Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Recomanació 2025/DCG/156 | Defensora de la Ciutadania

Queixa en relació a un pis de lloguer social de la borsa de l'Ajuntament

2025/DCG/156 - Recomanació ACCEPTADA

El Sr. JPD presenta una queixa davant aquesta defensora per una mala actuació de l’Ajuntament que li ha causat un perjudici econòmic del qual encara no ha estat restituït.

Aquest ciutadà va cedir en lloguer -per mitjà d’un contracte privat amb l’Ajuntament de Girona sotmès a la legislació d’arrendaments urbans- un pis al XXXXXXXXXXXXXXXX, per tal que es pogués destinar a reallotjament temporal de persones amb necessitat d’habitatge. Aquest contracte tenia un termini màxim de cinc anys (des del dia 1 de juny de 2020 fins al 30 de maig de 2025) i es va llogar amb mobles i electrodomèstics, segons l’inventari adjunt al contracte.

A l’arribada del termini pactat, no desitjant el Sr. JPD prorrogar-lo, va comunicar la seva voluntat d’extinció i en data 30 de maig de 2025 se li va entregar la possessió, però sense cap dels elements que formaven part de l’inventari del contracte, és a dir, sense cap moble ni electrodomèstic.

Davant d’aquesta situació es va fer constar a l’acta d’entrega de la possessió, a instàncies dels responsables de l’oficina d’habitatge, tot el que faltava i s’hi van adjuntar fotografies, i es va valorar en 5.701,74 euros.

En data 20/6/2025, atès que ningú se’n feia responsable, el Sr. JPD, va presentar una reclamació a l’Ajuntament per incompliment contractual, adjuntava tota la documentació acreditativa dels fets exposats i demanava el pagament dels danys causats.

A data d’avui no ha rebut cap resposta, cap notificació ni cap explicació de l’administració, només silenci, amb el conseqüent perjudici que així li suposa, perquè ha quedat amb un immoble buit quan ell l’havia entregat amb les condicions indicades.

Examinada la documentació aportada pel ciutadà així como la reclamació que va efectuar; contrastada la informació amb la OMH de Girona, efectivament resulta cert que un cop el ciutadà va comunicar que no desitjava renovar el contracte amb l’Ajuntament, es va procedir a l’extinció del contracte i se li va retornar la possessió, però sense els mobles i electrodomèstics amb els que s’havia entregat, i es va fer una relació i valoració dels béns sostrets a petició de la mateixa oficina.

Un cop presentada la reclamació, el ciutadà no ha rebut cap resposta ni se li ha abonat l’import dels mobles i electrodomèstics sostrets, quan és evident, segons el mateix contracte, que es va llogar amb mobles i electrodomèstics -segons inventari fotogràfic annex.

A l’acta d’entrega de la possessió de 30 de maig de 2025 es va fer inventari dels béns sostrets i se’n va deixar constància amb les corresponents fotografies, de manera que es pot veure perfectament el mobiliari amb el que es va llogar i el mobiliari desaparegut.

L’Ajuntament en aquest cas actua com un particular i s’ha sotmès a la LAU i a les obligacions derivades dels contractes, i per tant, davant l’incompliment de l’obligació de retornar l’immoble en el mateix estat en que li va ser entregat, ha de restituir l’arrendador en la situació anterior i establir en el seu favor la indemnització que li correspongui, pels danys i perjudicis causats, sense cap necessitat de tramitar cap procediment de responsabilitat patrimonial. La seva responsabilitat en aquest cas no deriva del funcionament normal o anormal del serveis públics sinó d’un incompliment contractual clar, acceptat i acreditat, sense cap necessitat de cap altre reconeixement.

Davant aquesta inactivitat i l’absoluta manca de resposta, es vulnera el dret del ciutadà a ser rescabalat dels danys i perjudicis que se li han causat, en una relació estrictament privada, que no té cap obligació de suportar. El fet que l’Administració en aquest cas, tot i actuar com un particular, aprofiti la seva situació de privilegi per tal de decidir si tramita o no la seva reclamació, per allargar i demorar el termini de resposta a un ciutadà que va acceptar posar el seu habitatge a disposició de l’administració per a finalitats socials, transmet la sensació que s’ha desentès del problema i que deixa al ciutadà de bona fe desemparat. L’administració ve obligada al compliment de les obligacions contractuals, i per tant en aquest cas havia de garantir la devolució de l’habitatge en el mateix estat en que se li va entregar, sense més dilacions per no perjudicar més al ciutadà afectat, i per tal que aquesta mena d’actuacions no serveixin de desincentiu per la captació d’habitatge de lloguer assequible, i per aquest motiu recomano i PROPOSO:

Que es tramiti la reclamació del Sr. JPD i es resolgui sense més dilacions, abonar-li l’import dels mobles i electrodomèstics que li van ser sostrets de l’habitatge que havia cedit en règim de lloguer a l’Ajuntament, i la resta de danys i perjudicis que reclama.

Tornar