o inspiració. S’APRÈN, ES PRACTICA, ES MILLORA. Es pot aprendre a escriure, de la mateixa manera que es pot aprendre a pintar o a tocar un instrument. També som molt conscients que l’energia destinada a aprendre no es tradueix automàticament en talent o en èxit literari, però sí que millora les capacitats de l’alumne, li facilita l’intercanvi de punts de vista i li proporciona una perspectiva més àmplia. Això ho explicava molt bé Vicenç Pagès Jordà al nostre text sobre narratologia per defecte, Un tramvia anomenat text.
Amb aquest esperit, no proposem una fórmula unitària ni una drecera màgica per a cada text, ja que la importància del final en un conte, de la rima en un poema o de l’adjectivació en unes memòries no responen a lleis universals. El que pretenem és que cada alumne trobi la seva pròpia manera d’escriure.
Tallers d'escriptura, sessions de lectura
A l’Aula d’escriptura lectura i escriptura són una parella de fet. És per això que a més dels tallers setmanals d’escriptura durant el primer curs es llegeixen i comenten obres de la literatura universal. Durant el segon curs, es llegeixen obres d'escriptors actuals, que venen a l’Aula d’escriptura a comentar els seus llibres amb l’alumnat.
Els exercicis són constants des de la primera setmana: els professors i professores són escriptors i escriptores que proporcionen consells i correccions individualitzades.
Els dos anys s’organitzen en quatre mòduls. El primer és comú a tothom. El segon i el tercer són específics (prosa o poesia). Durant el quart mòdul, l’alumne escriu el text que desitja: la novel·la que sempre ha volgut començar a escriure, però no ha sabut com; el recull de contes que no sabia com lligar; les memòries que no tenia prou eines per endreçar, etc. El seu projecte serà tutoritzat per un/a escriptor/a o persona especialista.
Totes les activitats (tant els tallers d’escriptura com les sessions de lectura) es porten a terme al Centre Cultural la Mercè. T’obrim les portes de casa nostra. Vols venir a escriure-hi i a llegir, a fer el que més t’agrada, durant els propers dos anys?