Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions d'ofici (títol) | Defensora de la Ciutadania

Recomanacions d'ofici

Publicador de continguts

Mesures per ampliar i millorar l'accés i l'atenció que es dona a la ciutadania i professionals des del Servei d'Urbanisme.
2024/DCG/251-O - Recomanació PENDENT

Aquesta defensora fa molt temps que rep queixes relacionades amb el Servei d’Urbanisme de l’Ajuntament de Girona i les dificultats que té la ciutadania en general i els professionals en particular per accedir a aquests serveis. 

Aquestes dificultats solen ser relatives a l'obtenció de determinada informació, a ser atès telefònicament i personalment, a la lentitud dels tràmits per obtenir resposta, tant pel que fa a peticions de llicències, com pel que fa a informacions, certificats, etc.

Finalment, també hi ha queixes, tot i que no tantes, en relació amb la necessitat de cita prèvia per a poder fer qualsevol consulta i a obtenir-la amb rapidesa. Hi ha consultes que es podrien resoldre al moment sense necessitat d’haver d’esperar a una reunió amb el tècnic i amb cita prèvia. 

En aquest sentit, és cert que, segons ha pogut constatar aquesta defensora, no és fàcil obtenir resposta de forma àgil i immediata dels serveis d’Urbanisme:

  • L’atenció telefònica es troba restringida a unes hores determinades i per poder parlar amb un tècnic en concret s’ha d’estar a la seva agenda i disponibilitat, i concertar una cita prèvia online. L’atenció inicial no aclareix coses concretes que es demanen, i no hi ha disponibilitat horària perquè el tècnic concret atengui la ciutadania, més enllà de les hores preestablertes, en les que, per ser poques, resulta molt difícil. En determinats casos obtenir cita per un tècnic ha estat d’una dificultat enorme. 
  • Moltes vegades des que es truca per obtenir una informació determinada fins que s’aconsegueix parlar amb el  tècnic en concret o bé tenir-hi una entrevista amb cita prèvia, passen  dies i en alguns casos mesos. Això ha comportat que alguns professionals que necessiten comentar amb els tècnics aspectes determinats d’un projecte, llicència, etc. per assegurar-se que fan la feina correctament, tinguin problemes precisament perquè s’allarguen en el temps tots aquests tràmits. 
  • A això, cal afegir que els Serveis d’Urbanisme tenen molta lentitud  en les seves respostes, i que hi ha hagut tràmits, com el de la simple tramitació d’una certificació urbanística normal que no ha de suposar cap problema, s’allargui 4 o 6 mesos, quan és un tràmit simple; o la concessió d’una llicència de canvi d’ús, que són necessaris per a un negoci jurídic del ciutadà/na afectat.

Tot això són exemples de mala praxis de l’Administració, que té obligació de resoldre, amb celeritat i agilitat. 

Des dels Serveis d’Urbanisme s’explica que no poden donar més servei, que estan molt carregats de feina i que no poden assumir totes aquestes millores sense un increment de mitjans humans i materials. 

Atès que aquestes queixes són certes; que en efecte existeixen tots aquests defectes en la prestació d’aquest servei, i que caldria millorar-los començant per una millor atenció telefònica, amb una persona que pogués donar una informació correcta i adequada al moment, que s’hauria de poder atendre la ciutadania amb més rapidesa, que caldria una ampliació dels horaris d’atenció, de cita prèvia i agilització dels tràmits, i atesos els principis d’Eficàcia dels Serveis Públics i el dret a una Bona Administració, contemplats en la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, aquesta defensora formula D’OFICI la següent:

 

RECOMANACIÓ

  1. Que s’ampliï i es millori l’horari d’atenció telefònica del Servei d’Urbanisme, en el sentit de dedicar més hores a aquest servei i poder tenir una informació més àgil i especialitzada.
  2. Que s’ampliïn els dies d’atenció personal i de cites prèvies, facilitant l’accés a professionals preferentment i a la ciutadania.
  3. Que s’agilitzin els tràmits per resoldre les peticions ciutadanes, sobretot en aquells casos en què la manca o retard de la resolució pugui provocar un greuge per la ciutadania.
  4. Que en tot cas es facilitin els recursos necessaris per millorar aquest servei  i  donar compliment a aquestes millores.
     

Aquesta recomanació d’ofici pretén garantir l’aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.

Tornar