Mòdul 3 | Aula d'escriptura
Vicenç Pagès Jordà

Mòdul 3
Prosa 2 o Poesia 2
SETEMBRE – DESEMBRE 2025
Quan l'escriptura guanya forma, fons i confiança
El Mòdul 3 està pensat per a alumnes que ja han fet un primer recorregut dins la narrativa o la poesia, i que ara volen donar un pas més: escriure amb més maduresa, consciència formal i voluntat expressiva. Aquí, l'ofici s'afina, les idees es consoliden i l'estil comença a trobar la seva forma pròpia.
Els alumnes treballen en una de les dues línies de treball que han començat en el mòdul 2: Narrativa II o Poesia II, totes dues enfocades a l'escriptura com a pràctica regular, rigorosa i creativa.
Lectures integrades
Anàlisi d'obres literàries amb les pròpies autores convidades
oordinat per Josep Maria Fonalleras
- Blanca Llum Vidal, Tan bonica i tirana - 7 d'octubre
- Irene Pujadas, La intrusa - 4 de novembre
- Gemma Busquets, Matrioskes sota les bombes - 2 de desembre
Contingut
Alguns temes transversals de l'assignatura (amb lectures, exercicis i correccions):
- Les regles del joc. Presentació.
- Si una nit d’hivern un viatger. Posem-nos-hi: la inventio.
- La llavor immortal. Arguments i temes.
- Contra el joc de daus. La trama, la dispositio.
- Egos experimentals. Els personatges.
- Una qüestió de perspectiva. El punt de vista.
- I una qüestió de veu. Monodies i polifonies.
- El temps retrobat. El sentit de temps, el sentit de lloc.
- Un altre món és possible. Nivells de realitat i ficció. 10. El pa llescat. Estructures
novel·lesques. - Els maons i el ciment. Una novel·la es fa amb paraules.
- Entre la comoditat i el risc. Els gèneres dins la novel·la.
El curs de Poesia 2 té dues vessants. D'una banda, s'estudien les formes clàssiques (apariats, quartets, sonets...), i de l'altra s'exploren les formes més noves de la poesia (versos blancs i lliures, poesia visual…).
Alguns temes transversals de l'assignatura (amb lectures, exercicis i correccions):
- L’accent i el ritme. La rima
- Mètrica isosil·làbica: art menor (amb cesura i sense)
- Mètrica isosil·làbica: art major (decasíl·lab, dodecasíl·lab, alexandrí)
- Anisosil·labisme i mètrica complexa
- La mètrica accentual i l’adaptació dels models clàssics greco-llatins
- Vers lliure i prosa retallada
- Prosa rítmica, prosa poètica, poema en prosa
- La imatge eloqüent: cal·ligrama, poesia visual, poema objecte
- El camí de l’abstracció: poesia “gramatical” i poesia fonètica
- Poesia oriental (tanka, haiku) i poesia popular (cançó, rodolí...)
- Poesia culta: el sonet i la sextina
- L’humor poètic: epigrama, sàtira...
- L’estructura del llibre de poemes
Calendari
Els dimarts de 16:30 h a 18:30 h - Poesia 1 (Roger Costa Pau) i Prosa 1 (Melcior Comes) / de 18: 30 h a 20:30 h (Adrià Pujol)
Els dies 23 i 30 de setembre, 7, 14, 21 i 28 d'octubre, 4, 11, 18 i 25 de novembre, 2, 9 i 16 de desembre.
Sessions En primera persona, anàlisi literària amb autores: 7 d'octubre, 4 de novembre i 2 de desembre, de 18 a 20 h.
Professorat
- Melcior Comes
Escriptor amb una sòlida trajectòria narrativa, ha publicat més d'una desena de novel·les i ha estat guardonat amb premis com el Documenta, el Sant Joan, el Crexells i el Crítica Serra d'Or. Té una gran capacitat per unir emoció i estructura, i per ensenyar a escriure amb rigor i sentit del ritme. Com a professor, combina la sensibilitat literària amb una mirada molt precisa sobre la construcció del text. - Adrià Pujol
Escriptor, antropòleg i traductor, amb una obra personalíssima que transita entre el dietari, la crònica, l'assaig i la ficció. Ha estat reconegut per la crítica per llibres com Picadura de Barcelona i heu de llegir sí o sí "l'I sí..." i "O no" . Té una veu irònica, lúcida i desafiant, i a l'aula convida a pensar la literatura com una manera d'observar i de sacsejar el món. És un mestre de la digressió reveladora. - Roger Costa-Pau
Poeta, traductor i editor, ha rebut diversos premis com el Ciutat de Palma i el Premi Miquel de Palol. La seva obra poètica és vibrant i experimental, amb una gran atenció al cos, al so i a la imatge. Com a docent, destaca per la seva capacitat de fer aflorar la veu pròpia dels alumnes i d'estimular una poesia viva, compromesa i personal. - Josep Maria Fonalleras
Escriptor, articulista i lector de referència, ha conreat el conte, la novel·la, el dietari i l'article literari. Reconegut per la seva prosa precisa i elegant, és un gran lector de literatura contemporània. A l'Aula d'Escriptura Coordina amb mestratge els clubs de lectura del cicle En primera persona, on combina coneixement, bon criteri i una enorme capacitat de diàleg amb els autors convidats.
