Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Disconformitat amb el precepte infringit en una sanció per estacionar fora dels límits establerts
2023/DCG/059 - Recomanació REBUTJADA

El senyor EVH, presenta una queixa davant aquesta Defensora denunciant que ni al carrer del Nord, ni al carrer Hortes, on el van multar, no hi ha, a cap costat de la vorera, places d’estacionament senyalitzades al paviment, ni reserva d’espais per estacionar, més enllà de la senyalització que hi ha davant el supermercat Novavenda.

El senyor EVH té autorització per entrar al carrer Nord per accedir al carrer Hortes, 22, que és on viu, atès que hi ha una pilona que impedeix l’accés de persones que no tenen l’autorització. 

El dia que el van sancionar, el 3 d’agost de 2022, a les 10:55 h va estacionar el seu vehicle davant del número 15 del carrer Hortes, per descarregar, i va ser sancionat per “estacionar fora del perímetre marcat per a fer-ho”, per infracció doncs de l’article 14.3 de l'Ordenança Municipal de Circulació, i no li van notificar per estar absent en aquell moment. 

Posteriorment, en ser notificat va fer al·legacions i recurs de reposició que no va prosperar, i va pagar la multa. 

El ciutadà es queixa davant aquesta Defensora que no entén el que indica aquesta multa atès que ell disposa d’autorització per entrar al seu carrer i arribar fins a casa seva, i que per força ha d’aturar-se allà per descarregar. És cert que allà i en tot el carrer Hortes, no hi ha cap senyalització al paviment que delimiti espais d’estacionament, ni tampoc prohibició d’estacionar, llevat de l’espai de davant del supermercat Novavenda.

Atès que segons la denúncia i posterior notificació de la sanció aquesta va consistir en infringir l’article 14.3 de l'Ordenança Municipal de Circulació que literalment diu: En els estacionaments amb senyalització al paviment, els vehicles s’han de col·locar dins del perímetre marcat. 

Atès que a la zona on es trobava el vehicle segons la denúncia, no hi ha cap senyalització al paviment, i per tant el vehicle del sancionat difícilment podia estar fora de cap perímetre marcat a l’efecte. 

Atès que el ciutadà sancionat va fer al·legacions explicant que es van aturar per descarregar el vehicle, i insisteix en el fet que es tracta d’un carrer de vianants en el que només hi poden accedir els vehicles autoritzats com en el seu cas, i que per poder descarregar el vehicle no tenen altra opció que accedir-hi com a vehicle autoritzat; atès que no hi ha senyalització al paviment a partir de la qual es pugui entendre que va estacionar fora d’aquesta, i per tant no queda clara la possibilitat o no d’estacionar, entenc que el ciutadà té raó quan es queixa de l’actuació sancionadora, tenint en compte que no se’l denuncia per aparcar en lloc prohibit o reservat sense autorització, sinó per estar fora del perímetre marcat. 

Aquesta Defensora considera que si el lloc no està especialment senyalitzat és difícil entendre que no s’hi pot estacionar, o pot generar dubtes, i que seria convenient informar els conductors, amb una senyalització més clara, i que cap d’aquestes circumstàncies es donen en aquest cas, de manera que en realitat el ciutadà no estava infringit l’article 14.3 de l'Ordenança Municipal de Circulació perquè no hi ha cap perímetre delimitat al paviment per marcar la zona d’estacionament. 

El dret sancionador ha de respectar els drets fonamentals de la CE i els principis que regeixen qualsevol activitat de l’administració que suposi imposar una multa al ciutadà, de manera que aquest pugui defensar-se correctament dels fets i infraccions que se li imputen, i que comprenen el dret a un procediment amb totes les garanties per evitar qualsevol indefensió, i per tant els fets que se li atribueixen i pels quals se’l sanciona s’han de correspondre a la tipificació continguda en la norma i en aquest cas no és així, pels motius que he exposat, per això i atenent els principis de Bona Administració, Equitat i Eficàcia dels Serveis Públics, contemplats en la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, aquesta defensora formula la següent:

RECOMANACIÓ


Que, amb totes les conseqüències legals i administratives que se’n derivin, s’anul·li i es deixi sense efecte la sanció imposada al ciutadà queixant, amb número de butlleta 60057472, expedient 1435505, en no correspondre la realitat amb el precepte infringit indicat a la butlleta. 

Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.

Aquesta recomanació garanteix l’aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania. 

Tornar