Mòdul 2 | Aula d'escriptura
Vicenç Pagès Jordà

Mòdul 2
Prosa 1 o Poesia 1
FEBRER – MAIG 2026
Si al Mòdul 1 posàvem les bases, aquí treballem per consolidar la veu pròpia i l'hàbit d'escriure. El Mòdul 2 està pensat per a alumnes que ja tenen un recorregut inicial com a escriptors i lectors, i que volen aprofundir en les eines de l'escriptura creativa, especialitzant-se en narrativa breu o en poesia.
Al mòdul 2, doncs, consisteix en dues línies de treball segons la tria de l'alumne: prosa o poesia.
Pel que fa a prosa, al llarg de les sessions, els participants experimentaran amb formes narratives més complexes -com el relat circular, l'estructura fragmentària o el punt de vista múltiple- i es familiaritzaran amb els recursos bàsics de la poesia contemporània: imatge, ritme, cadència, silenci. Ho farem a través del conte perquè és una forma exigent i afinada que ensenya a escriure amb precisió, tensió i unitat de sentit.
Pel que fa a poesia, treballem el ritme, la mètrica, els recursos expressius i els grans temes de la tradició poètica -com l'amor, la mort o el pas del temps- explorant formes com el haiku, la cançó o el poema en prosa. L'objectiu és descobrir la pròpia veu a través de la lectura, la pràctica i la reflexió poètica.
Lectures integrades
- Casa de nines, d'Henrik Ibsen - 26 de febrer
- Poemes, de Kavafis (antologia, ed. J. Ferraté) - 26 de març
- La campana de vidre, de Sylvia Plath - 30 d'abril
Objectius del mòdul 2
- Explorar estructures narratives i poètiques avançades.
- Escriure textos amb consciència de veu, to i intenció.
- Rebre retorn personalitzat dels professors i dels companys.
- Llegir i analitzar obres universals amb una mirada activa i creativa.
- Fomentar l'autonomia lectora i escriptora, tot cercant el propi estil.
Contingut
Alguns temes transversals de l'assignatura (amb lectures, exercicis i correccions):
- Introducció: el conte literari: genealogia i tipologia
- El conte com a artifici i artefacte
- Les característiques del conte: el text ideal
- L'estil. La gràcia
- Els Personatges Maneres de fer parlar els personatges. El diàleg.
- Fets i estructura. Com ordenar la matèria narrativa
- El narrador. La distància
- La velocitat i el ritme. L'eufonia
- Realisme i versemblança
- Cloenda
Alguns temes transversals de l'assignatura (amb lectures, exercicis i correccions):
- Opinions de diversos escriptors
- El ritme, la rima, la mètrica. Tipus d'estrofes. Recursos fònics, sintàctics, estructurals i semàntics (1)
- El ritme, la rima, la mètrica. Tipus d'estrofes. Recursos fònics, sintàctics, estructurals i semàntics (2)
- Els grans temes: l'amor (1)
- Els grans temes: l'amor (2)
- Els grans temes: la mort Els grans temes: el pas del temps
- Els grans temes: l'entorn, el paisatge
- Els grans temes: la creació poètica
- El llenguatge poètic i les seves possibilitats expressives. Relació entre el poema i la seva forma poètica.
- El poema en vers i el poema en prosa
- La poesia popular. La cançó
- La tanka i el haiku. La poesia oriental
- El símbol en la poesia. Dir i suggerir
Calendari
Els dijous 16:30 h a 18:30 h - Poesia 1 i Prosa 1 (Rosa Font i Mercè Cuartiella) / de 18:30 a 20:30 h – Prosa 1 (Lluís Muntada).
Dies 12, 19 i 26 de febrer. 5, 12, 19 i 26 de març. 9, 16, 23 i 30 d'abril. 7 i 14 de maig.
Sessions de Grans Obres de la literatura universal (Francesc Montero): els dijous 26 de febrer, 26 de març i 30 d’abril, de 18 a 20 h.
Professorat
A l'Aula d'Escriptura treballem amb autors que combinen dues qualitats essencials: una trajectòria literària sòlida i una gran capacitat per ensenyar. Són escriptors que comparteixen el seu ofici des de l'experiència i el coneixement profund del procés creatiu, convertint cada taller en un espai d'aprenentatge viu i estimulant.
- Lluís Muntada (Narrativa I grup 18.30 h)
Escriptor i doctor en Filosofia i Lletres, especialitzat en l'obra de Jorge Luis Borges. Ha estat crític literari a El País i a L'Avenç, articulista a diversos mitjans i director de la Col·lecció Josep Pla. Guardonat amb premis com el Just M. Casero, el Mercè Rodoreda i el Setè Cel, combina la precisió intel·lectual amb una gran sensibilitat formal. Com a professor, destaca per la seva lectura exigent, el gust pel detall i la capacitat d'estimular una escriptura amb ambició literària. - Mercè Cuartiella (Narrativa I grup 16.30 h)
Autora d'una obra sòlida que combina sensibilitat, un gran do per crear personatges i sentit del ritme. Ha escrit novel·la, relat breu i teatre, i ha guanyat premis com el Llibreter, el Mercè Rodoreda i el Marian Vayreda. Té una gran capacitat per detectar la veu pròpia de cada alumne i acompanyar-lo amb exigència i calidesa. Les seves classes són espais de llibertat creativa i rigor. - Rosa Font (Poesia I grup 16.30 h)
Escriptora i professora de Llengua i Literatura catalanes. Ha dedicat bona part de la seva trajectòria a la poesia, tot i que també ha publicat novel·les sorgides de vincles personals o d'un interès artístic sostingut. La seva obra poètica s'inspira en el paisatge de la infantesa a l'Empordà i en la intensitat dels petits moments quotidians. Ha estat reconeguda amb premis com el Rosa Leveroni, el Carles Riba o el Premi Ciutat de Palma. Té una obra marcada per l'equilibri entre emoció i forma. Com a professora, ajuda a trobar la música de cada text, a llegir amb més orella i a escriure amb més intensitat. Transmet l'ofici amb naturalitat i passió. - Francesc Montero (lectura crítica de grans obres)
Doctor en Filologia catalana, és director de la Fundació Josep Pla, amb seu a Palafrugell, i professor associat del Departament de Filologia i Comunicació de la UdG. La seva manera d'analitzar textos clàssics i contemporanis captiva i obre camins. Aporta context, subtilesa i molt bon criteri literari, i les seves lectures es converteixen en una invitació a pensar i a escriure millor.
