Header: Aula d'escriptura

Aula d'escriptura
Vicenç Pagès Jordà

Mòdul 2 | Aula d'escriptura

Mòdul 2

Prosa 1 o Poesia 1

FEBRER – MAIG 2026

Si al Mòdul 1 posàvem les bases, aquí treballem per consolidar la veu pròpia i l'hàbit d'escriure. El Mòdul 2 està pensat per a alumnes que ja tenen un recorregut inicial com a escriptors i lectors, i que volen aprofundir en les eines de l'escriptura creativa, especialitzant-se en narrativa breu o en poesia.

Al mòdul 2, doncs, consisteix en dues línies de treball segons la tria de l'alumne: prosa o poesia.

Pel que fa a prosa, al llarg de les sessions, els participants experimentaran amb formes narratives més complexes -com el relat circular, l'estructura fragmentària o el punt de vista múltiple- i es familiaritzaran amb els recursos bàsics de la poesia contemporània: imatge, ritme, cadència, silenci. Ho farem a través del conte perquè és una forma exigent i afinada que ensenya a escriure amb precisió, tensió i unitat de sentit. 

Pel que fa a poesia, treballem el ritme, la mètrica, els recursos expressius i els grans temes de la tradició poètica -com l'amor, la mort o el pas del temps- explorant formes com el haiku, la cançó o el poema en prosa. L'objectiu és descobrir la pròpia veu a través de la lectura, la pràctica i la reflexió poètica.

Lectures integrades

  • Casa de nines, d'Henrik Ibsen - 26 de febrer
  • Poemes, de Kavafis (antologia, ed. J. Ferraté) - 26 de març
  • La campana de vidre, de Sylvia Plath - 30 d'abril

Objectius del mòdul 2

  • Explorar estructures narratives i poètiques avançades.
  • Escriure textos amb consciència de veu, to i intenció.
  • Rebre retorn personalitzat dels professors i dels companys.
  • Llegir i analitzar obres universals amb una mirada activa i creativa.
  • Fomentar l'autonomia lectora i escriptora, tot cercant el propi estil.

Contingut

Narrativa 1

Alguns temes transversals de l'assignatura (amb lectures, exercicis i correccions):

  • Introducció: el conte literari: genealogia i tipologia
  • El conte com a artifici i artefacte
  • Les característiques del conte: el text ideal
  • L'estil. La gràcia
  • Els Personatges Maneres de fer parlar els personatges. El diàleg.
  • Fets i estructura. Com ordenar la matèria narrativa
  • El narrador. La distància
  • La velocitat i el ritme. L'eufonia
  • Realisme i versemblança
  • Cloenda 

Poesia 1

Alguns temes transversals de l'assignatura (amb lectures, exercicis i correccions):

  • Opinions de diversos escriptors 
  • El ritme, la rima, la mètrica. Tipus d'estrofes. Recursos fònics, sintàctics, estructurals i semàntics (1)
  • El ritme, la rima, la mètrica. Tipus d'estrofes. Recursos fònics, sintàctics, estructurals i semàntics (2)
  • Els grans temes: l'amor (1) 
  • Els grans temes: l'amor (2) 
  • Els grans temes: la mort Els grans temes: el pas del temps 
  • Els grans temes: l'entorn, el paisatge
  • Els grans temes: la creació poètica
  • El llenguatge poètic i les seves possibilitats expressives. Relació entre el poema i la seva forma poètica.
  • El poema en vers i el poema en prosa
  • La poesia popular. La cançó
  • La tanka i el haiku. La poesia oriental
  • El símbol en la poesia. Dir i suggerir

Calendari

Els dijous 16:30 h a 18:30 h - Poesia 1 i Prosa 1 (Rosa Font i Mercè Cuartiella) / de 18:30 a 20:30 h – Prosa 1 (Lluís Muntada).

Dies 12, 19 i 26 de febrer. 5, 12, 19 i 26 de març. 9, 16, 23 i 30 d'abril. 7 i 14 de maig.

Sessions de Grans Obres de la literatura universal (Francesc Montero): els dijous 26 de febrer, 26 de març i 30 d’abril, de 18 a 20 h.

Professorat

A l'Aula d'Escriptura treballem amb autors que combinen dues qualitats essencials: una trajectòria literària sòlida i una gran capacitat per ensenyar. Són escriptors que comparteixen el seu ofici des de l'experiència i el coneixement profund del procés creatiu, convertint cada taller en un espai d'aprenentatge viu i estimulant.

  • Lluís Muntada (Narrativa I grup 18.30 h)
    Escriptor i doctor en Filosofia i Lletres, especialitzat en l'obra de Jorge Luis Borges. Ha estat crític literari a El País i a L'Avenç, articulista a diversos mitjans i director de la Col·lecció Josep Pla. Guardonat amb premis com el Just M. Casero, el Mercè Rodoreda i el Setè Cel, combina la precisió intel·lectual amb una gran sensibilitat formal. Com a professor, destaca per la seva lectura exigent, el gust pel detall i la capacitat d'estimular una escriptura amb ambició literària.
  •  Mercè Cuartiella (Narrativa I grup 16.30 h)
    Autora d'una obra sòlida que combina sensibilitat, un gran do per crear personatges i sentit del ritme. Ha escrit novel·la, relat breu i teatre, i ha guanyat premis com el Llibreter, el Mercè Rodoreda i el Marian Vayreda. Té una gran capacitat per detectar la veu pròpia de cada alumne i acompanyar-lo amb exigència i calidesa. Les seves classes són espais de llibertat creativa i rigor.
  • Rosa Font (Poesia I grup 16.30 h)
    Escriptora i professora de Llengua i Literatura catalanes. Ha dedicat bona part de la seva trajectòria a la poesia, tot i que també ha publicat novel·les sorgides de vincles personals o d'un interès artístic sostingut. La seva obra poètica s'inspira en el paisatge de la infantesa a l'Empordà i en la intensitat dels petits moments quotidians. Ha estat reconeguda amb premis com el Rosa Leveroni, el Carles Riba o el Premi Ciutat de Palma. Té una obra marcada per l'equilibri entre emoció i forma. Com a professora, ajuda a trobar la música de cada text, a llegir amb més orella i a escriure amb més intensitat. Transmet l'ofici amb naturalitat i passió.
  • Francesc Montero (lectura crítica de grans obres)
    Doctor en Filologia catalana, és director de la Fundació Josep Pla, amb seu a Palafrugell, i professor associat del Departament de Filologia i Comunicació de la UdG. La seva manera d'analitzar textos clàssics i contemporanis captiva i obre camins. Aporta context, subtilesa i molt bon criteri literari, i les seves lectures es converteixen en una invitació a pensar i a escriure millor.