Recomanacions d'ofici | Defensora de la Ciutadania
Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
Recomanacions d'ofici
Revisió i adequació de l'anvers de les butlletes de denúncia per tal que siguin llegibles
2022/DCG/191-O - Recomanació ACCEPTADA
Aquesta defensora, amb motiu de les diverses queixes que rep derivades dels expedients de multes per infracció de l'OMC, ha observat que hi ha dues menes de butlletins de denúncies, uns que tenen un format més petit i rectangular, i uns altres una mica més grans. Per les informacions rebudes semblaria que els primers s’utilitzen normalment per les infraccions de l’OMC i les més grans per casos d’alcoholèmia, etc.
En ambdós casos, però especialment en les butlletes més petites, aquesta Defensora detecta que la informació que consta al darrere de les butlletes sobre el pagament voluntari, al·legacions, terminis i sistema de recursos, etc., és, d'una banda, illegible -per la mida diminuta de la lletra que en fa impossible la lectura, especialment a la còpia que rep l’administrat - i de l’altra excessivament complicat d’entendre, al tractar-se d’una transcripció literal de les disposicions del procediment sancionador de la llei 6/2015.
Considero que la pretensió que l’administrat estigui correctament informat del sistema de recursos, pagaments, etc. amb relació a les multes ha tingut l’efecte contrari: no només no es llegeix, sinó que tampoc es tracta d’una redacció clara, que faci eficaç aquesta informació de drets, atès que la reproducció literal dels preceptes legals no és cap garantia de comprensió de la informació.
Aquesta defensora entén que en aquells casos que es fa entrega al ciutadà de la denúncia, i que se li notifica en aquell mateix moment, i, per tant, la recepció de la denúncia serveix d’incoació de l’expedient sancionador, és especialment greu aquest fet perquè resulta impossible entendre els mitjans dels quals s’informa sobre el sistema de pagament, recursos, terminis, etcètera, pels motius que he exposat.
De fet, a vegades els mateixos agents de Policia que fan les denúncies informen els ciutadans de forma breu i entenedora de les opcions que tenen, el que significa que efectivament, és possible poder incloure una informació per escrit més breu, àgil i entenedora.
Si l’administració ha de tendir a ser propera al ciutadà, clara, àgil i eficaç, segons la mateixa Llei de règim jurídic de les administracions públiques, aquest format de notificació no ho és gens, caldria canviar de sistema, i que tingués en compte dues coses:
1. Un format de denúncia adaptat a les noves tecnologies amb una informació comprensible, i un altre en paper per la població que no utilitza aquestes tecnologies, amb una lletra clara, llegible, i fàcilment visible.
2. Una redacció que no sigui una mera transcripció de la llei -com actualment- sinó que expliqui les possibles actuacions que preveu la llei, resumint els possibles recursos, en un llenguatge clar i entenedor.
Per aquests motius, i atenent el principi de bona Administració, aquesta defensora formula la següent:
RECOMANACIÓ
Que es modifiquin els models de butlletes de denúncia per adaptar-los, en primer lloc, a les noves tecnologies, i mantenir els models en paper amb una lletra més gran i que sigui perfectament llegible, amb un llenguatge breu, clar i comprensible que expliqui els possibles tràmits a fer contra una denúncia, sense ser una transcripció literal de la llei, i que resulti entenedora, única manera de garantir que la ciutadania compren de forma clara i senzilla com pot exercir els seus drets.