Recomanacions a instància del ciutadà | Defensora de la Ciutadania
Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Queixa per disconformitat amb una sanció imposada per estacionar en zona reservada al camp del Montilivi, quan estava autoritzada per fer-ho
2023/DCG/332 - Recomanació ACCEPTADA
La senyora ASC presenta una queixa davant aquesta defensora en relació amb una multa derivada de la butlleta número 60086286, expedient sancionador 1476467, per estacionar el vehicle en una zona temporalment prohibida per activitats autoritzades, a l’avinguda Montilivi s/n, que era la zona que es va senyalitzar pel partit de futbol del Girona i el Madrid.
Que ella treballa pel Girona FC, en concret a protocol, i disposa d’autorització per estacionar als llocs reservats a fora de l’estadi. Aporta aquesta targeta, que disposa d’un codi QR. Que quan arriba al camp, primer els controladors d’accés fan la lectura del codi de la targeta i després la deixen entrar i estaciona el vehicle al lloc reservat. Com que els controladors ja li marquen l’accés, no deixa la targeta a dins al vehicle per evitar que algú li capti el codi QR i un altre dia el pugui utilitzar fraudulentament, seguint a més les indicacions que en aquest sentit li ha fet el club.
Que el dia 30 de setembre hi havia el partit Girona - Madrid. Ella va arribar molt abans perquè era un dia de molta afluència, devien ser les 12 i escaig del migdia, i el perímetre per estacionar als llocs reservats es va establir abans del que és habitual, per mesures de seguretat, de manera que quan va arribar ja estava delimitada la zona on no es podia estacionar, llevat els autoritzats. Ella, però, com que té l’autorització, hi va accedir igualment, però tampoc no havien arribat encara els controladors, de manera que va estacionar el vehicle sense que li haguessin llegit el codi QR, i sense deixar la targeta a dins per evitar que li captessin el codi.
Posteriorment, va accedir a les oficines per fer les seves tasques abans de tornar a marxar -perquè havia d’anar a rebre el president del Madrid- i quan va sortir per agafar el cotxe, a les 14:30 es va adonar que se l’havia endut la grua.
La ciutadana va haver de retirar-lo del dipòsit pagar la taxa, i posteriorment va rebre la notificació de la denúncia i sanció, que també va pagar.
Que suposa que la van multar perquè la Policia Municipal desconeixia que ella tenia autorització perquè no deixa la targeta dins el vehicle, i que a més al no haver-hi cap controlador quan ella va arribar, no van poder avisar que era un vehicle autoritzat.
Que no entén per què no hi ha coordinació en aquest sentit amb la Policia, perquè si ella té una targeta, que l’autoritza, però que no pot deixar al cotxe pel codi QR i aquest és suficient perquè el club consideri que amb la lectura del codi queda autoritzada a entrar, com a mínim la Policia hauria de saber-ho, o saber les persones i matrícules que tenen autorització precisament per evitar aquests incidents, tenint en compte que són treballadors del Girona FC.
Que considera injusta la sanció perquè ella es va limitar a fer el que li diu el club, i no era conscient que el fet que no hi hagués el controlador de les persones que tenen accés a estacionar amb la lectura del codi, pogués comportar l’actuació de la Policia Municipal, la multa i la retirada de la grua, tenint en compte que ella sí que té aquesta autorització i que no va actuar amb cap mala fe.
Atès que la ciutadana sí que disposava de la corresponent acreditació que li va lliurar el Girona FC, tal com ha acreditat davant d’aquesta defensora; atès que el sistema de funcionament que exposa que se segueix per accedir als espais reservats amb els vehicles, consisteixen en la prèvia lectura pel personal corresponent del codi QR de la targeta, i un cop aparcat -per consell del mateix club- ja no cal deixar-la visible al vehicle; atès que com indica la ciutadana el dia indicat era un dia especial per ser un partit Girona-Madrid, i va anar abans a l’estadi per poder començar a treballar, i va deixar el cotxe al lloc habitual sense que el personal que controla l’accés hagués arribat, i sense la targeta posada al vehicle per evitar l’ús fraudulent; atès que la Policia Local no ho sabia perquè no hi ha coordinació amb el personal que controla l’accés dels vehicles, que, com ja he dit, encara no havien arribat; atès que precisament ella és personal autoritzat i que si hagués arribat més tard li haurien permès l’accés a l’espai reservat, o fins i tot si hagués deixat la targeta col·locada en lloc visible, i no l’haurien multat, ni retirat el vehicle, entenc que concorren raons, d’equitat i proporcionalitat, que constitueixen una causa suficient i justificada per tal que es pugui revisar aquesta sanció i deixar-la sense efecte, i atès també al principi d’eficàcia dels Serveis Públics i Bona Administració, amb aquesta finalitat formulo la següent:
RECOMANACIÓ
Que es revisi, s’anul·li i es deixi sense efecte la sanció imposada a la senyora ASC derivada de la butlleta número 60086286, expedient sancionador 1476467, amb les conseqüències que se’n derivin, així com la taxa de la grua que va haver de satisfer per recuperar el vehicle atès que també és conseqüència d’aquesta actuació.
Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.
Aquesta recomanació vol garantir l'aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.