Recomanació 2025/DCG/25 | Defensora de la Ciutadania

Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Queixa per la imposició d'una multa sense que hagi arribat mai cap notificació al seu domicili.
2025/DCG/25 - Recomanació PENDENT
La senyora NFC presenta una queixa davant aquesta defensora perquè l'Ajuntament la va multar i sancionar, sense que hagi arribat mai cap notificació de cap denúncia ni expedient.
Que no va poder fer al·legacions, però en canvi quan sí que li van notificar la via de constrenyiment i va fer un recurs, li van desestimar dient que ja se li havia notificat conforme al RD 6/2015 i que no havia fet al·legacions, no essent això cert perquè no se li va notificar.
Que el vehicle multat matricula XXXXXXX va ser captat pel radar existent al XXXXXXXXXXXXXXXX, tal com consta a la fotografia.
Que l'Ajuntament va enviar un requeriment per identificar al conductor/a a l'empresa titular del vehicle, a XXXXXXXXXXXXXXXXX de Girona.
Que aquesta empresa va facilitar la seva identitat com a conductora, i pel que es veu a l'expedient no van donar la seva adreça de forma exacta, atès que van anotar c /Illa 96, de Torroella de Montgrí, quan en realitat és carrer Illes 96, on es troba empadronada.
Que la notificació de denúncia que va fer l'Ajuntament es va adreçar al c/Illa 96 de Torroella, i en tenir delegada la notificació a correus, aquest servei va retornar la notificació indicat que l'adreça era incorrecta. És a dir, no es va anar en cap cas a intentar notificar sinó que, tal com diu el mateix servei de correus en el certificat:
"Correos Certifica que, d'acord amb la informació existent al sistema d'informació l'adreça és incorrecta ".
Per tant, no hi ha hagut cap intent de notificació sinó que correus torna la carta especificant que l'adreça és incorrecta.
A partir d'aquí l'administració no torna a requerir al propietari del vehicle perquè faciliti l'adreça correcta sinó que publica directament la notificació de la denúncia i de la sanció al BOE. Això sí, quan ha de notificar la via de constrenyiment l'adreça a XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX i li fan arribar.
En aquest cas no s'ha donat compliment al que diu el RD 6/2015 de seguretat vial, ni la Llei 39/2015 de 1 d'octubre de procediment administratiu, en relació a la forma i validesa de les notificacions:
Article 40.3 Per entendre que s'ha complert l'obligació de notificar, cal que consti l'intent de notificació degudament acreditat.
Article 41.1 Les notificacions seran vàlides sempre que permetin tenir constància del seu enviament o posada a disposició, de la recepció o accés de l'interessat o del seu representant a la notificació, de les dates, hores i el seu contingut íntegre, així com de la identitat fefaent del remitent i destinatari. L'acreditació de la notificació efectuada s'incorporarà a l'expedient.
Article 42. Pràctica de les notificacions en paper.
Totes les notificacions que es practiquin en paper s'han de posar a disposició de l'interessat a la seu electrònica de l'Administració o organisme actuant perquè pugui accedir al contingut de les mateixes de forma voluntària. Quan la notificació es practiqui al domicili de l'interessat, si no és present aquest en el moment de lliurar-se la notificació, se'n pot fer càrrec qualsevol persona major de catorze anys que estigui al domicili i faci constar la seva identitat. Si ningú no es fes càrrec de la notificació, es farà constar aquesta circumstància a l'expedient, juntament amb el dia i l'hora en què es va intentar la notificació, intent que es repetirà per una sola vegada i en una hora diferent dins dels tres dies següents. En cas que el primer intent de notificació s'hagi fet abans de les quinze hores, el segon intent s'haurà de fer després de les quinze hores i viceversa, deixant en tot cas almenys un marge de diferència de tres hores entre els dos intents de notificació. Si el segon intent també resulta infructuós, s'ha de procedir de la manera que preveu l'article 44.
En el mateix sentit l'article 90 del RD 6/2015 de Seguretat Viària, requereix la notificació en el domicili designat o en el seu cas en el que consti a la DGT.
Per tant és clar al meu entendre, que cap d'aquestes notificacions tal com les va fer Correus no resulten vàlides.
Constitueix una mala pràctica, en contra dels drets ciutadans i dels administrats, que l'Ajuntament, davant el retorn del servei de correus de la notificació per adreça incorrecta, no reclami novament al propietari del vehicle en aquest cas que faciliti de nou l'adreça, per tal de poder donar compliment correcte a la notificació, màxim quan es tracta d'un sanció molt greu amb multa de 300 euros i retirada de 2 punts.
En qualsevol procediment sancionador s'han de respectar tots els principis del dret penal i les garanties que en aquest sentit estableix la CE: dret a un procediment sense que es produeixi indefensió, dret a la seguretat jurídica, a conèixer els motius d'acusació i a la defensa.
En aquest cas a més, un cop l'expedient va entrar a la via de constrenyiment, se li notificar a l'adreça de la mateixa empresa, XXXXXXXXXXXXXXXXX, on van entregar-li, quan l'adreça designada i on resideix la queixant és al c/ Illes 96 de Torroella i se li va desestimar el recurs dient que havia estat notificada i no havia fet al·legacions, quan la realitat és que no se li va notificar mai la denúncia ni la sanció, ni es va intentar de forma correcta.
Atès tot el que s'exposa, aquesta defensora considera que hi ha hagut una mala praxi i una mala actuació en el procediment de referència i que l'administració havia de comprovar quin problema hi havia amb l'adreça i tornar a requerir al propietari del vehicle per tal que facilités l'adreça correcta de la conductora.
Tota l'actuació que s'ha dut a terme es contrària a la Bona Administració, i als principis de Transparència, Bona fe, Claredat i Eficàcia, motiu pel qual formulo la següent:
RECOMANACIÓ
1.- Que es deixi sense efecte la sanció derivada de la butlleta RD001852 i de l'expedient 1488788 amb les conseqüències legals i administratives que se'n derivin, i devolució dels imports pagats i anotació dels punts perduts del carnet de conduir.
2.-Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.
Aquesta recomanació vol garantir l'aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.
