Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Recomanació 2025/DCG/152 | Defensora de la Ciutadania

Disconformitat en relació a unes taxes d'escombraries d'una societat donada de baixa
2025/DCG/152 - Recomanació REBUTJADA

El senyor JMM amb NIF XXXXXXXX es queixa d'una mala actuació de l'Ajuntament per no revisar-la i per no haver considerat totes les al·legacions, escrits i documents que ell ha presentat, en relació a la reclamació de la taxa d'escombraries des del 2008 al 2011 per l'activitat de la societat XXXXXXXXXXX, domiciliada a Girona, C/Castell de Peralada 20 baixos.

La referència de l'expedient en el qual hi ha la reclamació de la taxa d'escombraries és el XXXXXXXXXXXXX, XXXXXXXXXXXXX, per via executiva.

Que aquest senyor ha fet molt escrits a l'Ajuntament, que no ha obtingut resposta, llevat d'un decret de 10/01/2012, que a més és erroni perquè diu que la societat figurava d'alta d'activitats, quan ell ha s'havia donat de baixa el 31/12/2011, i que finalment li van estimar deixant sense efecte la reclamació del 2012.

El ciutadà exposa el següent:

Que ell tenia una societat amb una activitat econòmica domiciliada al carrer Castell de Peralada núm. 20 baixos, de Girona. La Societat es deia XXXXXXXXXXX, amb CIF XXXXXXXXX. El domicili del carrer Castell de Peralada l'ocupaven en règim de lloguer fins el dia 4/11/2005.

Que el 4/11/2005 van canviar de domicili i la societat va quedar domiciliada a Sant Gregori, segons escriptura notarial que consta a l'expedient.

Que a més el 7/11/2005 al carrer Castell de Peralada 20 baixos s'hi va establir una altra persona, segons el contracte de lloguer que sobre aquesta finca consta a partir d'aquesta data i que també és a l'expedient.

Que el canvi de domicili social es va comunicar a l'Ajuntament el 23/04/2008 segons consta a l'expedient, però per error es va consignar que era el canvi de domicili fiscal del Sr. JMM i no de la societat, és a dir, una confusió per la seva part però que no va detectar en aquell moment, pensant que havia complert amb les seves obligacions. Que a més, és de suposar que l'Ajuntament a partir del 2008 va cobrar les escombraries- juntament amb el rebut de l'aigua- al propietari o al nou llogater del carrer Castell de Peralada 20 baixos.

Que en el seu dia va rebre ja la reclamació de la taxa d'escombraries derivada de la seva activitat des de l'any 2008 al 2011, i tot i que li reclamàvem també la del 2012 aquesta no la va pagar perquè l'Ajuntament va comprovar que havia donat de baixa l'activitat, i per tant va cenyir la seva reclamació del 2008 al 2011, quan tot i tenir activitat la tenia domiciliada en un altre municipi.

El ciutadà, i aquesta defensora també, considera que és un greuge que li reclamin aquests imports perquè ha justificat moltes vegades davant l'Ajuntament la realitat de la seva situació i, per tant, que no tenia cap activitat a Girona, malgrat l'error en fer el canvi de domicili fiscal i no dir que ho feia com a representant de la societat.

A la vista del que exposa la persona que es queixa i del que ha pogut comprovar la defensora amb la documentació que consta aportada pel ciutadà amb totes les reclamacions que ha fet davant l'Ajuntament considero:

  1. Que fins al 4/11/2005 és cert que l'empresa XXXXXXXXXXXXXXX es trobava domiciliada a Girona, carrer Castell de Peralada 20 baixos.
  2. Que a partir d'aquesta data va canviar el domicili de la societat, passant a Sant Gregori, i que el mateix Sr. JMM va manifestar-ho a l'Ajuntament de Girona el 23/04/2008, tot i que no va dir que ho feia a nom de la societat.
  3. Que al carrer Castell de Peralada 20 baixos a partir del 7/11/2005 hi havia un altre arrendatari i que segur que va pagar la taxa d'escombraries amb el rebut de l'aigua.
  4. Que és cert que la societat va cessar en la seva activitat el desembre de 2011 i, per tant, ja no se li podia reclamar cap més taxa, i que l'Ajuntament va haver de rectificar perquè se li reclamava també la del 2012, però també ho és que des del novembre de 2005 la societat tenia el seu domicili a Sant Gregori.
  5. Que el fet que l'Ajuntament consideri que la societat del JMM ha de pagar la taxa d'escombraries dels anys 2008 al 2011 perquè no li va comunicar el canvi de domicili fiscal (en realitat ho va fer erròniament) quan ell ha demostrat que la realitat és que no ho estava, i que estava a Sant Gregori, no es correspon a una bona pràctica ni és equitativa ni proporcionada, perquè realment no ha pogut generar la taxa d'escombraries si no es trobava a Girona.

I d'acord amb l'anterior i tenint en compte la documentació esmentada, atès que el fet imposable de la taxa és la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida, transport i valorització o dipòsit dels residus municipals d'origen domèstic; així com la prestació del servei de recollida, transport i valorització o dipòsit dels residus comercials, si el subjecte tributari acredita que no resideix al lloc on es genera, és evident que no se li pot reclamar.

I per tot això i tenint en compte els principis de justícia, equitat, bona fe i bona administració, considerant a més que és un greuge pel ciutadà que es veu afectat per una obligació que no pot tenir sota cap concepte malgrat que no hagi fet correctament un tràmit administratiu, com és pagar per un servei que no rep perquè es troba en un altre municipi, i que l'Ajuntament de Girona ha hagut de cobrar el servei de taxa de residus a l'ocupant real de l'immoble del carrer XXXXXXXXXXXXXX baixos a partir de l'any 2006, la qual cosa suposaria una duplicitat i, per tant, un enriquiment injust per a l'administració, formulo la següent recomanació i proposa:

ES PROPOSA


Primer.- Que es deixi sense efecte l'expedient d'execució tributària en relació a la reclamació de la taxa d'escombraries des de l'any 2008 al 2011 que s'efectua al Sr. JMM, amb tots els efectes favorables i que escaiguin

Tot això amb les conseqüències legals i administratives que se'n derivin.

Segon.- Que es faci la devolució dels imports que en el seu cas hagués satisfet.

Tercer.- Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.

Aquesta recomanació vol garantir l'aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.

Tornar