Notícies | Promoció Econòmica
L’Ajuntament de Girona presenta un projecte per convertir les hortes de Santa Eugènia en el motor del turisme sostenible de la ciutat
Sota la marca “Menja’t Girona”, l’objectiu és dinamitzar aquest entorn natural i les ribes del Ter per oferir nous productes turístics al municipi i reforçar la cohesió social de la ciutat
L’Ajuntament de Girona ha presentat avui un projecte per dinamitzar les hortes de Santa Eugènia i convertir-les en el motor del turisme sostenible de la ciutat. Sota la marca “Menja’t Girona”, l’objectiu és adequar i millorar aquest entorn natural que també inclou les ribes del Ter, i desenvolupar una experiència turística que enllaci els patrimonis natural, gastronòmic, hortícola, cultural, arquitectònic-urbanístic i de producció km 0. D’aquesta manera es pretén oferir nous productes que reforcin Girona com a destinació de turisme sostenible.
L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, i la regidora de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Girona, Glòria Plana Yanes, han explicat aquest matí en roda de premsa el projecte que s’ha presentat als fons europeus Next Generation. La proposta ha estat acceptada per la Generalitat de Catalunya i té la condició d’apte per a ser incorporada en el Pla Territorial de Sostenibilitat Turística en Destí juntament amb la resta de projectes catalans seleccionats. Està previst que a finals d’aquest any hi hagi la resolució definitiva de la candidatura per part de l’Estat i de la Unió Europea.
"És un projecte que planteja un tipus de turisme diferent, encarat a visitants que busquen experiències d’immersió en l'entorn natural i en la gastronomia de productes de km 0. Volem enfortir el sector amb una proposta complementària a l'oferta actual de turisme esportiu, patrimonial i cultural. Estem parlant de posar a l’abast de totes aquelles persones que vulguin conèixer la nostra ciutat una oferta turística nova, un producte diferent que aportarà elements de transformació econòmica i social al conjunt de la ciutat i en especial al barri de Santa Eugènia per la seva proximitat", ha afirmat l’alcaldessa.
Per la seva banda, la regidora Glòria Plana Yanes ha destacat que "l'objectiu és potenciar i fomentar l'espai i l'activitat de les hortes de Santa Eugènia i de les ribes del Ter per consolidar Girona com a destinació de turisme sostenible. És un projecte de ciutat que té el teixit empresarial com a principal actor".
“Menja’t Girona” pretén ser un projecte integrador, transformador i innovador que busca diversificar l’oferta i els espais turístics de la ciutat cap a altres barris per així oferir noves experiències més enllà del centre històric i enfocades al turisme sostenible. També vol contribuir a millorar la connexió de l’entorn natural amb noves vies, i a reforçar la cohesió social del barri de Santa Eugènia generant activitat que repercuteixi a la zona. Alhora pretén potenciar els productes de km 0 de les hortes de Santa Eugènia i l’economia circular.
El cost del projecte ascendeix fins als 4.202.262,50 euros, dels quals 3.500.712,81 euros proveiran del Fons Next Generation. El període d’execució de les actuacions és fins al 2024.
Les accions a dur a terme es divideixen en quatre eixos. El primer, la transició verda i sostenible (1.455.262,50 euros), inclou la millora dels espais, dels elements patrimonials, dels accessos i de les basses de les hortes de Santa Eugènia i de la Sèquia Monar per tal de desenvolupar un nou producte de turisme verd i de natura integrat a la ciutat. També es volen rehabilitar els camins per connectar millor l’entorn natural, com són els carrils bicis del barri de Sant Ponç i el que enllaça amb el municipi de Sant Gregori. Alhora es pretén posar en valor el patrimoni hortícola de Girona i elaborar unes ordenances de gestió de l’espai.
El segon eix correspon a la millora de l’eficiència energètica (1.238.000 euros). En aquest apartat destaquen les millores en equipaments públics i la instal·lació d’enllumenat públic intel·ligent al barri de Santa Eugènia com a entrada a les hortes a fi de fer-lo més amable, més eficient i sostenible. També es volen col·locar punts de recàrrega de bicicletes elèctriques a les hortes i a l’entorn natural del riu Ter per donar resposta a l’increment de persones usuàries d’aquest mitjà de transport a la via verda.
Dins l’eix de la transició digital (740.000 euros) s’inclouen totes les actuacions que tenen a veure en la difusió de l’entorn i la creació de nous productes i activitats turístiques relacionades amb el patrimoni natural, els productes de proximitat i la gastronomia local a través d’una aplicació. Per últim, en l’eix de la competitivitat (769.000 euros) està previst dur a terme actuacions per crear la marca “Menja’t Girona”, per potenciar els productes de km 0 i els camins verds accessibles i posar en marxa l’Oficina Tècnica per a la implementació de l’Estratègia Turística Sostenible de Girona.