Recomanacions a instància del ciutadà | Defensora de la Ciutadania
Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Queixa per la manca d'actuació d'urbanisme, en relació a la petició d'una llicència d'obres
2024/DCG/312 - Recomanació PENDENT
La senyora RMF s’adreça a aquesta defensora per queixar-se del retard dels tràmits del servei d’Urbanisme i de l’incompliment dels terminis per resoldre les peticions de llicència, amb el perjudici que així li comporta com a professional. Exposa que es troba totalment afectada per la maca de rigor en el compliment dels terminis legals que la Llei d’Urbanisme atorga a les administracions per concedir o no una llicència d’obres i que en el seu cas després de 9 mesos d’espera, la van requerir per esmenar una sèrie d’aspectes del seu projecte, que ho va fer en termini malgrat ser el mes d’agost, i que el dia d'avui encara no té cap resposta. La ciutadana diu que aquest retard està afectant la possibilitat d’accedir als fons Next Generation si l’obra no està acabada, com a molt tard, el desembre de 2026, i a causa del retard de l’administració veu que pot perdre aquestes ajudes i que li serà impossible complir els terminis, sobretot si li deneguen la llicència i ha de tornar a començar amb un projecte nou. Entén doncs que no es compleixen els terminis de la llei i que això perjudica qualsevol iniciativa privada que vol treballar, donar feina i tirar endavant projectes.
Aquesta defensora fa molt temps que rep queixes relacionades amb el Servei d’Urbanisme de l’Ajuntament de Girona i les dificultats que té la ciutadania en general i els professionals en particular per accedir a aquests serveis, i obtenir respostes en els terminis establerts a la llei que, com en aquest cas concret, afecten l’activitat econòmica de professionals que necessiten que els tràmits es desenvolupin dins els terminis de la llei d’urbanisme.
En aquest sentit, és cert que, segons ha pogut constatar aquesta defensora, no és fàcil obtenir resposta de forma àgil i immediata dels serveis d’Urbanisme, que entre d’altres problemàtiques ja denunciades per aquesta defensora, tenen molta lentitud en les seves respostes, que suposen una mala praxi de l’Administració, que té obligació de resoldre amb celeritat i agilitat.
Des dels Serveis d’Urbanisme s’explica que no poden donar més servei, que estan molt carregats de feina i que no poden assumir totes aquestes millores sense un increment de mitjans humans i materials.
Atès que la queixa concreta de la senyora RMF, afecta precisament el dret a obtenir resposta de l’administració, dret que deriva del contingut del dret fonamental de l’article 29.1 de la CE, sense cap ciutadà es pugui veure perjudicat pel seu exercici, i en aplicació dels principis d’Eficàcia dels Serveis Públics i el dret a una Bona Administració, contemplats en la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, aquesta defensora formula la següent:
RECOMANACIÓ
Que es posi fi a aquest greuge i es doni resposta a la petició de llicència d’obres formulada en el seu dia per la senyora RMF sense més retards. Amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin.
Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.
Aquesta recomanació vol garantir l'aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.