Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Error en la comunicació en quant a la bonificació de la taxa de recollida d'escombraires per l'exercici 2024
2024/DCG/012 - Recomanació ACCEPTADA

La senyora MPZ presenta una queixa en la que exposa el següent:
Que, essent una beneficiària de la bonificació de la taxa d’escombraires, ha perdut la bonificació per aquest any 2024 degut a un error o insuficient informació de la persona que la va atendre a l'OAMR el mes de març de 2023. 
Segons explica, en aquella data va telefonar per demanar informació en relació amb la bonificació de la taxa d’escombraries, com feia cada any, atès que se li va reconèixer el 2022 i el 2023, però no li van explicar res del canvi de gestió. Així, segons la ciutadana només li van dir que no calia que sol·licités la bonificació perquè ja ho tenia autoritzat. Com a conseqüència d’aquesta conversa ella no va fer res més, i per tant no va fer la petició de bonificació abans de final d’any.
Segueix explicant que el dia 9 de gener del 2024 la van trucar des de l’Ajuntament, (tot i que des de les oficines de Recaptació diuen que va telefonar ella perquè ells no truquen mai per donar cap informació), i li van dir que havia de demanar la bonificació, en contra del que afirma li van dir el mes de març, i per tant ja no va ser temps a demanar-la pel 2024.
Ella assegura que no la van informar correctament i que si el mes de març li haguessin dit que podia venir el mes d’octubre, novembre o desembre a demanar la bonificació ho hagués fet, i, en canvi, al dir-li que ja ho tenia autoritzat, ja no va venir i, per tant, ja ha perdut la bonificació pel 2024. 
Aquesta defensora ha parlat amb el servei de Recaptació que informa que s’ha de demanar cada any la bonificació, i que així s’informa la ciutadania. Tot i que la ciutadana queixant ho nega, sembla lògic pensar que si els anys anteriors ho demanava, quan va trucar per informar-se dels canvis en la gestió del cobrament de la taxa també ho hagués demanat, malgrat que no es pugui demostrar el contingut de la conversa. 
Des de la posició de la ciutadana cal tenir en compte que hi havia tot l’enrenou del canvi de gestió de la taxa, amb totes les incidències que se n’han derivat, i també que cada any la demanava, i se li havia anat concedint. Per això el més probable és que es tracti d’un malentès derivat de l’atenció telefònica, donat que aquesta ciutadana no hagués deixat de renovar aquesta bonificació per negligència seva, que, d'altra banda, és del 90% i li suposa un import considerable.
Aquesta Defensora entén que la pèrdua d’aquesta bonificació degut a un possible malentès per la informació rebuda verbalment, no ha de perjudicar la ciutadana que actua de bona fe, i caldria atendre les reclamacions ciutadanes en les quals es posa de manifest un error de comunicació.
Finalment, cal tenir en compte que la senyora MPZ compleix les condicions per ser beneficiària, de la bonificació de la taxa d’escombraries, i és l’Ajuntament -i abans la companyia de les aigües- qui estableix els criteris per demanar o no la renovació, criteris que, d'altra banda, no tenen a veure amb la situació del contribuent, sinó en facilitar la gestió de la taxa i el seu cobrament a l’Administració. 
Atès el que he exposat i atenent els principis d’Igualtat de drets i no discriminació i Eficàcia dels Serveis Públics, contemplats en la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, entenc procedent una rectificació, i per tant formulo la següent:

RECOMANACIÓ

Que l’Ajuntament reconsideri la seva decisió i pels motius exposats i la més que possible confusió o malentès sofert per la ciutadana derivat de la informació rebuda, pugui acordar bonificar-li el rebut de la taxa d’escombraries corresponent a l’any 2024. Tot això amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin. 

Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.
Aquesta recomanació vol garantir l'aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.

Tornar