Recomanacions a instància del ciutadà | Defensora de la Ciutadania
Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Queixa del retard que pateix el Servei d'Urbanisme en la tramitació dels expedient i de l'incompliment dels terminis per resoldre les peticions de llicència
2024/DCG/331 - Recomanació PENDENT
El Sr. G.M.B, en nom de GRAM Arquitectura i Urbanisme SLP, s’adreça a aquesta defensora per queixar-se del retard que pateix el Servei d’Urbanisme en la tramitació dels expedients, i de l’incompliment dels terminis per resoldre les peticions de llicència, en aquest cas concret en relació amb l’expedient 2023004902, presentat el dia 3 de febrer de 2023. Exposen que després de gairebé dos anys no han rebut cap resposta definitiva ni resolució de la seva petició. Indiquen que el 23 de juliol de 2024 se’ls va comunicar que obtindrien resposta en una setmana, però que a data d’avui continuen sense resposta. Exposen també que han intentat comunicar-se amb aquest servei, concretament amb el Sr. J.A.M., personalment i per correu electrònic, sense que hagin aconseguit que es resolgui la seva petició.
Aquesta defensora fa molt temps que rep queixes relacionades amb el Servei d’Urbanisme de l’Ajuntament de Girona i les dificultats que té la ciutadania en general i els professionals en particular per accedir a aquest servei i obtenir respostes en els terminis establerts a la llei que, com en aquest cas concret, afecten l’activitat econòmica de professionals que necessiten que els tràmits es desenvolupin dins els terminis de la llei d’urbanisme i del procediment administratiu, amb un mínim de seguretat jurídica.
En aquest sentit, és cert que, segons ha pogut constatar aquesta defensora, no és fàcil obtenir resposta de forma àgil i immediata del Servei d’Urbanisme, que entre altres problemàtiques ja denunciades per aquesta defensora, té molta lentitud en les seves respostes, el que constitueix una mala praxi de l’Administració que té obligació de resoldre amb celeritat i agilitat.
Des dels Serveis d’Urbanisme s’explica que no poden donar més servei, que estan molt carregats de feina i que no poden assumir totes aquestes millores sense un increment de mitjans humans i materials.
Atès que la queixa concreta de GRAM Arquitectura i Urbanisme SLP afecta precisament el dret a obtenir resposta de l’administració, dret que deriva del contingut del dret fonamental de l’article 29.1 de la CE, sense cap ciutadà es pugui veure perjudicat pel seu exercici, i en aplicació dels principis d’Eficàcia dels Serveis Públics i el dret a una Bona Administració, contemplats en la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, aquesta defensora formula la següent:
RECOMANACIÓ
Que es posi fi a aquest greuge i es tramiti i resolgui l’expedient 2023004902 instant per GRAM Arquitectura i Urbanisme SLP sense més retards, amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin.
Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.
Aquesta recomanació vol garantir l'aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.