Recomanacions d'ofici | Defensora de la Ciutadania
Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
Recomanacions d'ofici
Millora del servei del dipòsit de vehicles pel que fa a l'horari d'atenció i al lloc lloc d'espera de la ciutadania
2023/DCG/106-O - Recomanació ACCEPTADA
Aquesta Defensora ha rebut algunes queixes en relació amb l’horari d’atenció del dipòsit de vehicles, sobretot les nits i el cap de setmana.
El web de l’Ajuntament, pel que fa a la informació que es facilita del dipòsit Municipal de vehicles diu:
Horari d’Oficina: De dilluns a Divendres de 6:00 a 22.00 hores
(Segons informació del responsable del dipòsit els dissabtes l’oficina està oberta de 6.00 a 14.00)
Horari per retirar el vehicle: Tots els dies, les 24 hores.
Actualment , i precisament per la queixa que tramita aquesta Defensora, s’ha ampliat la informació en el sentit d’indicar que :
Fora d’horari d’oficina, en cas de no haver-hi treballadors al dipòsit de vehicles, cal trucar al 972 419 092.
Pel que fa a l’horari d’Oficina de dilluns a divendres de 6:00 a 22:00, s’entén que en aquest horari hi haurà algun administratiu a l’Oficina del dipòsit per atendre el ciutadà o ciutadana, i gestionar el cobrament i la devolució del vehicle que hagi estat retirat per la grua. Potser caldria especificar que els dissabtes al mati (de 6:00 a 14:00) també hi ha un administratiu disponible per tramitar la devolució del vehicle, segons el responsable del dipòsit.
Quan a l’horari per retirar el vehicle tots els dies, les 24 hores, crec que aquesta informació no és exacta, i si més no, crea confusió, doncs en la realitat, no es pot recollir el vehicle durant les 24 hores, sinó que en horari nocturn, cap de setmana (dissabte tarda i diumenge) i festius, la possibilitat de pagament i recollida del vehicle retirat per la grua, dependrà de la disponibilitat del gruista, ja que de 22.00 a 6:00 del matí, caps de setmana i festius no hi ha administratiu que pugui atendre les devolucions de vehicles.
Si el responsable de la grua està fent un altre servei, el ciutadà o ciutadana que va a recollir el seu vehicle, es troba que ha d’esperar que torni el gruista per poder fer els tràmits.
Aquesta Defensora creu que això s’hauria de informar específicament perquè actualment crea confusió i sensació d’abandonament i inseguretat. En efecte, quan el ciutadà o ciutadana arriba al dipòsit, troba una portalada de ferro tancada, i un timbre al que no respon ningú. Finalment quan truquen al número que hi ha a la porta, que és de la Policia Municipal, els informen que han d’esperar que el gruista torni, que desconeixen quant trigarà, i l’espera s’ha de fer al carrer, amb l’agreujant que això succeeix de nit o matinada, sense lloc on refugiar-se, i a mercè de les inclemències del temps. Fora bo que aquesta informació es facilités amb anterioritat, a la mateixa web, perquè la ciutadania afectada tingués coneixement d’aquestes circumstàncies.
També es podria resoldre el problema instal·lant una màquina per poder cobrar l’import de la grua i poder retirar el vehicle, com fan en d’altres ciutats.
Malgrat des de Mobilitat i Via Publica i a conseqüència de la petició d’aquesta Defensora s’ha modificat la informació de la web, creiem que aquesta continua sent insuficient i la solució que es proposa de posar un banc al carrer davant l’entrada del dipòsit tampoc no és suficient ni respon a la idea d’un lloc d’espera adequat.
Ateses aquestes consideracions, i en aplicació dels principis de Bona Administració, i d’Eficàcia dels Serveis Públics contemplats en la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, aquesta defensora formula d’OFICI la següent:
RECOMANACIÓ
Que es plantegi la possibilitat que hi ha hagi una altra persona de guàrdia, per completar l’horari actual d’oficina o bé que s’instal.li una màquina que pugui cobrar l’import de la grua i facilitar la retirada del vehicle, tal i com fan en altres municipis.
Igualment , i mentre no se solucioni aquest tema, que es rectifiqui la informació facilitada al web de l’Ajuntament i a qualsevol altra mitja d’informació, en el sentit que la possibilitat de poder gestionar la recuperació del vehicle en horari nocturn, de dilluns a divendres de 22:00 a 6:00, caps de setmana i festius dependrà de la disponibilitat del gruista, i que no es disposa de zona d’espera a les dependències del dipòsit.
I mentre no s’adopti una solució, sigui la de mitjans personals per complimentar les 24 hores, o sigui la instal·lació d’una màquina, s’adeqüi, en el Dipòsit Municipal de Vehicles un espai d’espera, per l’horari nocturn, caps de setmana i festius, quan no hi ha Oficina administrativa oberta, on la ciutadania que hagi de recuperar el seu vehicle es pugui esperar, si és necessari, en un lloc més protegit i segur.