Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions d'ofici (títol) | Defensora de la Ciutadania

Recomanacions d'ofici

Publicador de continguts

Diferent tracte en les condicions del transport públic amb autobús depenent de la linia que sigui i de l'entitat que la gesiona
2023/DCG/010-O - Recomanació ACCEPTADA PARCIALMENT

Aquesta Defensora ha rebut diverses queixes relacionades amb el transport públic i amb el tracte diferencial de les condicions de viatge en funció de la línia utilitzada, concretament referides al fet que en segons quines línies s’admet el pagament amb efectiu i en d’altres no i al fet que en unes línies s’admet el transport amb animals domèstics i en d’altres no. 

En aquest darrer supòsit, la Sra. EMJ presenta una queixa perquè l’estiu del 2022 va tenir una urgència amb la seva mascota, un gat, i segons exposa va demanar al conductor de l'L5 si es podien portar animals i li van dir que sí, però amb un transportí i a la falda. 

La seva sorpresa va ser que en arribar a la parada dels Jutjats per agafar l'L6  li van dir que amb animals no hi podia pujar, que era una línia de TEISA i no admetien animals. La usuària li va dir al conductor que no ho entenia, que tots els busos són iguals i que li havien dit que sí que podia pujar amb animals. 

Va trucar a l’Ajuntament i li van confirmar que l'L6 era de TEISA i que no permetien animals, i li van donar la solució de fer sevir l'L2.

Al cap d’un temps, quan va haver de tornar a agafar el bus amb la seva mascota va trucar primer a l’Ajuntament i li van dir primer que sí, que podia portar animals, però quan els va preguntar si l'L6 també, li van dir que els busos que eren de TEISA (L3,L4 i L6) no admeten animals perquè depenen de la Generalitat i la seva normativa, que no és la mateixa que la resta de transport municipal que sí que permet el transport d’animals en les condicions indicades.

La seva sorpresa va ser rebre posteriorment un díptic de l’Ajuntament on anuncien que es pot viatjar en totes les línies urbanes amb animals, sempre que es portin amb receptacles idonis sense ocupar seients i a la falda, llevat dels gossos pigall que ho poden fer en totes les condicions.

Aquesta Defensora ha sol·licitat informació a l’Ajuntament i a TEISA respecte a la diferència de normativa, i es confirma que l'L6, L3 i L4 que van Sarrià i Salt, depenen de TEISA i de la normativa de la Generalitat, i no admeten transport d’animals perquè aquest segons el Reglamento General de Circulación només es pot fer si el bus disposa d’espai adequat, i aquests autobusos no en disposen.

Aquesta Defensora també ha comprovat l’existència d’aquest díptic i la informació que s’hi conté, perquè es pot veure a la web de l’Ajuntament i és el que es va distribuir per les bústies de la ciutat. 
La queixa de la ciutadana és plenament justificada, màxim quan el propi Ajuntament en els díptics informatius que va distribuir i en la web municipal diu que “L’Ajuntament de Girona t’ofereix 12 línies d’autobús urbà, que cobreixen tota la ciutat i que ens connecten amb Salt, Sarrià de Ter, Sant Julià de Ramis, Vilablareix, Aiguaviva i Fornells de la Selva”, i per tant inclou les tres línies de TEISA , i en la informació que s’hi conté es diu literalment que:

  1. Es pot viatjar amb animals de companyia. Han d’anar subjectes en braços o en receptacles idonis sense ocupar seien o plaça, excepte els gossos pigall. 
  2. Pots pujar al bus amb la teva bicicleta o patinet.

Doncs bé, aquesta informació que facilita l’Ajuntament és totalment contradictòria amb la que ens ha facilitat TEISA, que precisament diu en les seves normatives que no es poden portar animals i que només permet bicicletes plegables, i per tant no admet ni patinets ni bicis normals. 

S’ha de dir, però que TEISA, en canvi, admet el pagament en efectiu, cosa que no s’admet en la resta de línies municipals. 

Per tant, és clar que la informació que facilita l’Ajuntament al seu web on indica que disposa de 12 línies d’autobús urbà amb les condicions de viatge que hi relaciona no és correcta, i efectivament porta a la confusió a tots els usuaris i usuàries, que ja de per si desconeixen que hi hagi tres línies que tenen un règim diferent de la resta de transport urbà.

Per tot això aquesta Defensora considera que la ciutadania té dret, en primer lloc, a una informació correcta i que no els generi confusió, i, en segon lloc, considera que té dret a un mateix tracte en les condicions de viatge en les línies urbanes i interurbanes que ofereix l’Ajuntament, i per aquest motiu i atenent els principis d’Igualtat de drets i no-discriminació, Transparència, Eficàcia dels Serveis Públics i el Dret a la Informació contemplats en la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, formula la següent:

RECOMANACIÓ

  1. Que s’unifiquin en totes les línies de transport urbà, les 12 línies que disposa l’Ajuntament, incloses les L6, L3 i L4, les condicions de viatge, en benefici i millora d’aquest transport i, per tant, es pugui viatjar amb animals de companyia, amb bicicletes i patinets, en les condicions que regeixen per les línies que no depenen de TEISA, i es treballi per arribar a un acord amb la Generalitat en aquest sentit. Que igualment s’admetin en les línies que no depenen de TEISA els pagaments en efectiu en casos que hi hagi ciutadans que no disposin de la targeta de transport o de crèdit corresponents, o es facilitin en punts estratègics de la ciutat dispensadors de bitllets individuals que es puguin pagar en efectiu. 
  2. Que mentre no s’arribi a aquesta unificació de criteris l’Ajuntament rectifiqui la informació sobre el transport urbà i aclareixi que les línies 6, 4 i 3 no admeten animals, ni bicicletes no plegables, ni patinets, perquè la ciutadania estigui correctament informada i no es generi més confusió ni es discrimini cap ciutadà en funció de la línia de transport utilitzada.

Tot això amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin.
Que s’adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d’errors d’acord amb l’article 106 i 109 de la Llei 39/2015.

Aquesta recomanació pretén garantir l’aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.
 

Tornar