Recomanacions a instància del ciutadà | Defensora de la Ciutadania
Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Queixes per la manca d'atenció de l'Ajuntament davant la impossibilitat de poder descansar per les molèsties provocades per l'activitat del Bar Montnegre 13-15.
2024/DCG/346 - Recomanació PENDENT
La ciutadana DRdM presenta una queixa per la inactivitat de l’administració davant de les reiterades peticions que ha fet a l’Ajuntament per tal que posi fi a les molèsties que ha de suportar, derivades de l’activitat de bar del carrer Montnegre 13-15, davant mateix de casa seva.
La ciutadana exposa que fan molt de temps que va presentant queixes a l’Ajuntament, que truca a la Policia molt sovint i que no obté cap resposta, ni cap actuació per part de l’administració.
Explica que ella viu just davant d’aquest bar, al carrer Montnegre 10, que no pot dormir i les nits són insuportables: aquest bar obre cada dia fins a les 3 i les 4 de la matinada; que ha arribat a tenir taules a fora fins a 2/4 de 2 els caps de setmana i fins a 2/4 d’una la resta de dies, llevat dels dimarts, que fa festa. Que a més quan tanca el bar la gent roman a fora i causen sorolls, aldarulls, fan les seves necessitats al carrer, i això es fa insuportable.
La ciutadana disposa de proves, vídeos, gràfiques del que es percep des de casa seva a les nits, i aquesta defensora pot afirmar que és insuportable i estem davant una flagrant vulneració del seu dret a la salut.
A més la ciutadana ha presentat escrits a l’Ajuntament, a la bústia d’avisos, ha parlat amb el regidor del barri, li ha enviat correus, va parlar amb ell a la visita que va fer al centre cívic de Santa Eugènia el 25 d’octubre, però tot segueix igual, i se sent desemparada.
Que sap que hi ha actuacions de la Policia Municipal que han acudit al lloc, que ha fet alguna intervenció, i que, per tant, l’Ajuntament té constància de les molèsties que genera l’activitat, i tot i així no han fet res i aquest bar continua fent el mateix.
Atès el que exposa aquesta ciutadana, ateses les comprovacions que ha efectuat aquesta defensora, i la informació que ha obtingut de la Policia Municipal i dels Serveis Tècnics de l’Ajuntament; atès que és cert i real que aquest bar disposa de llicència per tenir obert fins a les 3 de la matinada, fet realment incomprensible tenint en compte la seva ubicació i les molèsties que genera; atès que és cert que la ciutadana ha presentat moltíssimes queixes davant l’administració sense que per part seva hi hagi hagut cap actuació efectiva, ni resposta a la ciutadana; atès que hi ha proves evidents que en aquest bar es concentra gent a fora el carrer, que generen molèsties i sorolls, que a més hi fan les seves necessitats, i que aquesta situació afecta directament el descans dels veïns i més en concret el de la ciutadana queixant que té la seva habitació davant d’aquest establiment, i per tant el seu dret a la salut; atès que resulta incomprensible l’autorització d’aquest horari màxim per a aquesta activitat en una zona majoritàriament habitada, on la gent necessita descansar per anar a treballar, on hi ha nens i famílies, aquesta defensora considera que:
- Ha de prevaler el dret a la salut dels veïns que en aquest cas es veu reiteradament vulnerat
- Que l’horari d’activitat fins a les 3 de la matinada és incompatible amb el dret al descans dels veïns.
- Que també ho és el que pugui tenir una terrassa exterior.
- Que a més l’Ajuntament té proves suficients que demostren que aquest bar no respecta aquest dret dels veïns, que no adopta mesures per evitar l’increment de les molèsties a l’exterior, ni controla l’actitud dels seus clients que denota aquesta falta de respecte.
- Que l’administració no ha fet cas de les reiterades peticions de la ciutadana en aquest sentit i no ha adoptat cap resolució efectiva.
Per tot això i atenent els principis d’Eficàcia dels Serveis Públics, i el Dret a la Salut i al Descans, contemplats en la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, formulo la següent:
RECOMANACIÓ
Que l’Ajuntament adopti les mesures necessàries per tal de posar fi a les molèsties generades per aquest establiment, procedint si és necessari al seu tancament; que en qualsevol cas i de manera immediata es procedeixi a la reducció del seu horari, per tal que sigui compatible amb el descans dels veïns, i en cap cas s’autoritzi la terrassa exterior; i adopti les mesures que consideri oportunes per garantir el dret a la salut dels veïns.
Tot això amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin.
Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.
Aquesta recomanació vol garantir l'aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.