Recomanacions a instància del ciutadà | Defensora de la Ciutadania
Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Queixa per indefensió davant la manca de notificació d'una butlleta de denúncia que es tramita per via executiva
2024/DCG/059 - Recomanació ACCEPTADA
El senyor JJMCR s’adreça a la defensora de la ciutadania exposant que la Policia Municipal el va denunciar per fer ús del mòbil mentre conduïa, però que no li van notificar la denúncia atès que estaven fent un altre servei. Els agents van fer una foto del seu DNI i de la moto -per tenir les seves dades i la matricula- i li van dir que ja rebria la denúncia corresponent.
Això era el dia 14 de desembre de 2023 a la plaça del “barco” cantonada amb el carrer Agudes, i va quedar tranquil esperant que li notificarien degudament la denúncia.
La seva sorpresa va ser rebre un avís de Recaptació conforme s’iniciava la via de constrenyiment, i ha hagut de pagar l’import de la sanció amb recàrrec.
Davant d’això ell va presentar un escrit a l’Ajuntament, va demanar còpia de la denúncia, on efectivament consta que no li van notificar perquè els agents feien un altre servei. Està clar que hi ha hagut una infracció de les normes més essencials del procediment que li han causat indefensió. En aquest sentit, no només se l’ha privat de poder fer al·legacions i en el seu cas recurs, sinó que ni tan sols ha pogut fer el pagament amb la corresponent bonificació del 50% per conformitat amb la sanció i a més a més ha hagut de pagar l’import de la sanció amb el recàrrec corresponent, per evitar un embargament.
A la vista de l’expedient, del que efectivament es demostra que no es va notificar la denúncia per raons totalment alienes al ciutadà queixant, atès que, com fa constar l’agent en la mateixa butlleta, estaven fent un altre servei i no se li va entregar còpia de la denúncia, ni se li va notificar; aquesta defensora considera que hi ha hagut un error en el procediment com és no veure que el ciutadà no estava notificat, i per tant una nul·litat que vicia tota la tramitació de l’expedient, i que hi havia motiu per revisar-lo i deixar-lo sense efecte, i per tant i atenent el principi de la Transparència, el Dret a la Informació, i al Bon Govern, formulo la següent:
RECOMANACIÓ
Que es deixi sense efecte la sanció derivada de la butlleta 60121986, i la posterior via de constrenyiment, s’anul·li el procediment sancionador i es torni a iniciar amb la corresponent notificació de la butlleta per tal que el ciutadà pugui fer al·legacions o en el seu cas pagar amb la bonificació del 50%.
Tot això amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin.
Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.
Aquesta recomanació vol garantir l'aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.