Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Reclamació per danys a la via pública, en motiu d'una rampa que no compleix amb la normativa, fem petició de resolució del perill i manca accessibilitat o supressió de la rampa
2023/DCG/136 - Recomanació PENDENT

La senyora SCC presenta una queixa davant d’aquesta defensora en relació amb una reclamació per responsabilitat patrimonial per una caiguda al carrer a causa d’una rampa que no compleix la normativa. 

Pel que fa a la tramitació de la seva reclamació un cop demanada la informació corresponent, i vist l’expedient tramitat, entenc que l’Administració ha complert amb l’obligació de tramitar i resoldre, malgrat que la resolució dictada no sigui la que esperava obtenir la ciutadana que va patir la caiguda, atès que es considera no acreditada la responsabilitat de l’Ajuntament, i s’informa la ciutadana que pot interposar en contra d’aquesta decisió recurs contenciós administratiu.   

Això no obstant, i atès que la queixa de la ciutadana es refereix també a l’estat i configuració de la rampa, i que l’Ajuntament en la seva decisió no diu que no sigui competència seva, ni al·lega que no en tingui la titularitat, aquesta defensora efectua les següents consideracions:

Segons consta a l’expedient, sí que és cert que l’informe tècnic diu que l’accés a la Plaça Josep Pla a través del carreró que enllaça la plaça amb el carrer Nou no és considerat un itinerari accessible, ja que no compleix amb els requisits mínims que indica la normativa. És a dir, que la rampa tal com està construïda no compleix els requisits per considerar-la accessible. Atès que tal com s’indica, l’itinerari de vianants accessible per anar a la Plaça Josep Pla és el del carrer Sèquia. 

Considerant el que diu aquest informe, i atès que aquesta defensora ha parlat amb els tècnics i ha pogut comprovar in situ que la rampa no compleix els requisits d’accessibilitat, té un mal estat general de manteniment, no s’ajusta a la normativa, té un excés de pendent i no té amplada suficient, i atès que a més en el carreró esmentat no hi ha cap indicació, ni entrant pel carrer Nou, ni entrant per la plaça Josep Pla, que adverteixin que no és un itinerari accessible. 

Atès que es tracta d’un espai d’ús públic -malgrat que la seva titularitat no ho sigui- segons també confirmen els Serveis Tècnics, aquesta defensora entén que l’Ajuntament té competències per ordenar aquest ús públic i, per tant, que ha de solucionar la problemàtica d’aquest accés, atès que discrimina les persones que volen accedir a la plaça Josep Pla per aquell carreró, a més de suposar un perill per altres usos de la rampa com ara cotxets, carrets de la compra, o desplaçament de material, i tenint en compte que correspon a l’Ajuntament vetllar pel Dret a una ciutat accessible, per tots aquests motius i atenent el principi d’eficàcia dels Serveis Públics, Informació, Seguretat i Bona Administració, formulo la següent:

RECOMANACIÓ


Que l’Ajuntament en exercici de les seves competències sobre l’espai d’ús públic procedeixi a solucionar els problemes d’accessibilitat existents al carreró que comunica el carrer Nou amb la Plaça Josep Pla, amb la supressió de la rampa que no s’ajusta a la normativa i construcció de la rampa que correspongui conforme la legalitat vigent; que igualment, i mentre no es portin a terme aquestes obres, es procedeixi a indicar degudament als usuaris la inaccessibilitat per aquesta rampa per tal que les persones amb problemes o dificultats de mobilitat i/o transport estiguin correctament informades d’aquesta circumstància, i d’aquesta manera intentar evitar incidents o danys, com el que justifica aquesta recomanació. 

Que s’adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d’errors d’acord amb l’article 106 i 109 de la Llei 39/2015.

Aquesta recomanació pretén garantir l’aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.

Tornar