Recomanacions a instància del ciutadà | Defensora de la Ciutadania
Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Disconformitat amb la resolució d'un recurs presentat contra una sanció imposada per estacionar el vehicle davant de l'entrada no senyalitzada en gual
2022/DCG/274 - Recomanació ACCEPTADA
El senyor JRE presenta una queixa per disconformitat amb la resolució d’un recurs presentat contra amb una sanció de 200 euros derivada de l’expedient 1440210, butlletí de denúncia 60056659 i també contra l’actuació de la grua municipal que li va retirar el vehicle.
El motiu de la denúncia va ser per infracció de l’article 15.5 de les OMC per estacionar en carril de circulació i dificultar l’entrada i sortida de vehicles.
El ciutadà que presenta la queixa va fer al·legacions i recurs de reposició, que han estat desestimats.
El ciutadà considera que la sanció no és justa perquè ni estava ocupant cap carril de circulació, ni hi havia senyal de prohibició d’estacionament, ni davant el número del carrer on va estacionar hi ha cap senyal de gual, tal com acredita amb les fotografies aportades.
El ciutadà sosté que allà on va estacionar no hi ha cap senyal de prohibició expressa, i tot i que és cert que és un carrer, no es pot entendre que sigui un carril de circulació, en el sentit que es tracta d’una urbanització sense cap senyal que no es pugui aparcar, i a més en el número 4-6 no hi ha cap placa de gual.
Aquesta Defensora, un cop examinades les actuacions i el lloc on es va produir la infracció, considera que en efecte es tracta d’una urbanització on és difícil entendre que estem davant de carrils de circulació, i on tampoc no hi ha cap senyal en tot el carrer que no es pugui estacionar, i per tant no hi ha cap prohibició clara, ni és un lloc amb fluïdesa de trànsit.
Respecte del fet que, a més la grua enretirés el vehicle perquè dificultava l’entrada i sortida de vehicles, indicar que en el número 4-6 no hi ha cap gual i, per tant, al marge que es pugui multar per infracció de les ordenances, és més que dubtós que en absència de gual es pugui fer retirar un vehicle, quan per la mateixa absència de gual no hi ha cap indicació que davant d’aquell número no es pugui estacionar perquè hi ha reserva d’entrada i sortida de vehicles.
Atesa la situació d’absència de senyalització de prohibició d’estacionament a la zona, atesa la peculiaritat de la urbanització, atès que no es pot considerar que estiguem davant una via amb carrils de circulació transitada i en la que es pugui entendre que no es pot estacionar, i atesa la manca de gual davant el número 4-6, aquesta Defensora considera que tot això genera confusió, que no hi ha cap prohibició clara, i que el ciutadà en aquest cas no podia saber que l’estacionament del seu vehicle suposava una infracció de cap norma.
Atès que tot això suposa que no hi ha hagut cap actuació ni de mala fe, ni amb intencionalitat de cap classe, considero que la sanció és desproporcionada, més si tenim en compte que la persona afectada per la dificultat per entrar a la seva casa amb el vehicle no té cap gual que adverteixi del seu dret.
Per tots aquests motius i atenent a criteris de bona fe, proporcionalitat, equitat, i Bona Administració, també al principi d’eficàcia en els Serveis Públics contemplat en la Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, aquesta Defensora formula la següent:
RECOMANACIÓ
Que es revisi i es deixi sense efecte la sanció de 200 euros imposada al senyor JRE, derivada de l’expedient 1440210, butlletí de denúncia 60056659, pels motius exposats, així com la taxa del servei de grua. Tot això amb totes les conseqüències legals i administratives que se’n derivin.
Que s’adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d’errors d’acord amb l’article 106 i 109 de la Llei 39/2015.
Aquesta recomanació pretén garantir l’aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.