Header: Defensora de la Ciutadania

Defensora de la Ciutadania

Ruta de navegació

Recomanacions (títol) | Defensora de la ciutadania

Recomanacions

En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.

Recomanacions a instància del ciutadà/ana (títol) | Defensora de la Ciutadania

A instància del ciutadà/ana

Publicador de continguts

Disconformitat amb la resolució, tres anys i mig després de presentar recurs, contra una sanció imposada per no respectar un semàfor vermell.
2022/DCG/059 - Recomanació REBUTJADA

El ciutadà Sr. DMA presenta una queixa perquè en data 3 de gener de 2018 el van denunciar per saltar-se un semàfor en vermell al carrer Barcelona, 68-70, i fa constar que va fer al·legacions i posteriorment recurs, que li han contestat al cap de gairebé 4 anys, li han exigit l’import en via de constrenyiment i li han tret punts, i que no pot pagar perquè està en situació de vulnerabilitat i en declaració concursal.

Examinat l’expedient sancionador número 1276983 derivat del butlletí de denúncia D0058927, resulta que efectivament en data 3 de gener de 2018 va ser captat per la càmera situada a l’alçada del número 68-70 del carrer Barcelona; que li va ser notificada la denúncia, li van fer dos avisos de notificació, el darrer el dia 25 de gener de 2018, va recollir la notificació i va fer al·legacions en data 27 de febrer de 2018 que no se li van tenir en compte perquè es van presentar fora de termini.

Se li va notificar la sanció en data 20 d’abril de 2018 després de dos intents i de  deixar l’avís a la bústia, i en data 18 de maig de 2018, en el termini d’un mes que se li va indicar, va interposar, en contra de la sanció, recurs de reposició. 
Segons la mateixa notificació el recurs de reposició s’entendrà desestimat si transcorregut un mes no hi ha resolució expressa.

En la mateixa resolució es diu que la sanció es podrà executar des de la seva notificació.

En data 18 de juny de 2018 s’havia d’entendre desestimat el recurs per silenci administratiu.

No es va reclamar el pagament de la sanció en tot aquest temps, fins que es va dictar resolució expressa gairebé 4 anys després dels fets (en data 4 d’agost de 2021), que li va ser notificada per edictes el 10 de febrer de 2022.

El ciutadà es queixa no només de la inactivitat de l’Administració i de la sanció imposada perquè no estava d’acord amb aquesta-segons el que exposa en les seves al·legacions- sinó que es queixa també que la resolució expressa del seu recurs es faci el 4 d’agost de 2021, i que a més, se li notifiqui per publicació al BOE el 10 de gener de 2022, entén que ja haurien passat 4 anys des dels fets i que estaria prescrita la sanció, i diu a més que havia canviat de domicili i això constava als arxius de la DGT, domicili del vehicle, i a més presenta concurs voluntari segons resolució judicial del novembre de 2021 per insolvència, i  considera que aquesta actuació vulnera el seu dret a un procediment amb totes les garanties, i demana que es deixi sense efecte la multa i se li retornin els punts.

Atès que l’article 3 de la Llei 40/2015 de 1 d’octubre, estableix que les administracions han de respectar en la seva actuació i relacions els principis de servei efectiu, simplicitat, claredat i proximitat als ciutadans, racionalització i agilitat dels procediments administratius i de les activitats materials de gestió, bona fe, confiança legítima i lleialtat institucional.

Atès que l’article 9 de la CE determina que els poders públics estan obligats a complir la llei i estan subjectes a l’ordenament jurídic.

Atès que l’actuació de l’Administració ha d’ajustar-se als principis de proporcionalitat, especialment en l’àmbit sancionador.

Atès que en el cas que he examinat considero justificada la queixa del ciutadà;  considero que no està justificada l’actuació tardana de l’Administració, que ha trigat gairebé tres anys i mig a resoldre un recurs de reposició; atès  que aquesta actuació no respecta els principis esmentats de l’article 3 de la Llei 40/2015; atès que la sanció al ciutadà després de 4 anys d’haver-se comès la infracció no resulta proporcionada, i atès que l’article 24 de la CE estableix el dret fonamental de la defensa, d’un procediment amb totes les garanties, per tal que no es causi indefensió, i atès que  la tramitació del procediment un cop s’ha produït el silenci administratiu no ha respectat aquests principis perquè s’ha produït la resolució expressa i l’execució de la sanció, amb la conseqüent inseguretat jurídica per l’administrat, que a més està en situació de concurs per insolvència segons acredita, aquesta defensora formula al següent: 

RECOMANACIÓ

Que es procedeixi a anul·lar i deixar sense efecte la sanció imposada al ciutadà DMA, amb l’expedient sancionador número 1276983 derivat del butlletí de denúncia D0058927, amb totes les conseqüències legals i administratives que se’n derivin.

Que s’adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o de la rectificació d’errors d’acord amb l’article 106 i 109 de la Llei 39/2015.

Aquesta recomanació pretén garantir l’aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.

Tornar