Recomanacions a instància del ciutadà | Defensora de la Ciutadania
Recomanacions
En l’exercici de les seves funcions d’estudi i tramitació d’una queixa, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot formular a les autoritats i al personal de l’Ajuntament, les recomanacions, els suggeriments i els recordatoris adients, si bé no pot modificar ni anul·lar resolucions o actes administratius. Igualment, el Defensor o Defensora de la Ciutadania pot proposar fórmules de conciliació o acord als interessats.
A instància del ciutadà/ana
Queixa relacionada amb el servei de taxis de Girona
2022/DCG/036 - Recomanació ACCEPTADA
El senyor CGH presenta una queixa relacionada amb el servei de taxis de Girona. Exposa que en dues ocasions a finals de l’any 2021, quan sortia de l’Hospital Josep Trueta amb motiu que la seva esposa estava ingressada, va haver de trucar al servei de taxis el número 972 22 23 23 perquè a la parada de taxis de davant de la sortida de l’Hospital no n’hi havia cap, i eren les nou del vespre. Al trucar i demanar un taxi li van indicar que n’hi enviaven un però que no el podien recollir a la parada del davant de la porta principal, sinó que havien de fer una “petita trampa” i d’esperar a un altre lloc (a l’entrada d’urgències o de consultes externes). Ho va acceptar perquè no tenia alternativa, però considera absurda aquesta actuació, sobretot si pensem que es podria tractar d’una persona malalta o impedida, que acabés de sortir de l’Hospital per exemple, com la seva esposa, i no va entendre’n els motius.
Aquesta defensora s’ha posat en contacte en primer lloc amb el cap d’atenció a la ciutadania i participació de l’Hospital Josep Trueta, que ha contestat que en cap cas l’Hospital prohibeix a cap taxi que pugui recollir a la parada de davant de l’entrada principal, ans el contrari, que considera inacceptable aquesta norma.
Aquesta defensora s’ha posat en contacte també amb la central de taxis, amb l’Àrea d’atenció al Client, i en concret el X, coordinador del Contact Center, que m’explica el següent:
- Que on hi ha parades de taxi -com és el cas del Trueta- tots els taxistes hi poden parar sense necessitat que ningú els truqui per demanar un servei. Indica que com que hi ha molts taxis de diferents companyies, tots poden anar a les parades per esperar la sortida de clients i recollir-los.
- Que en canvi, quan es genera un servei perquè algú truca per demanar un taxi la recollida no es pot fer a la parada, perquè el taxi a qui se li ha atribuït el servei podria quedar sense client, si a l’arribar a la parada hi hagués arribat un altre taxi primer i aquest hagués recollit al client. Aquesta explicació no deixa de ser absurda perquè quan truca un client dient que vol una recollida al Trueta i no hi ha taxis a la parada el procediment correcte seria avisar a tots els taxistes que, davant del Trueta o allà on sigui, hi falten taxis a la parada i que hi vagi algú.
- Demanat aclariment al Sr. X contesta que això ja es fa, i que sempre que truca algú perquè no hi ha taxis a la parada es fa un avís perquè hi vagin. Aquesta explicació però, no concorda amb el que li va passar al Sr. G en dues ocasions.
Demanades explicacions a l’Ajuntament, des de l’Àrea de Mobilitat, ens informen que efectivament, quan a la parada no hi ha cap taxi i truques per demanar-ne un, en el moment en que t’assignen un taxi et cobra l’avís telefònic, i per tant, si la persona que està a la parada en aquell moment n’agafa un altre que apareix, el que ha acudit per avís telefònic es quedaria sense cobrar el servei. Com que a les parades el primer que arriba és el que té dret a carregar a la persona que espera, per evitar conflictes el que ha estat requerit per telèfon demana que se l’esperi a un altre lloc.
Aquesta situació efectivament crea incomoditat a la persona que ha demanat el servei, i més si tenim en compte que és davant un hospital i a les 9 del vespre, quan no hi ha fluïdesa de taxis a la parada.
Aquesta defensora, una vegada analitzades aquests explicacions entén que en el cas del Sr. G el servei de taxis va funcionar malament, o no va funcionar com ells diuen. En efecte, ell va trucar perquè a la parada no hi havia cap taxi, i no hi havia fluïdesa de circulació de taxis perquè a aquella hora ja no hi ha gent entrant i sortit del Trueta; que en lloc de fer una avís perquè hi anés algun taxi a la parada (no devia interessar per l’hora i l’escàs moviment de gent), li van dir que li enviaven un taxi però que no el podia recollir allà i que havia d’esperar en un altre lloc. Això va fer d’una banda que hagués de desplaçar-se a un altre espai lluny de la parada (el que en cas de persona amb mobilitat reduïda, o malalta, resulta incomprensible) i de l’altra va impedir que, si en aquell moment per casualitat arribava un taxi a la parada, el pogués agafar de seguida, atès que estava esperant a un altre lloc allunyat de la parada.
Aquesta defensora considera que aquesta no és manera adequada de prestar un servei públic de transport, com és el del taxi. Considera inadmissible el tracte a la ciutadania, que tenia tot el dret a esperar el taxi a la parada, no essent ell el responsable de les problemàtiques internes que puguin tenir els taxistes a l’hora de distribuir-se els serveis, més si es té en compte que el propi coordinador del Contact Center diu que s’avisa als taxistes que vagin a la parada quan no hi ha cap taxi al lloc demanat. Hom podria pensar que a aquella hora no hi ha cap interès en ser a la parada del Trueta perquè hi ha pocs clients, raó de més perquè, requerit un servei de taxi, aquest s’hagi de fer precisament a la parada on el client pot esperar, i no en un altre lloc allunyat d’aquesta.
Per tots aquests motius, i perquè no és la primera vegada que es reben queixes en relació al servei de taxis, doncs també n’hem rebut referents a la parada de l’estació de tren a la plaça d’Espanya, amb motiu que els taxistes enlloc de situar-se a la vorera mentre esperen els clients solen estar a la banda del carrer o a la barana que el separa de la parada del bus, el que genera una certa situació i sensació de perill per la resta d’usuaris de la via que hi circulen, aquesta defensora formula la següent:
RECOMANACIÓ
Que es faci saber al servei de taxis de Girona, que han de respectar el dret de la ciutadania de gaudir d’un servei públic en les degudes condicions, i per tant el dret a esperar el servei de taxis a la parada existent a l’efecte, en el cas que hi sigui, i en qualsevol cas a garantir un mínim de presencia de taxis a les parades; que en relació a la parada de taxis de l’estació tinguin cura de respectar l’espai de circulació dels vehicles, i facin les seves esperes a les voreres.
Que amb aquesta finalitat es modifiqui el Reglament del servei de taxis de Girona perquè el taxista que acut a un avís telefònic pugui parar-se a la parada oficial amb dret a recollir el passatger que ha sol·licitat el servei, creant un sistema que pugui evitar que un altre taxista el reculli, com per exemple, podria ser diferenciant un espai en la mateixa parada oficial, reservada als taxis a qui s’ha sol·licitat el servei.
Que s’adoptin les mesures legals pertinents per donar viabilitat a tal resolució, sigui per mitjà de la revocació o la rectificació d’errors d’acord amb l’article 109 i 106 de la Llei 30/50 de l'1 d’octubre. Tot això amb les conseqüències legals i administratives que se’n derivin.
Aquesta recomanació garanteix l’aplicació proporcional i objectiva de les normes i el dret a la defensa de la ciutadania.