Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Disconformitat amb una sanció de data febrer de 2021, imposada per circular amb patinet elèctric sense casc, quan no està definit quin casc ha de ser homologat
2022/DCG/236 - Recomanació REBUTJADA

El Sr. ATB presenta una queixa per una sanció que li va imposar l’Ajuntament per circular amb patinet elèctric sense casc, el dia 1 de febrer de 2021 al carrer Santa Eugènia amb Francesc Civil, butlleta 60021031, expedient 1383861.

En el seu moment va fer al·legacions contra la denúncia, que li van ser desestimades. Malgrat que va exposar en les seves al·legacions que no sabia que el fet de no portar casc fos una infracció, no es va atendre la seva reclamació perquè segons l’Ajuntament que la normativa ja en aquell moment exigia l’obligatorietat del casc (ordenances i normativa RD 6/2015 de 30 d’octubre) i no conèixer les lleis no excusa del seu compliment.

Examinat l’expedient sancionador, aquesta Defensora no hi observa cap vulneració de drets en la seva tramitació atès que es va notificar al ciutadà per e-Notum la resposta a les seves al·legacions, tal com va ell mateixa va sol·licitar, però sí que considera que hi ha motius per revisar aquesta sanció a l’empara del que disposen els articles 106 i 109 de la Llei de procediment administratiu, pel següent:

  1. Que l’ús del casc per circular amb patinet elèctric, malgrat ser una exigència que contemplava la Ley de Trafico y Seguridad Vial RD 6/1025 de 30 d’octubre, i les ordenances municipals, el cert és que cap reglament definia quines eren les característiques que havien de tenir aquests elements de seguretat ni s'hi havien de ser homologats, ni en aquell moment, ni amb les posteriors reformes de la llei, ni tan sols amb la darrera modificació de 15/9/2022.
  2. Així, finalment la DGT ha hagut de rectificar i dir que l’obligació de portar casc, quan s’utilitza patinet elèctric, només és una recomanació perquè encara s’han de definir reglamentàriament les característiques d’aquests elements de seguretat, (Instrucció emesa per la DGT). Cal tenir en compte doncs que aquesta situació ja era així amb la normativa vigent en el moment que es va denunciar a la persona que es queixa, és a dir, no hi havia reglamentació sobre el tipus de casc exigit.
  3. Que el dilluns 10 d’octubre del 2022 el Punt Avui s’ha fet ressò d’aquesta notícia i ha publicat que l’Ajuntament de Girona deixa de multar els usuaris de patinet sense casc a Girona, i diu que “el consistori sancionava els conductors que ho feien des del novembre del 2020, però la DGT ara tan sols ho recomana” (fins que s’especifiqui quin serà el casc homologat). Per tant, està clar que qualsevol sanció actual i anterior no pot produir-se perquè en cap cas ni abans ni ara està definit quin és el casc homologat.

Quan una norma no es pot fer complir perquè reglamentàriament no s’ha definit quins són els requisits per complir amb aquesta - en aquest cas, com ha de ser el casc que han de portar els usuaris de patinet elèctric- tot i que aquesta circumstància es reconegui tot just ara amb la instrucció de la DGT, és evident que aquesta no obligatorietat de compliment de fet ja existia anteriorment, i resulta del tot injust que es mantingui la sanció a la persona que es queixa quan s’ha deixat de sancionar el mateix supòsit.

Aquesta defensora entén que la DGT s’ha vist obligada a canviar la seva interpretació (d’obligació a recomanació) i, per tant, tota normativa favorable ha de poder beneficiar de forma retroactiva, de manera que en aquest cas ha de poder beneficiar al ciutadà que va ser sancionat, i per aquest motiu i tenint en compte els principis de Transparència i Igualtat de drets i no-discriminació, contemplats en la Carta Europea de Salvaguarda de Drets Humans a la Ciutat, formulo la següent:

RECOMANACIÓ


Que es revisi l’expedient i es deixi sense efecte la sanció que li va ser imposada al ciutadà ATB el dia 1 de febrer de 2021, butlleta de denúncia 60021031, expedient sancionador 1383861, amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin.

Que s’adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d’errors d’acord amb l’article 106 i 109 de la Llei 39/2015.

Aquesta recomanació pretén garantir l’aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.

Tornar