Recomanació 2025/DCG/228 | Defensora de la Ciutadania

Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Disconformitat per la manca d'informació de les ZBE i el poc marge per inscriure el vehicle dins l'any 2024
2025/DCG/228 - Recomanació ACCEPTADA
El Sr. AGV s’ha adreçat a aquesta defensora per interposar una queixa contra la Zona de Baixes Emissions (ZBE) implantada per l’Ajuntament i que ha entrat en vigor el 15 de setembre de 2025, derivat per la mateixa Àrea de Mobilitat que li ha denegat l’exempció que va demanar i que s’adrecés a l’Oficina de la Defensora de la Ciutadania.
El ciutadà exposa que té un vehicle matrícula XXXXXXX domiciliat a Platja d’Aro, però que viu a Girona i té un pàrquing de lloguer al C/XXXXXXXXXX i necessita el cotxe per treballar, de manera que ha de poder entrar i sortir de la ZBE. Tot i que el vehicle és vell, el fa servir amb aquesta finalitat sense que ara com ara pugui canviar-se’l.
Que no es va assabentar de l’aprovació de l’ordenança ZBE fins a finals de l’any 2024, i per tant no va ser a temps de domiciliar el vehicle dins el període per acollir-se a l’exempció que contempla la normativa. Que ho hagués pogut fer abans, si a l’estant de l’Ajuntament de la Fira de Girona s’hagués facilitat aquesta informació, tal com ell va demanar, però que no va ser així perquè en no estar aprovada l’ordenança encara, no en podien informar. Quan va tenir coneixement de la nova regulació va sol·licitar per RE l’exempció, però l’Àrea de Mobilitat li va dir que no té opció a cap exempció perquè no entra en cap dels supòsits previstos, tot i que si hagués domiciliat el vehicle l’any 2024 a Girona sí que s’hi podria acollir.
En efecte, els vehicles que consten domiciliats a Girona el 2024 no tenen cap restricció però en canvi aquells que consten domiciliats a fora i no tenen l’etiqueta que els acredita com a vehicles de baixes emissions s’han d’inscriure al registre municipal i poden demanar unes determinades exempcions que es troben regulades a l’ordenança.
En el cas del queixant, la única solució que tenia per poder tenir una exempció a les restriccions d’accés, era haver-lo domiciliat a Girona durant el 2024. Ara bé, l’ordenança de la ZBE es va aprovar el 9 de desembre de 2024 i es va publicar al BOP el 20 de desembre de 2024, i abans d’aquestes dates no es podia donar informació a la ciutadania al respecte ni se’n donava, perquè no es pot facilitar informació de normes encara no aprovades, extrem reconegut pel mateix regidor de mobilitat en un altre cas igual al que ens ocupa a petició d’una ciutadana que demanava informació abans de l’aprovació de l’ordenança.
L’aprovació de l’ordenança el 9 de desembre de 2024 i la publicació al BOP el 20 de desembre de 2024 (data en la que entra en vigor) fan que quedi en realitat un temps molt curt per poder domiciliar el vehicle en aquest període, el que en realitat va fer impossible poder fer aquest canvi, que sí que s’hagués pogut fer si l’ordenança s’hagués aprovat uns mesos abans.
Tenint en compte que efectivament hi ha hagut un problema d’informació degut a l’aprovació i publicació a final d’any de l’ordenança que ha fet que molta gent no en pogués conèixer les conseqüències i actuar amb temps, i en base a principis de justícia, proporcionalitat i equitat, i al dret a una bona administració, aquesta Defensora considera que en aquest cas el ciutadà ha patit un greuge derivat d’aquesta actuació, i en aquest sentit formula la següent RECOMANACIÓ i proposa:
Que es revisi el cas del Sr. AGV per tal que en relació al vehicle matrícula XXXXXXX se li pugui concedir una exempció per accedir a les ZBE de Girona tal com demana.
