Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Disconformitat amb una sanció imposada per parar davant l'hospital Trueta per recollir el seu marit
2023/DCG/341 - Recomanació ACCEPTADA

La senyora MTS s’adreça a l’Oficina de la Defensora per exposar la seva disconformitat amb una denúncia imposada per un agent de la Policia Municipal quan estava recollint al seu marit d’una sessió de diàlisi a l’Hospital Josep Trueta. 

Les dades de la butlleta 60059606 són les següents:
Data: 28 de juliol de 2023 - Hora 21:04 – Matrícula del vehicle xxxxx
Infracció: Estacionar en una zona reservada per persones amb la mobilitat reduïda. Lloc: Avinguda de França (Hospital Josep Trueta) Import: 200€

El dia 28 de juliol la senyora MTS anava a recollir el seu marit, en sortint d’una sessió de diàlisi, com cada dilluns, dimecres i divendres a l’Hospital Josep Trueta. 

Es va parar davant de l’Hospital, on sembla ser, que es permet la parada per poder baixar o recollir un pacient. En aquest moment es va apropar l’agent de la PM número 10297 dient-li que havia de sortir d’allà. Ella va explicar que estava esperant el seu marit que ja l’havia avisat que havia acabat la sessió de diàlisi i que estava baixant. L’agent li va respondre que aquell no era el seu problema i que havia de sortir d’allà. 

La senyora MTS va marxar i va fer la volta per donar temps al seu marit que fos fora de l’Hospital.  

Efectivament, en fer la volta el seu marit ja hi era, i va parar, no estacionar, en un espai per minusvàlids, per recollir-lo i tot seguit apareix el vehicle de la PM amb el mateix agent, se li va entravessar al seu vehicle, barrant el pas, com si d’un criminal es tractés, va baixar del vehicle i li va dir: Que! Vamos de listilla!! A lo que la senyora MTS va respondre: perdona? L’agent li va demanar la documentació, mentre li anava dient que li havia dit que marxés i que havia fet la volta per tornar. Efectivament, és el que havia fet per donar temps al seu marit a sortir de l’Hospital. El seu marit que ja era allà li va ensenyar el catèter conforme havia restat fent diàlisi. L’agent va fer cas omís i els hi va entregar la butlleta. Ells van marxar i vana anar a la Policia Municipal per aclarir els fets. 

A la Policia Municipal, en dir que es tractava d’una multa, només els van dir que esperessin a rebre-la i que després podrien reclamar.

El fet és que la ciutadana quan va rebre la multa ja estava en executiva, ja que en ser-li entregada en mà, en el mateix moment, la denúncia ja constava com a notificada i en esgotar el termini va passar a executiva. 

En rebre l’executiva va venir a informar-se a l’Oficina de la Defensora que li va aconsellar que fes un recurs, que evidentment va ser desestimat per extemporani.   

Davant de totes aquestes circumstàncies la defensora fa les següents reflexions:

  • La senyora MTS no va actuar de mala fe, ja que ha constatat, mitjançant un justificant de l’Hospital Trueta, que efectivament el seu marit sortia de fer una sessió de diàlisi. 
  • Va fer la volta no per intentar enganyar el Policia, sinó que ho va fer per donar temps a que el seu marit sortís de l’Hospital i poder-lo recollir, estant el menys temps possible davant de l’Hospital. 
  • La informació donada des de la Policia Municipal no va ser del tot correcte. Eren les 21.50 del vespre i no van poder entrar, només en trucar al timbre, i en dir que es tractava d’una multa, per l’intèrfon els hi van dir que esperessin rebre la denúncia i llavors podrien reclamar. Aquesta informació era insuficient, si haguessin pogut atendre millor la senyora MTS haguessin pogut veure que la denuncia ja estava notificada a l’acta i haguessin pogut informar-la que ja no rebria cap notificació per poder pagar amb descompte o reclamar. També haurien pogut preguntar, per l’intèrfon mateix, si la butlleta havia estat notificada a l’acta i informar en conseqüència. Però tot això no es va fer i per aquet motiu la senyora MTS, seguint les instruccions rebudes, va esperar a rebre la denúncia, però ja la va rebre amb executiva. 
  • Aquesta defensora també vol insistir en el fet que el model de la butlleta, amb la que va ser denunciada la senyora MTS, en el seu revers és del tot il·legible, la qual cosa suposa una absoluta indefensió, que no compleix els mínims requisits legals de qualsevol denúncia que regula el procediment sancionador, segons el RDL 6/2015 d’aplicació en aquest procediment (art 87. 2), i per tant impedeix que la ciutadana pugui assabentar-se del procediment a seguir i dels recursos que pot exercitar en contra.    

Atenent les circumstàncies exposades, i atenent els principis d’Eficàcia dels Serveis Públics, Transparència i Bon Govern, contemplats a la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, aquesta Defensora creu que hi ha arguments suficients per demanar la revisió d’aquest expedient sancionador i formula la següent:

RECOMANACIÓ


Tenint en compte les circumstàncies acreditades en el moment de la denúncia, i l’atenció rebuda a la PM, que es deixi sense efecte, per nul·litat de ple dret per infracció de les normes essencials del procediment, la sanció imposada a la senyora MTS, derivada de la butlleta número 60059606 amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin. 

Que s’adoptin les mesures que calguin per a evitar que Correus continuï amb aquesta mala praxi, pel que fa a les notificacions de l’Administració Pública.  

Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.

Tornar