Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Disconformitat amb la notificació d'una sanció pagada i ferma
2024/DCG/137 - Recomanació PENDENT

La senyora MMNF presenta una queixa davant aquesta defensora perquè  ha tingut coneixement que l’Ajuntament li reclama 160 € d’una multa que ella en el seu moment va abonar segons l’import consignat en la butlleta que li van notificar. 

En efecte, en data 15 de novembre de 2023, li van notificar la  butlleta 60121382 per infracció de les OMC. Aquesta denúncia se li va  notificar a l’acte i la ciutadana es va acollir al pagament amb descompte del 50%. En la mateixa butlleta es va consignar el domicili que els va facilitar la denunciada, carrer Nord, 31 de Vilablareix, que en aplicació del que disposa l’article 87. 3 f) del RD 6/2015 de 30 d’octubre és el domicili que indica l’interessat a efectes de notificacions, i on obligatòriament se li han de fer totes aquelles que derivin de la tramitació de la denúncia i expedient sancionador.

En la mateixa butlleta s’indicava que l’import de la multa a pagar era de 80 € i els agents van informar a la denunciada que podia pagar amb descompte, tal com diu en la pròpia butlleta “pagament amb descompte del 50% en el termini dels 20 dies naturals següents als de la data de la notificació de la denúncia”. 
En la mateixa butlleta també s’hi indica que si la persona denunciada opta pel procediment abreujat, és a dir, per pagar amb descompte, això implica: renúncia a formular al·legacions (en cas que es formulin es tindran  per no presentades), la finalització del procediment sense necessitat de dictar resolució expressa, l’esgotament de la via administrativa (només es podrà recórrer davant de la jurisdicció contenciosa administrativa) i la fermesa de la sanció en el moment del pagament.

En conseqüència, la senyora MMNF quan va procedir al pagament d’aquesta sanció consta aquest pagament a l’Ajuntament el dia 16 de novembre de 2023- va acceptar la sanció, i el procediment administratiu va quedar finalitzat, la via administrativa esgotada i la sanció ferma, definitiva, i per tant irrevocable.

Amb posterioritat, la senyora MMNF va rebre, en data 3 de maig de 2024 -sis mesos després de la denúncia- una notificació al seu domicili del carrer Nord 31 de Vilablareix, d’un decret d’Alcaldia on li comunicaven que anul·laven una liquidació -que ella mai no havia rebut- per import de 160 €, i  acordaven retrotreure les actuacions al moment de la notificació de la denúncia, acordant notificar de nou la denúncia amb l’import que restava per ingressar. 

Després d’aquesta notificació va contactar amb l’Ajuntament i li van dir que ja rebria la notificació de la denúncia, però no la va rebre mai, perquè com es dirà, no li van adreçar al domicili designat.
Examinada la queixa de la ciutadana i l’expedient administratiu aquesta defensora ha de demanar la nul·litat radical de tot l’expedient sancionador davant la sèrie d’irregularitats que s’hi detecten, amb una clara vulneració del dret a un procediment amb totes les garanties de l’article 24 de la CE i del dret a la seguretat jurídica, a la no aplicació retroactiva de les normes desfavorables, segons els següents fets:

  • La sanció imposada a la ciutadana amb la butlleta 60121382 per import de 80 € que ella va pagar amb descompte, segons ingrés a l’Ajuntament de data 16 de novembre de 2023, era  ferma i definitiva, per aplicació del que la mateixa butlleta indica quan informa de la possibilitat d’acollir-se al procediment abreujat i pagar amb descompte. Per tant, és un acte irrevocable segons la mateixa administració,  que no pot anar en contra dels seus propis actes.
  • El domicili que va designar la ciutadana a efectes de notificacions i que és a qui se li havien de fer totes les relacionades amb aquest expedient segons l’article 87.3f) del RDL 6/2015, és el de carrer del Nord, 31 de Vilablareix, resultant nul·les de ple dret totes les notificacions que s’han fet amb posterioritat al decret d’anul·lació de la liquidació i retroacció de les actuacions, que s’han fet a un altre domicili que no era el designat per la ciutadana.
  • Les actuacions posteriors a la butlleta de denúncia del dia 15 de novembre 2023 consistents en una rectificació unilateral de l’agent quan la ciutadana ja havia rebut la denúncia i havia pagat amb descompte, consistent en una anotació en data 27 de novembre de 2023 on es diu “l’import de la  butlleta no es correspon amb l’article infringit, ha de ser de 200 euros”, i l’agent hi afegeix en resposta el dia 28 de novembre de 2023 que “per error involuntari a la quantia de la denúncia es va posar 80 euros quan la quantia és de 200”, no poden tenir cap efecte perquè no es va notificar a la ciutadana aquest error, i no es va tenir en compte que ella ja havia pagat i, per tant, la sanció era ferma.  
    L’Administració, en lloc d’admetre el seu error -un cop constava que la senyora Nadal ja havia pagat- i arxivar l’expedient, genera una liquidació per l’import restant de 160 €, sense cap notificació a la senyora Nadal. Des del Departament de Multes demanen a recaptació la situació d’aquest expedient, que finalment porta a l’anul·lació de la liquidació perquè precisament la butlleta era per import de 80 € i s’havia pagat el 50% de manera que la liquidació  per 160 € no procedia. Però tampoc procedia altra cosa que arxivar les actuacions. En canvi, se li notifica correctament a l’adreça designada en el decret d’Alcaldia.
  • La posterior notificació de denúncia, és a dir, la nova notificació de denúncia amb indicació que la quantia era de 200 € i no de 80 €, i que, per tant, se la sanciona per la diferència, també és nul·la de ple dret  per dos motius:
    1. per no haver-se notificat al domicili indicat a la butlleta de denúncia, de conformitat amb el que diu l’article 87. 3 f) del Decret 6/2015 i haver generat indefensió a la ciutadana, que no va rebre la notificació.
    2. perquè es refereixen a un expedient que ja era ferm i definitiu, i per tant no li pot aplicar de manera retroactiva una decisió desfavorable que perjudica clarament la ciutadana.

Aquesta sèrie d’errors comesos en la tramitació de l’expedient no es poden traslladar a la ciutadana, i és l’Administració qui havia d’assumir les conseqüències de l’actuació errònia de l’agent al quantificar la sanció, i exigir en tot cas responsabilitats al funcionari,  però en cap actuar de la forma exposada, en una demostració clara de mala Administració, i vulneració de drets fonamentals, motiu pel qual i atenent els principis d'Eficàcia dels Serveis Públics, Transparència i Bon Govern, formulo la següent:
 

RECOMANACIÓ

Que s’anul·li i es deixi sense efecte la segona notificació de denúncia butlleta 60121382, expedient 1481201, per import de 200 €, derivada del Decret d’Alcaldia  2024011753,  amb totes les conseqüències que se’n derivin, i s’arxivi definitivament atès que la sanció derivada d’aquesta butlleta és ferma des de data 16 de novembre de 2023.

Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.

Aquesta recomanació vol garantir l'aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.

Tornar
— 100 articles per pàgina
S'estan mostrant 1 - 100 de 106 resultats.