Recomanacions a instància del ciutadà | Defensora de la Ciutadania
Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Queixa en relació a una sanció indegudament notificada
2024/DCG/338 - Recomanació PENDENT
La Sra. M.G.C. presenta una queixa davant aquesta defensora en relació la butlleta de denúncia 60093773 (expedient 1501662 ) que no li va ser degudament notificada. Això li ha causat un greuge atès que s'ha vist privada de conèixer el motiu de la denúncia i posterior sanció, del seu dret a fer al·legacions i, en tot cas, del seu dret a poder-la pagar a amb descompte.
Tal com explica la ciutadana, i queda acreditat amb l'expedient de multes, la denúncia li van posar trobant-se ella absent i a l'hora de notificar-li van mirar l'adreça del vehicle que consta a la DGT, coincident amb la del DNI: Veïnat Masos les Serres s/n 17164 Sant Julia de Llor - Bonmatí. Aquesta adreça, segons correus, no era correcta i per tant no es va dur a terme la notificació.
És cert que l'adreça correcta de la ciutadana és la de El Casic - Les Serres 17164 Sant Julià de Llort i Bonmatí, adreça que és la que té el servei de recaptació, però també ho és que les notificacions del servei de correus vinguin amb una o altra adreça sempre li arribaven perquè el carter i l'oficina de correus n'eren coneixedors. Aporta totes les notificacions que li arriben encara actualment de correus amb la primera adreça indicada.
La ciutadana diu que el servei de correus -que en aquest cas és el d'Anglès- sempre li feia arribar les notificacions encara que l'adreça que constés a la correspondència fos la que hi ha al seu DNI i a la DGT, perquè ja sabien que era la seva. I diu que el problema que hi va haver va ser el canvi de director de l'oficina de correus que ni tan sols va intentar la notificació, atès que es va limitar a posar a l'avís d'intent de notificació que l'adreça era incorrecta, simplement perquè no coincidia amb la que els consta a les seves bases de dades. En qualsevol cas, no es pot dir que l'adreça no és correcta quan precisament és la que consta al DNI i a la DGT i , a més, si el servei de correus, com sempre havia fet, li hagués entregat al carter per fer la notificació aquest sí que sabia que es corresponia al domicili de la ciutadana i li hagués notificat. Tanmateix, l'administració tampoc va fer cap altre intent d'esbrinar del domicili, tot i que el podia obtenir fàcilment.
Li consta a aquesta defensora que hi ha hagut altres casos en els que el servei de correus- a qui l'Ajuntament delega les notificacions- no realitza cap intent de notificació si a les seves bases de dades l'adreça indicada no els surt i retornen la notificació sense més tràmits. I l'Ajuntament, que és qui ha de fer la notificació a la ciutadana afectada, tampoc fa cap més tràmit i notifica directament publicant al BOE. En aquest cas, si l'administració hagués tingut interès en garantir que la ciutadana rebia correctament la notificació havia d'haver comprovat el motiu de la devolució de correus amb la simple consulta que després sí que va fer el servei de recaptació, que tenia l'adreça tal com la té correus, i sí que li va notificar l'inici de la via de constrenyiment pel cobrament de la multa.
Aquesta defensora, com ja va dir en un altre cas que va afectar una altra ciutadana, considera que l'administració ha de tenir especial cura de les notificacions administratives, i més si són sancionadores, i garantir que es porten a terme correctament perquè arribin a la persona afectada. L'administració ha de comprovar especialment aquells casos en que les notificacions venen retornades sense intents de notificació per errors en l'adreça, atès que ella té les facultats de comprovació com es demostra amb les posteriors notificacions que si ha fet correctament el servei de recaptació.
No és una bona pràctica que l'administració no extremi la seva diligència a l'hora de notificar sancions però en canvi sigui diligent a l'hora de notificar les obligacions de pagament, com en aquest cas.
Atès el que queda exposat, considero que l'administració no ha garantit la correcta notificació de la multa a la ciutadana afectada, quan podia haver comprovat el motiu de la devolució per part de correus per adreça incorrecta, sobretot tenint en compte que disposava d'aquestes dades i , en conseqüència, se li ha vulnerat el seu dret a poder conèixer el motiu de la denúncia i l'import de la sanció, i a poder-la pagar amb la bonificació del 50%, en el seu cas, el que li ha suposat un greuge que ha de ser revisat.
Atenent les circumstàncies exposades i tenint en compte els principis d'Equitat, Justícia i Bona Administració, el Dret als serveis públics de protecció social i el Dret a la protecció de les persones més vulnerables, contemplats a la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat aquesta defensora formula la següent:
RECOMANACIÓ
Que es revisi i deixi sense efecte la sanció imposada a la Sra. M.G.C., derivada de la butlleta de denúncia 60093773, expedient 1501662, amb els efectes corresponents, i s’acordi el que sigui procedent per tal de restituir-li l’import abonat.