Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Disconformitat amb el procediment de notificació d'una sanció il·legible, sense les garanties mínimes que estableix el procediment sancionado
2023/DCG/268 - Recomanació ACCEPTADA

El senyor JRM s’adreça a l’Oficina de la Defensora per exposar que ha estat víctima d’una actuació que considera del tot irregular, quan el van denunciar amb la butlleta número 60053542, i diu el següent: 

El dia 2 de febrer de 2023 a les 11:30 del matí va sobrepassar a un vehicle que no anava identificat com a vehicle policial, i que estava aturat en un pas de vianants. Tot seguit aquest vehicle va arrencar i el va seguir tot fent-li llums, fins que el senyor JRM es va aturar, i l’altre vehicle se li va travessar davant. 

Que del vehicle en va baixar un home amb una jaqueta on deia “policia”, i se li va adreçar requerint-li la documentació. Que el senyor JRM va accedir-hi i li va lliurar el seu DNI. Després de diverses paraules i, segons el senyor JRM  de molt males maneres, l’agent li va dir que el multava i tot seguit li va lliurar el resguard groc de la multa tirant-l’hi dins el vehicle, rebregat i sense ni tan sols haver-li dit si volia signar la butlleta. 

Que la còpia de la multa que li va entregar l’agent i que el ciutadà adjunta amb la seva queixa, és il·legible i inintel·ligible. No només no es pot veure cap anotació, ni conèixer el motiu de la denúncia, el lloc i l’import de la multa perquè no s’hi veu res escrit, sinó que a més, pel propi format de la butlleta resulta impossible llegir la informació de drets que consta al darrere, de manera que no coneix degudament els fets que se li atribueixen i dels recursos que pot exercitar en contra d’aquesta denúncia.

Que posteriorment, i malgrat que ell va facilitar el seu domicili del carrer Torre Rafaela, 2 a l’agent, a qui va entregar el DNI, no en va saber res més fins que per mitjà de la seva entitat bancària va saber que li havien embargat el compte. Això s’explica perquè l’Ajuntament no li va fer cap notificació al seu domicili sinó al domicili fiscal, i que no coincideix amb el que ell va facilitar. 

El senyor JRM considera que hi ha hagut una actuació totalment irregular per part de l’agent, tant en la imposició i tramitació de la multa, com en el procediment de cobrament forçós del seu import, que ha vulnerat el seu dret fonamental a un procediment amb totes les garanties, i li ha causat una efectiva indefensió.

Efectuada per aquesta defensora la corresponent petició d’informació en relació a l’actuació de l’agent i al tràmit de la multa i de la seva execució, en resulta el següent: 

  1. Que és cert -tal com confirma l’intendent de la Policia Local- que hi ha vehicles de la Policia sense identificar destinats a vigilar conductors que puguin està utilitzant el telèfon mòbil, i que a vegades aquests mateixos agents també sancionen conductors per altres motius si els veuen cometent alguna infracció, com va ser el cas.
  2. Que la còpia o resguard de la multa que ens aporta el senyor JRM i que consta escanejada a l’expedient és del tot illegible, no es veu absolutament res del que ha escrit l’agent i tampoc espot llegir ni amb lupa el que posa darrere, el que efectivament com es dirà, suposa una absoluta indefensió pel ciutadà que ha estat denunciat, i que no compleix els mínims requisits legals de qualsevol denúncia. Crida enormement l’atenció que, en canvi, la que surt a l’expedient, l’exemplar de la butlleta del Policia, es veu absolutament tot correctament escrit, pel que fa als fets, hora, lloc, domicili del senyor JRM, etc. 
  3. Que la via de constrenyiment o execució de la multa no se li va notificar en el domicili que ell va designar i que consta a la butlleta de l’agent, sinó al domicili fiscal que consta a l’Ajuntament, en contra del que contempla la llei especial, en aquest cas el RDL 6/2015 de 30 d’octubre, segons la qual, art 87. 2 d) , 87.3 i 90.1 el domicili a efectes de notificacions és el que consti en la butlleta de denúncia. 

Atès el que queda exposat, aquesta defensora considera:

  1. Que la forma en com s’ha efectuat la denúncia i s’ha notificat la butlleta al senyor JMR és nul·la de ple dret, per infracció de les normes essencials del procediment sancionador de RDL 6/2015 d’aplicació en aquest procediment (art 87. 2), perquè la còpia de la denúncia que va rebre, i que serveix de notificació a tots els efectes, no compleix cap d’aquestes mínimes garanties:

    No consta la identificació del vehicle, no consta la identitat del conductor, no consta la descripció del fet, lloc, temps i hora, ni consta tampoc el número de l’agent que fa la denúncia, a més del fet que -com ja ha dit aquesta defensora en altres ocasions i ha donat lloc a una recomanació- el format d’aquesta butlleta i la minúscula lletra que conté la informació de les garanties del procediment no es pot llegir. Això li ha provocat una autèntica indefensió perquè no ha pogut conèixer els fets motiu de denúncia, ni en conseqüència exercir els seus drets, i com a mínim l’agent que li va la lliurar la còpia de la butlleta s’havia d’assegurar que aquesta còpia complia amb tot els requisits de l’article 87.2d) del RDL 6/2015. 
  2. Que l’actuació posterior de reclamació de la multa per la via de constrenyiment, consistent en que el ciutadà es troba amb un embargament al seu compte sense que ni tan sols li hagin notificat a l’adreça que consta a la butlleta de denúncia, perquè l’Ajuntament li notifica al domicili fiscal, ignorant que deriva d’una sanció i que s’ha de notificar al domicili de la denúncia, torna a vulnerar el seu dret fonamental a un procediment amb totes les garanties. 

Ateses les anteriors consideracions i atenent els principis d’Eficàcia dels Serveis Públics, Transparència i Bon Govern, contemplats a la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, aquesta Defensora formula la següent:

RECOMANACIÓ


Que es deixi sense efecte per nul·litat de ple dret per infracció de les normes essencials del procediment la sanció imposada al senyor JRM, derivada de la butlleta número 60053542, així com les actuacions posteriors de reclamació i cobrament per la via de constrenyiment d’aquest import i recàrrecs corresponents, pels mateixos motius, amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin. 

Que s’adoptin les mesures que calguin per tal d’evitar que Correus continuï amb aquesta mala praxis, en quant a les notificacions de l’Administració Pública.  

Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.

Tornar