Recomanació 2025/DCG/210 | Defensora de la Ciutadania

Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Disconformitat per la manca d'informació de les ZBE i el poc marge per inscriure el vehicle dins l'any 2024
2025/DCG/210 - Recomanació ACCEPTADA
La Sra. CBF s’ha adreçat a aquesta defensora i ha presentat una queixa perquè se li ha denegat l’exempció per accedir amb el vehicle matrícula XXXXXXX a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) implantada per l’Ajuntament i que entra en vigor el 15 de setembre de 2025.
La ciutadana explica que ha quedat en una situació d’indefensió i de desprotecció, atès que viu i està empadronada a Girona des de l’any 2022 però el vehicle matriculat l’any 1998 no el va canviar de domiciliació perquè on el tenia domiciliat no pagava impostos i va entendre que no calia aquest canvi.
Explica que el mes de setembre de 2024 va tenir coneixement pels mitjans de comunicació que a Girona s’implantaria una ZBE, el que suposaria una restricció d’accés per a tots aquells vehicles que no complissin els requisits establerts al reglament i a les ordenances.
Els vehicles que consten domiciliats a Girona el 2024 no tenen cap restricció però, en canvi, aquells que consten domiciliats a fora i no tenen l’etiqueta que els acredita com a vehicles de baixes emissions poden demanar unes determinades exempcions que es troben regulades a l’ordenança.
En el cas de la Sra. CBF, que viu a Girona i necessita el vehicle per portar els seus tres fills a extraescolars a fora de Girona, té un vehicle del 1998 domiciliat al seu anterior lloc de residència.
En el seu cas la única solució que tenia per poder tenir una exempció a les restriccions d’accés era haver-lo domiciliat a Girona durant el 2024 , perquè l’ordenança diu que la restricció no afecta els vehicles que constin domiciliats a Girona l’any d’aprovació de l’ordenança.
Precisament explica que ella, preocupada per com havia d’actuar en aquest cas, va trucar a l’Oficina d’Atenció en Matèria de Registre (OAMR) on li van dir que no tenien informació definitiva i que s’esperés a final d’any que tindrien més informació. Això segurament era degut a que l’ordenança encara no estava aprovada, perquè efectivament es va aprovar el 9 de desembre de 2024 i es va publicar al BOP el 20 de desembre de 2024.
Precisament la ciutadana, a l’espera de poder tenir aquesta informació i davant la manca de resposta, va decidir presentar una instància el 17 de desembre de 2024, demanant com podia actuar i com havia de procedir. La resposta que li van donar, el 31 de gener de 2025, va ser que si durant el 2024 hagués domiciliat el vehicle no li afectaria la restricció.
Posteriorment en data 11 de març de 2025 l’Ajuntament la va informar que el 9 de desembre de 2024 s’havia aprovat l’ordenança i que s’havia publicat al BOP el 20 de desembre de 2024, i que abans d’aquestes dates no es podia donar informació a la ciutadania al respecte.
Al setembre va demanar per mitjà de l’aplicatiu del web de l’Ajuntament, creat a tals efectes, l’exempció però li van denegar per no entrar en cap dels supòsits previstos.
Revisada l’ordenança d’aplicació respecte de la Zona de Baixes Emissions comprovem les restriccions d’accés i la sèrie d’exempcions que s’hi recullen i que els ciutadans poden demanar. Certament resulta clar que es va contemplar i disposar que tots els vehicles que l’any d’aprovació de l’ordenança estiguessin domiciliats a Girona no els afectaria aquesta restricció. Aquesta previsió constitueix una opció per a tots aquells ciutadans que es podien trobar amb el mateix problema que la ciutadana queixant -que tinguessin un vehicle que per antiguitat fos considerat contaminant i sense etiqueta ECO i que haguessin d’entrar i sortir de Girona i tinguessin domiciliat a fora- i per tant se’ls donava una opció que era fàcil: domiciliar el vehicle a Girona l’any 2024.
L’aprovació de l’ordenança el 9 de desembre de 2024 i la publicació al BOP el 20 de desembre de 2024 (data en la que entra en vigor) fan que quedi en realitat un temps molt curt per poder domiciliar el vehicle en aquest període, el que en realitat va fer impossible poder fer aquest canvi, que sí que s’hagués pogut fer si l’ordenança s’hagués aprovat uns mesos abans.
Tenint en compte a més que la ciutadana es va adreçar a l’Ajuntament demanant informació, que no se li podia facilitar fins que no estigués aprovada l’ordenança, i que ella mateixa el 17 de desembre de 2024 va presentar una instància demanant què havia de fer, i quan se li va respondre, el 31 de gener de 2025, ja no podia fer aquest canvi de domiciliació; que actualment ja el té domiciliat a Girona; que efectivament hi ha hagut un problema d’informació degut a l’aprovació i publicació a final d’any de l’ordenança que ha fet que molta gent no en pogués conèixer les conseqüències i actuar amb temps; en base a principis de justícia, proporcionalitat i equitat, i al dret a una bona administració, aquesta Defensora considera que en aquest cas la ciutadana ha patit un greuge derivat d’aquesta actuació, i en aquest sentit formula la següent RECOMANACIÓ i proposa:
ES PROPOSA
Que es revisi el cas de la Sra. CBF, i se li concedeixi una exempció per accedir a les ZBE de Girona amb el seu vehicle matrícula XXXXXXX.
