Recomanació 2025/DCG/213 | Defensora de la Ciutadania

Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Disconformitat per la manca d'informació de les ZBE i el poc marge per inscriure el vehicle dins l'any 2024
2025/DCG/213 - Recomanació REBUTJADA
La Sra. AAG s’ha adreçat a aquesta defensora per interposar una queixa contra la Zona de Baixes Emissions (ZBE) implantada per l’Ajuntament i que entra en vigor el 15 de setembre de 2025.
La ciutadana explica que ha quedat en una situació d’indefensió i de desprotecció, atès que viu i està empadronada a Girona des de fa tres anys, i treballa a Santa Coloma de Farners. Que fa servir un vehicle del seu pare, de l’any 2003 i que no té etiqueta ECO.
La ciutadana té coneixement de la nova regulació un cop ha estat aprovada i publicada ja entrat l’any 2025, i quan es posa en contacte amb l’Àrea de Mobilitat li diuen que no pot demanar cap exempció perquè no entra en cap dels supòsits previstos, tot i que si hagués domiciliat el vehicle l’any 2024 a Girona, sí que s’hi podria acollir.
En efecte, els vehicles que consten domiciliats a Girona el 2024 no tenen cap restricció però en canvi aquells que consten domiciliats a fora i no tenen l’etiqueta que els acredita com a vehicles de baixes emissions s’han d’inscriure al registre municipal i poden demanar unes determinades exempcions que es troben regulades a l’ordenança.
En el cas de la queixant, que ha d’anar cada dia a Santa Coloma de Farners i necessita el vehicle, la única solució que tenia per poder tenir una exempció a les restriccions d’accés, era haver-lo domiciliat a Girona durant el 2024. Ara bé, l’ordenança de la ZBE es va aprovar el 9 de desembre de 2024 i es va publicar al BOP el 20 de desembre de 2024, i abans d’aquestes dates no es podia donar informació a la ciutadania al respecte ni se’n donava, perquè no es pot facilitar informació de normes encara no aprovades, extrem reconegut pel mateix regidor de mobilitat en un altre cas igual al que ens ocupa a petició d’una ciutadana que demanava informació abans de l’aprovació de l’ordenança.
L’aprovació de l’ordenança el 9 de desembre de 2024 i la publicació al BOP el 20 de desembre de 2024 (data en la que entra en vigor) fan que quedi en realitat un temps molt curt per poder domiciliar el vehicle en aquest període, el que en realitat va fer impossible poder fer aquest canvi, que sí que s’hagués pogut fer si l’ordenança s’hagués aprovat uns mesos abans.
Tenint en compte que efectivament hi ha hagut un problema d’informació degut a l’aprovació i publicació a final d’any de l’ordenança que ha fet que molta gent no en pogués conèixer les conseqüències i actuar amb temps, i en base a principis de justícia, proporcionalitat i equitat, i al dret a una bona administració, aquesta Defensora considera que en aquest cas la ciutadana a patit un greuge derivat d’aquesta actuació, i en aquest sentit formula la següent RECOMANACIÓ i proposa:
ES PROPOSA
Que es revisi el cas de la Sra. AAG, per tal que en relació al vehicle matrícula XXXXXX, se li pugui concedir una exempció per accedir a les ZBE de Girona.
