Recomanacions a instància del ciutadà | Defensora de la Ciutadania
Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Disconformitat amb la tramitació d'un expedient sancionador per accedir al Barri Vell
2024/DCG/087- Recomanació ACCEPTADA
El senyor MCM presenta una queixa amb relació a la butlleta de denúncia D0302130, expedient sancionador 1483988.
La seva queixa deriva del fet que no se li hagués notificat mai la denúncia, -el que li hagués permès pagar amb bonificació- i que només se li notifiqués la sanció de 200 euros, que va haver de pagar sense la reducció del 50%, el que li genera un greuge i una clara indefensió perquè en no haver estat notificat de la denúncia ha hagut de pagar el doble.
Exposa que ell va fer els tràmits per demanar tant l’accés al Barri Vell pel padró com per obtenir l’autorització d’estacionament de la moto que havia comprat, i tal com ha comprovat aquesta defensora, la petició la va fer el 12 de novembre de 2023, el van requerir perquè faltava encara documentació, i finalment el 29 de desembre de 2023 li van concedir el distintiu d’estacionament, però el 14 de desembre de 2023 ja tenia l’autorització d’accés perquè a l’estar empadronat a Girona la DGT comunica a l’Ajuntament les dades del propietari de la moto per liquidar l’IVTM, i aquest fet li dona autorització d’accés automàtica.
La qüestió és que el ciutadà desconeixia que el padró li donava l’accés automàtic al Barri Vell un cop la DGT comunica les dades del vehicle, i com que estava pendent de portar el permís de circulació i l’assegurança que li demanaven per l’autorització d’estacionament -que va obtenir el 29 de desembre de 2023-, quan li van entregar va pensar que havia estat accedint sense permís perquè desconeixia que ja el tenia des del dia 14, i va presentar una instància el dia 5 de gener de 2024 en la que posava en coneixement que havia entrat diverses vegades al Barri Vell i que no volia que el sancionessin per tots els accessos que hagués pogut fer abans de tenir l’autorització -pensant que en serien diversos-.
Aquesta instància no feia referència a cap denúncia concreta, era una simple explicació del que li havia passat, i que li van aconsellar que presentés des del mateix Ajuntament.
Com a conseqüència d’aquesta actuació, feta amb absoluta bona fe i de la qual no es pot deduir que tingués coneixement de la butlleta concreta número D0303130, resulta que l’Ajuntament la tramita com si fossin unes al·legacions a la notificació d’una denúncia i posteriorment li desestimen i li notifiquen directament la sanció de 200 euros per accessos indeguts abans del dia 14 de desembre de 2023, sense possibilitat de pagar amb el descompte del 50% quan mai abans li havien notificat la denúncia ni la podia entendre notificada.
De l’expedient examinat es desprèn efectivament no només que no se li va notificar la denúncia, sinó que el ciutadà el 5 de gener de 2024 va fer un escrit manifestant que havia entrat al Barri Vell sense encara tenir l’autorització i que no volia que el multessin perquè no ho sabia, en cap cas fent al·legacions contra una denúncia de la qual no tenia cap coneixement.
El fet que després se li notifiqui la sanció -sense possibilitat de pagar amb el descompte- perquè l’Administració entengui que l’escrit presentat és un reconeixement de la denúncia per part del ciutadà, no deixa de ser l’aplicació d’una reformatio in peius, prohibida per la llei i una mala praxis de l’Administració perquè en cap cas es pot deduir de l’escrit presentat pel ciutadà el dia 5 de gener de 2024 que tingués coneixement de la butlleta de denúncia D0302130, ni de la infracció atribuïda, ni de l’import de la sanció, ni el seu dret de pagar amb bonificació, i el que li comporta és una conseqüència molt pitjor, que s’hagués estalviat de no haver presentat cap escrit. Aleshores li haurien hagut de notificar la denúncia, i ell hauria pogut pagar amb la bonificació corresponent, si així ho hagués considerat, i per tant se’l va privar d’aquest dret.
Atès tot l’exposat, aquesta defensora considera que hi ha hagut un error en el procediment com és no notificar la denúncia al ciutadà, i privar-lo del dret a pagar amb bonificació, i per tant una nul·litat que vicia tota la tramitació de l’expedient, en conseqüència i atenent al principi de la Transparència, el Dret a la Informació, i al Bon Govern, formulo la següent:
RECOMANACIÓ
Que es deixi sense efecte la sanció derivada de la butlleta D0302130 i expedient sancionador 1483988 i s’anul·li, amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin, i en el cas que no hagi prescrit la infracció es notifiqui la denúncia al ciutadà amb totes les garanties perquè pugui fer al·legacions o en el seu cas pagar amb bonificació.
Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.
Aquesta recomanació vol garantir l'aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.