Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Disconformitat d'una sanció imposada per infracció de l'ordenança de sorolls
2023/DCG/036 - Recomanació REBUTJADA

La senyora VAV presenta una queixa derivada d'una sanció imposada per infracció de l'ordenança de sorolls, segons acta de data 20 de juliol de 2022 a les 22:15 h que li notifiquen el dia 25 de juliol de 2022 a les 17:12 h, atès que ella no era al domicili en la data dels suposats fets. L'acta diu que el dia 20 de juliol de 2022 a les 22:15  h en el domicili del c/ Santiago número 11, 3-3  a   les 22:00 s'emetien sorolls que molestaven als veïns tot i que no es pot determinar el nivell d'immissió, i segons la Policia se sentia música forta tipus màquina i algú picant de mans, sense que ningú obrís la porta.

Quan la senyora VAV va rebre la notificació de l'acta, el dia 25 de juliol de 2022, va fer al·legacions i va aportar proves consistents en el contracte de lloguer, per demostrar que ella viu allà i que no hi viu ningú més, i que aquell dia i en aquella hora es trobava treballant, segons certificació de l'Hospital de Santa Caterina, de manera que es pot tenir per acreditar que ella no es trobava al seu domicili, ni podia ser l'autora de la infracció, a més del fet que viu sola, únicament amb la seva mascota.

A més exposa que en qualsevol cas el soroll es produïa dins la limitació horària de que parlen les ordenances de soroll, que és a partir de les 23 hores, i al·lega que ella no ha estat la infractora, ni per tant l'autora ni responsables dels fets, i que els sorolls no podien procedir de casa seva, i que en tot cas és només una persona que es queixa i que és un tema personal.

Considera que és molt injusta la sanció i que al no haver-se tingut en compte les seves al·legacions i les proves aportades, que no han estat ni tan sols valorades, se li causa indefensió i se li vulnera el seu dret a la defensa.

Examinat l'expedient sancionador, és cert que la Policia Municipal va acudir, per una sola queixa veïnal al domicili indicat i que, segons consta a l'acta, se sentia soroll de música màquina i ningú va obrir la porta, essent les 22 hores aproximadament el moment de la comprovació i les 22.15 quan es fa l'acta. Resulta també que no es va poder determinar el nivell d'immissió, sense que consti el motiu pel qual no es va mesurar, quan era  perfectament mesurable, tenint en compte a més que no eren les 23 hores. Resulta també que segons l'acta ningú no va obrir la porta, i per tant en aquell moment no es va poder identificar l'autor del soroll, de manera que posteriorment es va notificar a la propietària del pis, que va fer les al·legacions que consten a l'expedient.

L'article 19 de les Ordenances de Soroll diu:

Els veïns han d'evitar molestar als altres veïns amb sorolls innecessaris, com ara amb tancaments de porta bruscs, crits, música molt alta, celebració de festes, funcionament d'electrodomèstics sorollosos o altres comportaments similars. Entre les 23 hores de la nit i les 8 hores de l'endemà no és permès l'ús d'aparells domèstics sorollosos, instruments musicals, cants, reparacions, manipulació de materials o canvi de mobles o qualsevol altra activitat que pugui pertorbar el descans aliè. L'avaluació dels emissors acústics que puguin ser manipulats en volum o intensitat pel causant del soroll (veus, cops, arrossegar mobles, televisors, equips de so...) i no sigui possible el seu mesurament amb sonòmetre, l'ha de realitzar l'inspector municipal o agent de la Policia Local amb criteris d'intencionalitat, continuïtat temporal, i desproporcionalitat per volum alt, de tal manera que aquests es puguin considerar com a excessius. Amb finalitat orientativa, es considerarà que un soroll es significatiu si sobrepassa com a mínim en 3 dB(A) el soroll de fons de l'entorn o els objectius de qualitat acústica de l'annex 1.

En aquest cas, i atès que la previsió general de no generar molèsties no està sotmesa a delimitació horària, entén aquesta defensora que l'avaluació de les emissions es podia haver mesurat però que en qualsevol cas s'havien de tenir en compte els criteris d'intencionalitat, continuïtat temporal i desproporcionalitat a què fa esment l'ordenança, sense que de l'acta es desprenguin aquestes circumstàncies.

Atès que la trucada veïnal de la persona afectada pel soroll es produeix a les 21.37 segons la mateixa minuta policial i full de servei, i que l'actuació policial segons acta de denúncia es produeix a les 22.15 constatant com a hora dels fets les 22.00; atès que posteriorment a l'actuació dels agents, que marxen sense poder entregar l'acta perquè no els obren la porta, no es produeixen més queixes veïnals, ni trucades, el que fa pensar que van cessar els sorolls motiu de queixa; atès que la queixa provenia d'un sol veí, sense que constin trucades d'altres veïns de l'edifici, i atès que els agents el que fan constar és que se sent música molt alta i algú picant de mans, i diuen que eren detectables i molestaven, sense que consti ni el nivell d'immissió, ni la seva continuïtat temporal, ni la seva intencionalitat, ni desproprocionalitat (no hi ha altres queixes, ni tampoc queixes posteriors a la intervenció policial); atès que a més la senyora VAV acredita d'una banda que no era a casa seva perquè ella treballava en aquell tram horari, i també acredita que el contracte de lloguer va a nom seu, és on està empadronada, i no hi viu ningú més, aquesta Defensora considera que no s'han tingut suficientment en compte les seves al·legacions, ni les proves aportades que demostren que ella no pot haver estat l'autora de la infracció, i que no pot ser la persona causant de les molèsties, ni tampoc podia tenir cap control sobre els fets perquè no era a casa seva, atès que les molèsties es va produir segons consta en un horari que no sobrepassava l'establert de prohibició de sorolls (de 23 h a 8 h) , i atès que es va tractar d'una queixa puntual.

Atès que no es tracta en cap cas de posar en dubte la presumpció de veracitat dels agents de policia, però si que cal remarcar que la ciutadana té dret a que es resolguin motivadament les seves al·legacions i a obtenir una resposta adequada; atès que a l'entendre d'aquesta Defensora d'una banda no s'ha fet cap consideració respecte als documents aportats per la ciutadana que ha estat sancionada, i de l'altra no s'han tingut en compte les circumstàncies anteriorment exposades, aquesta Defensora, atenent a criteris de justícia material, equitat i proporcionalitat, i tenint en compte també els principis d'Eficàcia dels Serveis Públics i Dret a la Informació, contemplats en la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, formula la següent:

RECOMANACIÓ


Que es revisi l’expedient, es deixi sense efecte i s’anul·li la sanció imposada a la ciutadana senyora VAV, derivada de l’acta 2022/2788 de data 20 de juliol de 2022, expedient sancionador 2022051684, amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin.

Que s'adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d'errors d'acord amb l'article 109 i/o 106 de la Llei 39/2015.

Aquesta recomanació garanteix l’aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.

Tornar